A HETI SZAKASZ -KÖDOSIM - 2014
irja smuel glitsenstein, rabbi
A SÁÁTNEZ TITKAI
A zsidóság ősi törvényeI és szokásaI közül az egyik legrejtélyesebb a sáátnez tilalma. Legtöbben még a zsidók közül sem hallottak róla, vagy ha igen, nem tudják, mi s az. A kósersági törvények szigorú betartói közt is van olyan, aki tudomást sem vesz a sáátnezről. Pedig a Tóra 613 parancsolata közt ezek azonos rangúak.
Mi a sáátnez?
A sáátnez a gyapjúból és lenből kevert szállal szőtt ruha viselésének tilalma. (Ha az öltözékünk egyik önálló darabja tiszta gyapjú, a másik tiszta len, azt nem tilos együtt viselni.) A sáátnez elleni tiltás az 5Mózes 22:11-ben és a 3Mózes 19:19-ben található. Más anyagok keverése nem minősül sáátneznek. A gyapjú ez esetben csak a bárányok és juhok gyapja, a teve gyapja nem számít, sem a moher, sem az angóra, sem a kasmír, sem az alpaka.. A len is csak a len növényt jelenti, a kendert és a jutát nem. Az újrafelhasznált szálakban viszont már lehet tiltott keverék. A parancsolat megtiltja a gyapjú és a len bármiféle keverését, tekintet nélkül arra, hogy egyazon ruhadarab különböző részei készülnek gyapjúból és lenből, vagy ugyanazon részei. A 100%-ban szintetikus anyagú öltöny is lehet sáátnez. Az amerikai jogszabályok a címkék esetében bizonyos lazaságot megtűrnek. Egy címke mögött, ami azt állítja, hogy 100%-os gyapjú az anyag, az igazság lehet akár 2%-nyi egyéb is. Ráadásul a címke szólhat csak az alapanyagról, és nem szól a bélésről vagy a rátétekről. A terület szakértői szerint gyakrabban fordul elő európai ruhákban a sáátnez, mint az USA-ban vagy Kanadában készült ruhákban. A tiltás nem csak öltönyökre, kabátokra, szoknyákra és nadrágokra érvényes, hanem bármiféle öltözékre, zoknira, pizsamára, kesztyűre, nyakkendőre is. Ugyancsak tilos olyan ruhát viselni, amin valami rátét, mondjuk egy bojt, ami a testet nem érinti, sáátnez. Ugyanakkor nem tilos felpróbálni boltban olyan ruhát, amiről nem győződtünk meg, hogy sáátnez-e vagy sem, kivéve, ha a címkéből világosan kiderül, hogy keverték a gyapjút a lennel, mert akkor tilos.
Mire való ez a tiltás?
A sáátnezt tiltó törvény abba a kategóriába tartozik, ami chok néven ismeretes, tehát a meg nem magyarázható parancsolatok közé. Különféle okok azért felmerültek már. Maimonidész szerint például a pogány papok viseltek gyapjúból és lenből készült vegyes öltözéket. A tilalom tehát azt célozná, hogy elkülönítse a zsidókat a pogány gyakorlattól. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a Templom papjai kivételt élveztek a tilalom alól, s ebből született egy másik magyarázat, ami szerint a tilalom célja, hogy a szakrálisat megkülönböztesse a közönségestől. Egy másik, színesebb magyarázat szerint Ábel vitt gyapjút áldozatként, Káin pedig lent. A vegyülés halálosnak bizonyult, Ábelnek az életébe került. Az ezoterikusabb magyarázat arra mutat rá, hogy mindennek van spirituális ereje. Ha mixeljük a dolgokat, ezek az erők megrontják egymást, és nem tudják kifejteni hatásukat.
A sáátnez mai ellenőrzői
A Tóra e két verséből és a mai ruhagyártás bonyolultságából született a sáátnezt ellenőrzök nemzetközi szolgáltatása. Minthogy a címkékben nem lehet megbízni, más módja is kell legyen annak, hogy megbizonyosodjunk egy öltözék sáátnez voltáról. A választ mintavétellel döntik el a vizsgálatot végzők a sáátnez-laboratóriumokban. A mintavételt végzők megfelelő mintát vesznek a ruhából (hogy ne károsodjon), és megküldik a labornak. A laborban megvizsgálják sokszoros nagyítású (mono- vagy binokuláris) mikroszkóp alatt, és így a szálakat is azonosítani lehet.
Vannak laboratóriumok a legtöbb észak-amerikai zsidó közösség közelében. Általában nem teljes időben működnek, de néhány nap alatt választ tudnak adni. Fogadnak mintát futárral és postán is. Ritkaság, hogy a labor ne tudná eldönteni, sáátnez-e valami vagy sem. A szintetikus anyagok elterjedésével a sáátnez kétségkívül nem akkor probléma, mint volt. Azért problémának probléma maradt, különösen mert a ruhák gyakran messze készülnek, egy részük itt, a másik részük egy másik országban. A fogyasztó tehát nehezen tudhat meg mindent egy ruha előállításáról, és hogy mi van benne. Új anyagokat is találnak fel, illetve anyagok új kombinációit. E fejleményeket tekintve az amerikai sáátnez-tesztelők kapcsolatot tartanak fenn más országokkal, s egy informális hálózat révén tájékozódnak az új fejlesztésekről a ruhaiparban. Ez is része ennek az eleven támogatórendszernek, ami e titokzatos ősi tiltás köré épült.
(Nagyfuvaros Press)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése