2013. november 23., szombat

 

Az atyák bölcs tanitásai (22)

                    HÁROM ROSSZ TULAJDONSÁG

 

"Jósua ben Chánánjá szintén három dolgot mondott: az irigység, a rossz ösztön és az embergyűlölet megrövidítik az ember életét. " (Atyák 2,ll).

 

    Mindhárom tulajdonság  egy tőról fakad. Aki irigykedik felebarátjára, megkívánja felebarátja házát, vagyonát, az  a rosszabbik ösztönét is szabadjára engedi, s egyéb bűnök elkövetésétól sem riad vissza, s aki képes embertársai ellen cselekedni, abban csak gyűlölet élhet irántuk.

 

Maimonides e három rossz tulajdonságot az egészségre is károsnak tartja. Valóban, az, aki ilyen "természettel" rendelkezik, nem ismer mértéket sem az evés-ivásban, sem egyéb ún. élvezetekben, s köztudott - feltehetően már az ókorban is az volt -, hogy mindez megrövidíti az életet.

 

   Végül az, aki embertársai iránt csak gyúlöletet képes érezni, oly mértékig elszigetelődik, hogy a végén életunttá válik, majd véget is vet életének.

 

   Jósua tanításából az a következtetés is levonható, hogy bár az irigység és a rossz ösztön Istennek nem tetsző tulajdonságok, de az embert - az élet megrövidítésévei - csak akkor bünteti meg, ha ezek az embergyűlölettel is párosulnak. (Milé döávot) Isten türelmesebb az emberi rossz tulajdonságokkal szemben, mint az emberek egymás iránt. Isten türelme végtelen, míg az emberekről ugyanez nem mondható el. Példa erre Szodoma esete, ahol az emberek "rosszak és vétkesek" voltak (Istennel szemben), de mégis az emberek egymás ellen elkövetett vétkeik miatt nyerték el megérdemelt büntetésüket.

 

                                  ****

"Joszi szavai: Legyen felebarátod vagyona oly becses a szemedben, mintha a tiéd volna. Igyekezz Tórát tanulni, mert azt nem kapod örökségbe, és minden cselekedeted legyen istenes [értsd: önzetlen]." (Atyák 2,12).

 

A tétel első intelme mindenekelőtt arra figyelmeztet, hogy az ember győzze le magában az önzés érzését; ne forduljon  el felebarátjától, amikor az bajba kerül és segítségre szorulna. Ebben az esetben olyan kegyes cselekedetről (gmilut cheszed) van szó - állítja Tiferet Jiszráél -, mely emberivé teszi a világot.

 

   Rabbi Nátán akként magyarázza Joszi szavait, hogy ha elkövetsz minden tőled tellhetőt, hogy saját vagyonod "jó hírű" legyen, és ne váljék szó beszéd tárgyává annak eredete, ugyanúgy légy azon is, hogy felebarátod vagyonának se keltsék rossz hírét.

 

  Ami a Tóra-tanulást illeti, Joszi mondása arra utal, hogy senki nem mondhatja azt, hogy mivel apám és nagyapám nagy tudósok, Talmid-cháchámok voltak, nekem már nincs szükségem arra, hogy e téren komoly erőfeszítéseket tegyek, hiszen nekem a "Tóra hazajön". Ez nem egy olyan örökség, melyhez erőfeszítés nélkül hozzá lehet jutni. Ha magad nem tanulsz, tudatlan maradsz (Bartinora).

 

  A "Minden cselekedeted legyen istenes" mondásban a hangsúly a "minden"-en van. Ezalatt a mindennapi élet cselekedetei -legyen szó testi vagy szellemi életről - értendők, mert csakis az ép testű és egészséges szellemiségű ember képes Istent megfelelően szolgálni és zsidó vallási kötelezettségeinek eleget tenni... (Bartinora).

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése