A HETI SZAKASZ (4) – MIKÉC- 2013
VENDÉGOLDAL
IRJA:Glitsenstein Smuel, Rabbi
JÓZSEF BÖLCSESSÉGE
Egy szombati beszédében, 1973-ban a lubavicsi Rebbe a következő magyarázattal szolgált a heti szakasz vonakozásában: Egyiptom álomfejtői nagyon is számításba vették a józsefi interpretációt, azaz , hogy a hét éhínség esztendő követi majd a hét bőséges esztendőt. De elvetették ezt a magyarázatot, éspedig azért, mert az álom egy fontos részletével nem volt összhangban.
A fáraó első álmában hét csúnya, ösztövér tehenet lát, ezek jönnek le a folyóhoz a hét szép tehén után, és „megállottak az ott levő tehenek mellett a folyó partján”! Azaz volt egy idő az álomban, amikor a két hetes csapat egyszerre volt jelen, és csak azután falta fel a hét ösztövér a hét kövéret.
Éppen ez, ebben a részletben rejlett az oka annak, hogy Egyiptom bölcsei elvetették azt az interpretációt, amit később József felkínál a fáraónak, és ezért álltak elő mindenféle ostobasággal. inkább.
Mert hát hogyan is lehetne, hogy a szükség és a bőség évei egyszerre legyenek jelen? Vagy hét kövér a tehén, vagy hét sovány, de mind a kettő egyszerre nem lehet! Hét évnyi éhínség nem létezhet a hét évnyi bőséggel egyszerre.
József zsenialitása itt nyilvánul meg a maga elképesztő módján. Mikor József előállt, hogy közölje a fáraóval, készüljön az éhínségre, nem valami kéretlen tanácsot adott neki az ország kormányzása dolgában, hanem az álomfejtés része volt ez a tanács!
József ugyanis megértette, hogy a két tehéncsoport egymással párhuzamos létezése a közelgő éhínség megoldása: a bőség idején Egyiptomnak úgy kell „együttélnie” az éhínség éveivel, mintha jelen volnának már. Míg élvezik a bőséget, meg kell feszíteniük a képzelőerejüket, hogy a jövendő éhínség realitásait is érezzék, és minden áldott nap tegyenek félre tartalékot. A hét ösztövér tehén tehát nagyon is jelen van az emberek lelkében, tudatában és viselkedésében, mikor pedig még a kövéreké a terep.
És fordítva: ha ezt a megoldást alkalmazza Egyiptom, akkor az éhínség éveiben is jelen lesz a bőség, annak áldása – a hét kövér tehén „él” és ott van, noha a terep a hét ösztövéré. Ez hatott olyan mélyen a fáraóra József álomfejtésében. Először is az képesztette el, milyen zsenálisan számolt el az álomnak egy olyan részletével, ami elkerülte Egyiptom minden bölcsének figyelmét.
Amit azonban még ennél is megrázóbbnak talált, az az, hogy József magyarázatából kiderült: a fáraó álmai nemcsak a jövendőt mondják meg, de felkészülni is segítenek rá. Az álom nemcsak beharangozza a vészt, de megoldást is kínál.
József bölcsessége teljesen nyilvánvaló, ha a történet spirituális üzenetére figyelünk. Mert mint már többször mondtuk, a Tóra történetei nemcsak fizikai eseményeket írnak le, melyek a történeti időben itt vagy ott megestek, hanem metafizikai és időtlen történéseket is, melyek az ember szívében zajlanak többek közt.
Mindannyian tapasztaljuk a bőség és a szükség ciklusait az életünkben. Van idő, mikor a dolgok nagyon jól mennek: egészségesek vagyunk, sikeresek, elégedettek. Ilyen időkben gyakran feledkezünk el arról, hogy időt és energiát fektessünk az őszinte érzelmi intimitás megteremtésébe mondjuk a házastársunkkal, hogy igaz kapcsolatot építsünk ki a barátainkkal, hogy őszinte kötelékkel kössük magunkat az Örökkévalóhoz. Elégedettek vagyunk, nincsen szükségünk senkire és semmire.
De amikor jön az éhínség, a súlyos krízis (óvjon tőle az Örökkévaló), hirtelen nagyon is érezzük a szükségét annak, hogy magunkból kibontakozva a szeretteinkkel és az Örökkévalóval összefonódjunk.
Viszont nem tudjuk, hogyan kell az ilyet tenni, mert mivel nem tápláltuk a kapcsolatainkat, a bőség idején, a szükség jelentkezésekor hiányzanak az eszközeink, melyekre oly kétségbeesett szükségünk volna a túléléshez.
Ez József bölcsességének lényege: sosem szabad elvágnunk a bőség éveit a szükség éveitől. Ha bőséget élünk, ne vakítsa el érzékeinket, és ne tompítson el azzal kapcsolatban, ami az életben a legfontosabb.
A „jó időkben” követett alapelveinknek olyanoknak kell lenniük, hogy fenntartsanak minket a „rosszabb időkben” is!
(Forrás: Nagyfuvaros Press)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése