A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZÖGBŐL – MÁTOT-MÁSZ'É -2113
KÉSZEN ÁLLNI A MEGVÁLTÁSRA!
Mátot-Mászé – ez a két szakasz rendszerint együtt kerül felolvasásra. Ebből logikus, hogy tartalmuk egybecseng és bizonyos kapcsolat van közöttük.
És valóban, mindkét szakaszban szó van a bevonulásról Erec Jiszráélba vagyis a honfoglalásról. Mátot szakasz végén a Reuvéniták azon kéréséről van szó hogy Gád törzsével együtt hadd maradjanak a Jordánon innen, vagyis a folyó keleti részén, ahol dús legelők vannak, alamint hogyan foglalták el ezt az országrészt és miként telepedtek le benne. Mász'é szakasza azt a 42 állomást, illetve utszakaszt amit a nép megtett az egyiptomi kivonulástól idáig.
Transzjordánia elfoglalása a két és fél törzs által – Revén és Gádhoz Mózes csatolta a fél Menásse törzset – már a honfoglalás kezdete volt (Rási). Utána, a Mász'é szakaszban elérkeznek a Jordánhoz, Jerichóval szemben ami az Ország "zárja" volt, vagyis az a kulcspont ahonnan el kellett kezdeni a honfoglalást.
ÖRÖKÉRVÉNYÜ TÓRA
Mivel a Tóra örökérvényü, világos hogy ez a ma emberéhez is beszél és jelentőséggel bir minden zsidó életében, nemzedékről nemzedékre. A chaszid felfogás szerint annak ellenére hogy az egyiptomi kivonulás egyszeri aktus volt , a Tóra mégis úgy fogalmaz ( második szakaszunk elején) hogy "ezek Izrael fiainak vándorlásai, ahogy kivonultak Egyiptom országából---" (4.Mózes, 33, 1)
Ez arra mutat hogy az egyiptomból valő kiszabadulás folyamata nem egyszeri, hanem nemzedékről nemzedékre folyatódó folyamat, amely addig tart, amig végre érdemesülünk arra hogy végleg megszabaduljunk mindattól amit a bálványimádó "micrájim" jelképez és eljussunk a valődi és igazi megváltáshoz.
A két és fél törzs (Reuvén, Gád és Menasse féltörzse) akik Transzjordániában akartak maradni - a dolog szellemi, jelképes valójában – szintén előkészület az egész ország birtoklására,bekeértve a Kénim Knizi és Kádmoni területeket – az igazi és teljes megváltáskor.
"PRIVÁT" MEGVÁLTÁS
A tanulság a ma embere számára az, hogy minden egyes zsidó ember feladata készen állni a megváltásra, pláne korunkban amikor a galut utolsó napjait morzsoljuk. Kész kell lennünk arra, hogy egyik napról a másikra jön a Messiás, jön a megváltás.
Az elökészület pedig az, hogy elsősorban minden zsidő megváltja saját magát azzal hogy több Tórát tanul és figyelmesebben és alaposabban teljesiti a parancsolatokat. Ezzel eléri azt a "privát" megváltást, amiről a Tánjá beszél amiből fakad az általános, minden zsidót érintő előkészület az egész zsidóság megváltására – világszerte.
Egy további tanulság Mászé szakaszából hogy minden útszakasz a vándorlásban részese a nagy vonulásnak a megváltás felé. Mivel a dolog belső értelme szerint a néhai "lemenések" , is részei a nagy útnak – felfelé.
Ezért, ha egy zsidó éppen "Árvot Moáv"- ban van a megváltás előtt (Árvot estét és sötétséget jelent) a nehézségek és akadályok nem tesznek nagy benyomást rá - és, Isten őrizz,- nem mond le a megváltásról, hanem ellenkezőleg, ezek csak megerősitik őt abbeli meggyődődésében, hogy a nagy "lecsúszás" után jön a nagy felemelkedés - a teljes és végleges igazi megváltás, most azonnal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése