2013. június 8., szombat

A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZŐGBŐLCHUKÁT – 2013

 

         MIÉRT TÜNTEK EL A FELHŐK?


"És meghallotta a kanaánita" (4.Mózes,21,1).

Mit hallott meg?

"Hogy meghalt Áron és eltüntek a dicsfelhők" (Rási, uo).

 

     Negyven év alatt, amikor Izrael fiai a pusztában vándoroltak, Mirjám kútjából ittak vizet és élvezték az őket kisérő dicsfelhők előnyeit, amelyek Áron érdemében kisérték őket(B.T. Táánit,9 a).

 

Szakaszunk elmondja Mirjám halálát és az azonnyomban bekövetkezett vizhiányt: "és nem volt a gyülekezetnek mit innia"(4.Mózes,20,b). Az azonnali következmény az volt hogy a "nép veszekedett Mózessel" (uo.3) és akkor – Mózes érdemében – visszajött a kút.

 

     A veszekedéssel szemben ami a kút eltünését követte Mirjám halála után, nem találjuk sehol nyomát annak, hogy a nép tiltakozott volna a dicsfelhők távozása ellen Áron halála után, pedig a felhők szintén fontosak voltak, mivel  védték a népet a  sivatagi hőségtől, egyengették az utakat, megsemmisitették a mérges  kigyókat és skorpiókat és utat mutattak, amikor a nép előtt jártak. Hogy lehet az hogy a dicsfelhők eltünését nem követte botrány?

 

   KÉT FÉLE FELHŐK

 

      A különböző Midrások nyelvezetéből kiderül, hogy tulajdonképpen két féle felhőkről van szó: az egyik a normális, szokott felhők, amelyek itt különleges feladatokat teljesitettek: egyengették az utat és védték a vonuló zsidókat az ellenséges elemektől (kigyók, stb), mig a másik a "dicsfelhő" volt, amely, amolyan tiszteletbeli kiséret, ami azt jelezte, hogy az Örökkévaló, mennyire tiszteli és becsüli Izrael fiait.

 

    Ez az utóbbi – a dicsfelhő – volt az amely eltávozott, eltünt Áron halála után és nem is tért vissza többé. Azonban a normális, szokott felhők, amelyek létfontosságuak voltak a nép számára – továbbra is jelen voltak  és ezért nem tiltakozott a nép a dicsfelhők távozása miatt, mert azokra nem volt szükségük a pusztai létkörülményekben.

 

     AZ ÉRDEMEK ÉS A PÁSZTOR

 

        Jó, jó, kétféle felhő volt, oké. De még mindig lehet kérdezni: Ha a kút Mózes érdemében visszajött – miért nem jöttek vissza a dicsfelhők is -  ugyancsak Mózes érdemében?

 

Itt jut kifejezésre a különbség a testvérek között - Mózes valamint Áron és Mirjám között. A dolgok amit a nép Áron és Mirjám által kapott – a kút és a dicsfelhők – azok a kettő  érdemében jöttek, mivel érdemesek voltak rá. Ennélfogva amikor meghaltak – megszünt az érdem és megszünt a következmény.

 

     Ezzel szemben Mózesnál nem az érdem játszott szerepet. Ő mint a hűséges pásztor gondoskodott a népről, ahogy a pásztor törődik nyájával és igyekszik hogy mindene meglegyen. Itt a nép szükségletei voltak fontosak és amikor a népnek szüksége van valamire – Mózes tette a magáét hogy az meglegyen neki.

   

  AMI FONTOS – ÉS AMI NEM

 

        Ezért tért vissza a kút és ezért nem tértek vissza a dicsfelhők.

 

       A kútra ami létfontosságu, múlhatatlan szükségük volt Izrael fiainak, ellentétben a dicsfelhőkkel, ami nélkül meg lehetett lenni. Ez csak Áron érdemében volt, az ő privilégiuma – de amikor meghalt, megszünt az érdem és a dicsfelhöknek nem volt létjogosultsága. A kútra viszont szükségük volt – mert viz nélkül nincs élet – és ezért a kutat Mózes visszahozta nekik, mint hűséges pásztor.

   

     Ebben jut kifejezésre Mózes rendkivüli nagysága és ugyancsak a következő nemzedékek vezetőinek nagysága, akik szintén a pásztor szerepét töltötték be. Mózes a zsidó nép minden szükségletét kielégitette , Igy viselkedik egy zsidó vezető aki a nép minden szükségletéról  gondoskodik - legyen az anyagi vagy szellemi – egyaránt.

 

  (Likuté Szichot, 18. kötet, 3. cikk)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése