KIRÚGÁS UTÁN – VÁLASZTÁS ELŐTT – ÖZÖNVIZ
"CSAK ROSSZABB NE LEGYEN!"
MAGYAR ZSIDÓ VALÓSÁG
Két ismert Sip utcai mameluk beszél a közelgő választásról
amelyből majd kiderül, ki lesz az új elnök Csonyak helyett, akitől
legutóbbb megvonták a bizalmat 20 éves diktatura után* Debrecen
ne igyon előre a medve bőrére * "Akiva" jichudjai és a reform éruv
Pesti és debreceni tudósitóinktól
"Utánunk az özönviz" – mondja pesti tudósitónk, amikor sajnáltatja magát – "ahogy kirugtuk a Matyit, itt az itéletidő" – mondják maradék hivei a FeldMatyinak(nem sokan vannak) akik nem nagyon reménykednek, bár "talán mégis" - mondja az egyik mameluk akinek létérdeke, hogy a kirúgott elnők visszajöjjön lóháton (vagyis az üvig hátán). Ez nem látszik biztosnak - panaszkodk egy másik, öreg butordarab, aki egyesek szerint a sipuccában született – "ki tudja ki és mi lesz aki utána jön. Őt már ismerjük, olyan amilyen, procc, r nélkül, de ki tudja mi jön helyette, csak rosszabb ne legyen".
"Mi a fontos?" – kérdezzük – de tudjuk a választ – " A lényeg hogy minden hónapban legyen fizetés és ne kelljen dolgozni. Hogy mi a fő? Uram – ami a fazékba fő. Mit érdekel engem hogy valaki basáskodik? A debreceni nem fog basáskodni? Lehet hogy vissza fog köszönni a portásnak? Nu, zág son. Emiatt kell egy elnököt leváltani?"
Aki ezt mondja, szószerint idézünk, az teljesértékü tagja a közgyúlésnek, szavazójoggal, tokkal vonóval és rokona az egyik "főtt"rabbinak- Az üvig embere, arra szavaz akire a Guszti beint. "Miért kellene ezt szégyellnem?" – dobja vissza a kérdést – ha ő nem lenne itt, akkor..."
Nem mondja meg se ő, se másik mameluk, akivel beszélünk mi lenne "akkor". Ez szinte elképzelhetetlen. A másik, egy fontos ember, kulcsfigura, jólfelfogott és megindokolt érdeke van ,hogy a két janicsár maradjon. Németül is tud egy kicsit, ami tulajdonképpen a zsenge gyerekkori jiddis maradványa: "zelltn kimt epesz besszersz" és "a Csoknyak rigolyáit már ismerjük".Lent találkozunk egy élemedett korú hölgyyel – az Orzsében valami tudományos funkci, aki meghallja miről van szó és odasúgja "a legjobb lenne a Slomó, dehát---"
Ez a "dehát" viszi fel a harmadik emeletre, ahol az Olimpüsz kisistenei trónolnak,mig az egyik "főtt", aki sokat forgolódik errefelé, magyarázólag hozzáteszi hogy "az idegenszivú".
Háát, igen. Vannak itt ismerős szivüek és idegenszivüek. Nem tudjuk hová tartozik a debreceni, de nem érdemes ,hogy előre igyon a medve bőrére. Még korántsem biztos a 27-i eredmény. Futnak még kétéves nyeretlenek is; Lágytojás okvetetlenkedik, a hinta sebesen lebeg és a hintáslegény is "főtt" akar lenni, pedig ő sült---
LEGÉNYEK A GÁTON
Közben itt az özönviz és hazaffyaink nyüzsögnek hogy mindenki lássa milyen jó honleányok ők. Egyik megjelenik a gáton, és egy sárga pufajkát hord miközben sofőrjével fényképeszkedik, sovány homokzsákok társaságában, amiket egy nemsovány nő próbál glédába rakni. Először egy millió forint próbálja kivédeni a kivédhetetlen hiedelmet, mármint hogy a zsidók tehetnek az özönvizről is, mint mindenről, aztán legénykedünk a gáton, kitéva magunkat annak hogy óvatlan pillanatben, egy bugris tűzoltó, enyhit – ha nem is a lelkiismeretén, ami nincs neki – de a hólyagján, ami van neki, miközben zsidózik a csatornatöltelékek nagy gaudiumára.(Rémlik hogy valami ügyvédfélét hivnak igy).
S mivel a Kohn-kurrencia sem maradhat le a nemes versengésről – nekik is volt ükapjuk diszmagyarban – megjelenik a falon egy dánieles menetekel, ami tanusitja, hogy ekkor és ekkor, itt és itt – idáig ért az árviz, melynek hőse, Wesselényi – a pesti oldalon van megörökitve.
De ez még semmi ahhoz képest, ahogy Sobri Jóska, Pató Pál, Döbrentei úram és Bárczy Benő egyhangulag tanusitják, hogy a kisfiu a plakáton milyen nagy magyar hazaffy és a Teleki téren minden szombaton a "friss sólet" után, eléneklik a Hiszekegyet, (akár van minjen, akár nincs).
A LEGFONTOSABB MICVEJA A MAGYAR ZSIDÓNAK
Az olvasó segitségét kérjük: hátha valaki tudja, ki ez az "Akiva" aki az utóbbi hetekben naponta árasztja blogjában a zsidó erkölcs kilóra mért ismérveit.
Ujabban a "Jichud"dal foglalkozik, amiről Pesten, Dobbal, Sippal és Király utcával együtt, ha tizen tudják mi az - sokat mondtunk Ugyanis egy minjennál kevesebb Szodomát sem menti meg.
Nagyon röviden: "Jichud" (együttlét) egy olyan fogalom ami tilos a zsidő törvények között férfi és nő között egy zárt helyen, mivel ott szemérmetlen dolgok történhetnek. Ezt kivédendő, kell hogy a szoba ajtaja nyitva legyen/és vagy a szobára be lehessen látni, vagy jelen legyen még egy férfi (vagy két nő) és a kérdés mennyi időnek kell(vagy nem kell) eltelni, ahogy hogy az együttlét "Jichud" legyen? Itt és most "Akiváé" a szó:
"Ahhoz, hogy jichud álljon fenn, egy nőnek és egy férfinak annyi időt kell együtt maradnia, amennyi idő alatt szemérmetlen cselekedetek történhetnek közöttük.A Halacha szerint ennek az időintervallumnak a pontos hossza vita tárgyát képezi a jelenkori Poszkim között. Egyesek szerint 5 perc az a kettesben töltött idő, ami miatt jichud áll fenn"...
A korrekt "Akiva" hozzáteszi, hogy egyesek szerint 2 perc is elég, mások szerint 35 másodperc is.
A végén (mármint a mai blog végén) hozzátesz egy személyes kérdést, ami mindenkit érdekelhet:
" egyéni kérdés:
§ Vajon mi számít szemérmetlen cselekedetnek/nem helyénvaló viselkedésnek? Ugyanis ettől függ, hogy mennyi idő alatt történhet meg.
§ TÉNYLEG, MI SZÁMIT?!
Fair, meg kell mondanunk, hogy "Akiva" pontos halachikus forrásokat idéz, illetve fordit angolbol
§ (például: Shu"t Minchas Yitzchok Vol. 4 Siman 94 -97
§ Shu"t L'Horos Nasan Vol. 1 Even HaEzer Siman 58 a vége fele.
§ Rav Moshe Sternbuch Shlita, akit a Minchas Yitzchok Vol. 4 Siman 94-ben idéznek
§ Sefer Dvar Halacha a Hosafos Chadashos-ban Siman 15: itt az áll, hogy 35 másodperc már jichudnak számít.
Igy aztán két eset lehetséges: vagy a magyar zsidóság már mindent tud, amit zsidó téren tudnia kell és lehet (szombattartás, kóser konyha, tiszta családi élet, nem vegyesházasság stb) és csak a Jichud törvényeire van szüksége, aprólékos csomagolásban –
Vagy pedig az illető (Akiva) sürgős elmeállapoti kivizsgálásra szorul! Ezt nem szabad elhalasztani, mert ez Pikuách Nefes. Ő biztos tudja mi az.
Hogy lássák nagyvonaluságunkat, nem tartjuk titokban ezt a fontos információt: http://akivablogja.wordpress.com/tag/ervah/
Mindeki felkeresheti a fenti cimen és mazsolázhat a "Jichud" létfontosságu törvényei között. A "Sófár"ban is megtalálható.
Last, not least: kiderül hogy "Akiva" héberül is tud. Kitünően.
Ime:
Utánanéztem az ervá (ערווה) jelentésének. Szószerint nem meztelenséget jelent, hanem szeméremszőrzetet.
Tehát: ha valaki tudja melyik bokorban terem az ilyen tálmid cháchám, aki mellett eltörpülnek még a sipista "fött"rabbik is – eresszen meg egy levelet a szerkesztőnek.
AZ "ÉRUV" ÉS A REFORMISTÁK
Érdekes hogy még a Talmud tanulása közben is elöjönnek a magyar neológok. A napokban Éruvin traktátusát tanulják a Dáf Hájomi (minden nap – egy lap) hivei, amelyben az Éruv problémáit és megoldási módozatait tanulják-fejtegetik. (Aki nem tudja mi az- nyugodtan kérdezze meg a fentemlitett "Akivát" vagy ha ő sem tudja – egy közeli neolog rabbit és/vagy az orzse rektorhelyettesét)-
Elég az hozzá, hogy létezik egy bizonyos "Éruvé chácérot" amely lehetővé teszi a szombaton a hordást, közterületen, miután a közterület – az éruv által – egy magánterületté válik – azáltal hogy valahol, egy közterületen – elhelyeznek egy Éruvot (valami ennivalót, pár zsemlét, stb) Ez a közterület lehet zsinagóga is.
Erre emliti fel a "Meorot hádáf Hájomi" (hetilap, ami a tanulandó heti Talmud anyagnak van szentelve, mindenféle aktualitásokkal megspékelve) hogy annakidején magyar Tóra-nagyságok tiltották hogy a reform(neológ) templomokat erre a célra használják, mert oda még belépni sem szabad-( Sut Máhárám Sik, Sut Máháriá Aszód. Jeszodé Jesurun, stb).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése