A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZÖGBŐL –VÁJIKRÁ -2014
ISTENSZOLGÁLAT MINT ÉLVEZET
Szakaszunkban van egy parancsolat, amely úgy szól, hogy „a kövérje (faggyúja) az Örökkévalóé”. (3Mózes 3,14) A következő versben, amely mintegy kiegészíti ezt, azt olvassuk, hogy vért és a faggyút tilos megenni, ezt az oltáron elégették.
Maimonidés kiszélesíti ezt és azt mondja, hogy „minden, amit a jó Istennek szánunk, legyen a legjobból és a legszebből”, vagyis minden ami az istenszolgálattal és a parancsolatok betartásával van összefüggésben – a legjobb és legtökéletesebb módon teljesítendő.
Mi történik akkor, ha az ember teljesít ugyan egy micvát, de nem a legalaposabb és a legmegfelelőbb módon? A Szifri erre azt a tórai verset idézi, amely úgy szól, hogy „nem fogtok vétkezni, amikor leveszitek a javát belőle...” (4Mózes 18,32), vagyis ha a micvát előírás szerint teljesítitek, tehát a „javát adjátok” (a leviták a maguk tizedét a papoknak), akkor „nem fogtok vétkezni” (uo.)Ebből az következik, hogy ha nem a javából adjátok, teljes szívből, akkor vétkeztek. Ez a haszid, kabbalisztikus interpretációja a tizedek azon tórai törvényének, amely a levitákat kötelezte, hogy a kapott tizedből – ami megélhetésüket hivatott biztosítani – ők is leadjanak egy tizedet a kohanitáknak.
Ámbár a halacha szerint, ha valaki a kohanitáknak szánt adót (trumá) a termés silányabb részéből adja, akkor is teljesítette kötelességét, de ez rossz benyomást kelt, és van benne egyfajta vétkes jelenség, mivel nem adta a javát („kövérjét”) az Örökkévalónak.
ÖRÖM ÉS ÉLVEZET
Ebben a gondolatban fontos üzenet rejlik a szellemi istenszolgálat tekintetében is.
A „kövérje”, ami zsiradék, az életet jelzi, vagyis az életörömöt és az élvezetet. Egy zsidó ember kötelessége ezeket az erőket az Örökkévaló szolgálatába állítani. Ez azt jelenti, hogy élvezetet kell találjon a Tóra tanulmányozásában, a szívből jövő imában és a micvák gyakorlásában. Nem elég, ha az ember ezt automatikusan teszi, hanem az istenszolgálatnak élőnek és élvezetesnek kell lennie.
Ámbár a micve teljesítettnek számít akkor is, ha csak mint kellemetlen kötelességet végezzük, mintha elfogadnánk a nyakunkra tett jármot. A halacha szerint egy micva akkor is az, ha nem önmagáért ("lismá") tesszük, és még akkor is, ha nem értjük pontosan értelmét és jelentőségét.
Mindennek ellenére egy parancsolat ilyetén fajta teljesítésében a negligálás (vagyis a vétek) lehetőségének esélye megnő, mivel nem találjuk itt a „kövérjét”, vagyis az istenszolgálatot a javából.
ÖRÖMTELJES ÉLET
Valóban, miért annyira szükséges, hogy a zsidó ember életelixírje és élvezete a Tórában és parancsolataiban teljesedjék ki?
Azért, mert az isteni akarat nem elégszik meg a Tóra élettelen, mechanikus tanulásával és a micvák automatikus teljesítésével. Ő akarja és elvárja, hogy a Tóra és parancsolatai az ember életének esszenciája legyenek. A Tórának vérévé és a micváknak élete lényegévé kell válniuk. Ez jelenti a zsidóság "élő" betartását, a tökéletes azonosulást vele – örömmel és élvezettel.
Ezért nem elég a halachákat a Kicur Sulchán Áruchból (a S”Á rövidítése) tanulni,hanem a zsidó embernek el kell mélyedni bennük, és meg kell érteni azokat.
Ugyanezen oknál fogva nem elég a Tóra nyílt, psátszerű részét tanulni, hanem el kell mélyedni a Tóra „belsejében”, ami nem más mint a chaszidizmus.
A Tóra „belső” részével való foglalatosság (Drus, Szod) életet lehel a Psát tanulásába is, és segítségére van az embernek eljutni odáig, hogy fogalomvilága annyira megtisztuljon és megnemesedjen, hogy valóban élvezni tudja az Örökkévaló szolgálatát.
(Tórát Menáchem, 40. kötet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése