2011. március 9., szerda

"MERT AKIT SZERET - - -AZT DORGÁLJA" (Példb.3.12)

 

   HOGYAN LEGYÜNK ZSIDÓK?(5)

  MILYEN SZÉDERRE MENJÜNK?

    (HA EGYÁLTALÁN)

 

     TEGYÜK FEL, HOGY A LAKÁS MÁR KI VAN TAKARITVA PESZÁCHRA ÚGY AHOGY KELL – EGY CSEPPNYI MORZSA, ILLETVE KOVÁSZOS NEM MARADT (ÉS AMI MARADT – AZ GONDOSAN ELZÁRVA ÉS "ELADVA" A CHOMECBAN (LÁSD LENTEBB), MÁR BESZEREZTÜK A KÓSER PESZÁCHI ÉLELMISZEREKET, BELEÉRTVE A KÓSER PÁSZKÁT – ÉS MOST  A KÉRDÉS HOL SZÉDEREZZÜNK?

 

ERRE VONATKOZHAT AZ EGYKORI KÖZMONDÁS: (MAJDNEM ) MINDENHOL JÓ – AHOL A KÁSRUT SZINVONALA MEGFELEL – DE A LEGJOBB OTTHON.

 

 A P ESZÁCH ÁLTALÁBAN ÉS A SZÉDER-ESTÉK KÜLÖNÖSEN -   A LEGCSALÁDIASABB ZSIDÓ ÜNNEPNEK SZÁMITANAK. IS UVÉTÓ – A ZSIDÓ EMBER ÉS HÁZA NÉPE – IGY VOLT EZ AKKOR AMIKOR A "PESZÁCH" ÁLDOZATOT BEMUTATTÁK – ÉS IGY  LEHET EZ MA IS.

 

    Ne hagyjuk magunkat félre informálni a hirdetésekkel, amelyek knédlis húslevest igérnek satöbbi, satöbbi – csináljuk a szédert otthon. Mindenkinek van egy két régi haggadája otthon és azokban benne van minden tudnivaló. A Chábádban lehet nyomtatott anyagot kapni (innen is igényelhető) és a chábád  Haggadában rengeteg releváns anyag van. Meg lehet hivni eg vendéget, aki esetleg többet tud a szokásokról – mindenesetre meg lehet próbálni otthon, és nem "letudni" a Szédert egy protokoll hitközségi "vacsorával", amelynek inkább traccsparti jellege van.

 

Nem lehet eleget hangsulyozni, hogy a Széder nem egy "vacsora", hanem egy vallásos jellegü megemlékezés az egyiptomi kivonulásra, amit a Tóra-adás követett. Ekkor és ezáltal lettünk néppé és ez a jelentősége a Szédernek . Az, hogy közben meg is vacsorázunk – nem változtat a lényegen.

                                                           *

        Fontos és lényeges: Peszach előtt a megmaradt és elzárt chámecot el kell adni egy nemzsidónak. Ezt a rabbik intézik, de sajnos a magyar rabbik többségének fogalma sincs erről. Mindenki kérdezze meg rabbiját, van e lehetőség általa eladni a chámecot és ha a válasz negativ – úgy az ortodox rabbihoz vagy a chábád rabbijaihoz kell fordulni, ahol szivesen megcsinálják ezt – ingyen és bérmentve. Ne lássunk ebben puszta formaságot, mert aki nem adja el chámécát, az olybá vétetik mint aki peszáchkor kovászot birtokol és ez egy tórai tilalom alá esik.
   Részletek: a Donin vagy Lau könyvekben, illetve a Kicur Sulchán Áruchban.

(Folyt.köv.)

 

     

 

    

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése