RABBIKÉPZÉS – MAGYAR MÓDON "A fiatalság hevében sok mindent csináltunk---. Sok csoportos, csapatos szabadidős elfoglaltságban volt részem, részünk,és ezeket ki is használtuk. Sokat jártunk bulizni, moziba, színházba, éltük a velünk egykorúak életét - - - -" Egy neológ "rabbi" elmondja hogyan kapta a Szmichet Minden kommentár nélkül.
Rabbikról általában rőt, hosszú szakállt és loknis pajeszviselő, fekete kalapos figurák jutnak az emberek eszébe, akiknek misztikum és homály fedi a tevékenységüket. Verő Tamást az Óbudai Frankel Zsinagóga rabbiját faggatom a rabbik hétköznapjairól. Hagyjam a rabbizást és menjek át Tomizásba? Mégis mi az ön megszólítása? Régebben nagyon vártam, hogy rabbiként szólítsanak, de most a legnagyobb öröm, ha valaki Tomi rabbinak, Verőtominak nevez, vagy szólít meg. Leragadva a közösségi oldalon. Interjúkészítésekkor önnek 340 követője akad, ellenben Köves Slomó rabbi közel háromezer ismerőst tudhat magáénak! Mire ez a különbség? Esetleg gyakrabban kellene szerepelni a médiában? Különösebb magyarázatot nem tudok felhozni mentségként, de az is igaz, hogy mostanában a közösségi hálón jelentkező ismerőseimet nem tudom felvenni a barátaim közé, mert elértem a maximum 5.000 számot. A média szereplések gyakoriságát tekintve a mostani lehetőséget megragadtam, örülök neki, és tisztába vagyok vele, hogy a média szereplés ismertséget hozhat számomra.
A szakáll mellőzése az arcán, miről tanúskodik? Reformer irányzatot követi, vagy csak nem kedveli a szakmájával járó külső jegyek viseletét? Neológ körökben a szakáll viselésétől el lehet tekinteni, talán szakáll viselése nélkül is lehet valaki rendes zsidó...
Kisfiúként ön is végigjárta a kötelező stációit a leendő felnőttkori hivatását tekintve? Vagy már gyermekként rabbiságban gondolkodott? Családom felmenő generációi között voltak ortodoxok is, de a szüleim már a neológ életvitelt tekintették követendőnek. Én, mint minden srác, sok minden szerettem volna lenni ha felnövők, de a rabbiság nem tartozott ezek közé. Zsidó gimnáziumban jártam. Abban az időszakban sokat nyüzsögtem zsidó ifjúsági szervezetben, és továbbtanulásomban is meghatározó szerepe volt a zsidó ismeretek megszerzésének. A Hitközségtől kerestek meg, hogy volna-e kedvem az Országos Rabbiképzőben tovább tanulni. Kedvem volt, de még ekkor sem éreztem különös elhivatottságot. A Zsidó Egyetem elkezdése után alakult ki bennem az érzés, hogy a rabbiság talán nekem való.
De tényleg egy tanulmányait folytató diák minek a hatására teszi le a voksát az országos rabbi képző mellett? Talán a zsidó közegben való tevékenykedésem indított el ezen az úton, hogy közösségben szeretnék munkálkodni. Azok a visszajelzések, amelyeket az iskola elvégzése alatt és után kaptam, erősítettek meg abban, hogy döntésem nem volt túl nagy melléfogás.
Miképpen képzeljem el egy rabbi növendék egyetemi életét? A fiatalság hevében sok mindent csináltunk, de azért a könyveket is bújtuk. Sok csoportos, csapatos szabadidős elfoglaltságban volt részem, részünk, és ezeket ki is használtuk. Sokat jártunk bulizni, moziba, színházba, éltük a velünk egykorúak életét, de azért készültünk a vizsgákra is, és némelykor egy-egy pótvizsga is becsúszott.
Egy Rabbinak pontosan mi a munkaköri leírása? Létezik pontos leírás, de szinte lehetetlen felsorolni mi mindennel foglalkozunk még a hivatalos „munkaköri” leíráson kívül.
Rabbiknak van közvetlen hús, vér felettesük? Munkaszerződésemet Zoltai Gusztáv úr a MAZSIHISZ ÉS BZSH ügyvezető igazgatója írta alá, de a Budai Hitközség világi vezetője, elnöke Tordai Péter úr is a főnököm. Kinek tartozik elszámolással a munkájuk felől? Egyrészt a lelkiismeretemnek, de legfőképpen az Örökkévalónak. A vallási életben még létezik egy úgynevezett Bét Din (három tagból álló rabbinikus bíróság). A rabbinikus bíróság döntést hozhat, véleményt mondhat, nemcsak a rabbiknak, de mindenkinek, aki elfogadja és kikéri az állásfoglalásukat. Elképzelhető, hogy egy rabbi elveszti a hitét, és teszem azt kőművesként éli tovább a civil életét, vagy a rabbiság egy életre szóló hivatás? Volt már rá precedens, történt ilyen eset is, de az ellenkezőjéről is van tudomásunk, amikor valaki egyszerre, valami külső hatásra megtér. Azért talán a jó rabbi is - mint a jó pap - holtig „tanul”, de halála napjáig rabbi marad. Az ön szakmájában miképpen mutat a szamárlétra? Mint a ragozásban? Rabbi, főrabbi, legfőbb rabbi? Magyarországon speciális helyzet van ebben a témában is. A rabbi diploma megszerzése és öt év gyakorlat után, a rabbit saját közössége felterjesztheti a főrabbi címre. Amennyiben saját vallási vezetője és a MAZSIHISZ közgyűlése is elfogadja a felterjesztést akkor történik a kinevezés. A Közgyűlés el is utasíthatja a felterjesztést. Elvileg a főrabbivá válás nem jár fizetésemeléssel. Magyarországon a ma tevékenykedő rabbik legnagyobb része főrabbi. Összehasonlításul Izraelnek két főrabbija van: az askenáz és a szefárd főrabbi. Két leánykával büszkélkedhet! Feltételezem vallásos nevelésben részesülnek. Elképzelhetőnek tartja, hogy egy nap kiugranak, és hátat fordítanak a zsidó vallásnak, rá unva az előírásokra, kötelezettségeikre? Gyermekeimet úgy neveljük, hogy semmiféle eseményen való részvételre nem kötelezzük őket. Talán a mi életünk példa értékű a számukra. A szép, közösen megtartott ünnepek, az együttes élmények, az imák elmondása, eléneklése kijelölnek számukra egy utat. Bízom benne, hogy ezek a „határoszlopok”utat mutatnak, ennek köszönhetően nem fognak kiugrani, és hátat fordítani a zsidóságnak. „Megunás” előfordulhat, szerintem mindenkinek vannak hullámvölgyei, még a legvallásosabb embereknek is. Ezekre is szükség van. Saját kudarcomnak fognám fel, ha más utat választanának, de attól ők még az én gyermekeim maradnak. Ön nagy hangsúlyt fektet a zsidó fiatalok helyes irányba való terelgetésébe. Bőséges az utánpótlás a szakmáját tekintve? Nem panaszkodom. Sok fiatal jár a Frankel zsinibe, sok ovissal, általános iskolás és gimnazista gyermekkel van kapcsolatom. A budai körzetben jól működő talmud tóra van. A szarvasi nyári tábor szuper, az ifjúsági szervezetek aktívak (persze sohasem lehetünk elégedettek, mert rengeteg fiatal és idősebb emberhez nem jutunk el). Eddig közel 100 zsidó esküvőn volt szerencsém közreműködni rabbiként, ami azért is örömteli dolog, mert bizonyítja, hogy a fiataloknak fontosak a gyökereik, és talán ezután is egyre fontosabbak lesznek a hagyományaink, a zsidóságunk. Megosztaná velem a kedvenc rabbi viccét? A zsidó nő vajúdik. Félórányi nyögés és kínlódás után végre azt mondja szülésznő: - Na, a nehezén már túl van. Kint van az orra...
|
2014. március 25., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése