A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZŐGBŐL – CHUKÁT – 2013
MIÉRT TÜNTEK EL A FELHŐK?
"És meghallotta a kanaánita" (4.Mózes,21,1).
Mit hallott meg?
"Hogy meghalt Áron és eltüntek a dicsfelhők" (Rási, uo).
Negyven év alatt, amikor Izrael fiai a pusztában vándoroltak, Mirjám kútjából ittak vizet és élvezték az őket kisérő dicsfelhők előnyeit, amelyek Áron érdemében kisérték őket(B.T. Táánit,9 a).
Szakaszunk elmondja Mirjám halálát és az azonnyomban bekövetkezett vizhiányt: "és nem volt a gyülekezetnek mit innia"(4.Mózes,20,b). Az azonnali következmény az volt hogy a "nép veszekedett Mózessel" (uo.3) és akkor – Mózes érdemében – visszajött a kút.
A veszekedéssel szemben ami a kút eltünését követte Mirjám halála után, nem találjuk sehol nyomát annak, hogy a nép tiltakozott volna a dicsfelhők távozása ellen Áron halála után, pedig a felhők szintén fontosak voltak, mivel védték a népet a sivatagi hőségtől, egyengették az utakat, megsemmisitették a mérges kigyókat és skorpiókat és utat mutattak, amikor a nép előtt jártak. Hogy lehet az hogy a dicsfelhők eltünését nem követte botrány?
KÉT FÉLE FELHŐK
A különböző Midrások nyelvezetéből kiderül, hogy tulajdonképpen két féle felhőkről van szó: az egyik a normális, szokott felhők, amelyek itt különleges feladatokat teljesitettek: egyengették az utat és védték a vonuló zsidókat az ellenséges elemektől (kigyók, stb), mig a másik a "dicsfelhő" volt, amely, amolyan tiszteletbeli kiséret, ami azt jelezte, hogy az Örökkévaló, mennyire tiszteli és becsüli Izrael fiait.
Ez az utóbbi – a dicsfelhő – volt az amely eltávozott, eltünt Áron halála után és nem is tért vissza többé. Azonban a normális, szokott felhők, amelyek létfontosságuak voltak a nép számára – továbbra is jelen voltak és ezért nem tiltakozott a nép a dicsfelhők távozása miatt, mert azokra nem volt szükségük a pusztai létkörülményekben.
AZ ÉRDEMEK ÉS A PÁSZTOR
Jó, jó, kétféle felhő volt, oké. De még mindig lehet kérdezni: Ha a kút Mózes érdemében visszajött – miért nem jöttek vissza a dicsfelhők is - ugyancsak Mózes érdemében?
Itt jut kifejezésre a különbség a testvérek között - Mózes valamint Áron és Mirjám között. A dolgok amit a nép Áron és Mirjám által kapott – a kút és a dicsfelhők – azok a kettő érdemében jöttek, mivel érdemesek voltak rá. Ennélfogva amikor meghaltak – megszünt az érdem és megszünt a következmény.
Ezzel szemben Mózesnál nem az érdem játszott szerepet. Ő mint a hűséges pásztor gondoskodott a népről, ahogy a pásztor törődik nyájával és igyekszik hogy mindene meglegyen. Itt a nép szükségletei voltak fontosak és amikor a népnek szüksége van valamire – Mózes tette a magáét hogy az meglegyen neki.
AMI FONTOS – ÉS AMI NEM
Ezért tért vissza a kút és ezért nem tértek vissza a dicsfelhők.
A kútra ami létfontosságu, múlhatatlan szükségük volt Izrael fiainak, ellentétben a dicsfelhőkkel, ami nélkül meg lehetett lenni. Ez csak Áron érdemében volt, az ő privilégiuma – de amikor meghalt, megszünt az érdem és a dicsfelhöknek nem volt létjogosultsága. A kútra viszont szükségük volt – mert viz nélkül nincs élet – és ezért a kutat Mózes visszahozta nekik, mint hűséges pásztor.
Ebben jut kifejezésre Mózes rendkivüli nagysága és ugyancsak a következő nemzedékek vezetőinek nagysága, akik szintén a pásztor szerepét töltötték be. Mózes a zsidó nép minden szükségletét kielégitette , Igy viselkedik egy zsidó vezető aki a nép minden szükségletéról gondoskodik - legyen az anyagi vagy szellemi – egyaránt.
(Likuté Szichot, 18. kötet, 3. cikk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése