"MERT AKIT SZERET - - -AZT DORGÁLJA" (Példb.3.12)
HOGYAN LEGYÜNK ZSIDÓK?(5)
MILYEN SZÉDERRE MENJÜNK?
(HA EGYÁLTALÁN)
TEGYÜK FEL, HOGY A LAKÁS MÁR KI VAN TAKARITVA PESZÁCHRA ÚGY AHOGY KELL – EGY CSEPPNYI MORZSA, ILLETVE KOVÁSZOS NEM MARADT (ÉS AMI MARADT – AZ GONDOSAN ELZÁRVA ÉS "ELADVA" A CHOMECBAN (LÁSD LENTEBB), MÁR BESZEREZTÜK A KÓSER PESZÁCHI ÉLELMISZEREKET, BELEÉRTVE A KÓSER PÁSZKÁT – ÉS MOST A KÉRDÉS HOL SZÉDEREZZÜNK?
ERRE VONATKOZHAT AZ EGYKORI KÖZMONDÁS: (MAJDNEM ) MINDENHOL JÓ – AHOL A KÁSRUT SZINVONALA MEGFELEL – DE A LEGJOBB OTTHON.
A P ESZÁCH ÁLTALÁBAN ÉS A SZÉDER-ESTÉK KÜLÖNÖSEN - A LEGCSALÁDIASABB ZSIDÓ ÜNNEPNEK SZÁMITANAK. IS UVÉTÓ – A ZSIDÓ EMBER ÉS HÁZA NÉPE – IGY VOLT EZ AKKOR AMIKOR A "PESZÁCH" ÁLDOZATOT BEMUTATTÁK – ÉS IGY LEHET EZ MA IS.
Ne hagyjuk magunkat félre informálni a hirdetésekkel, amelyek knédlis húslevest igérnek satöbbi, satöbbi – csináljuk a szédert otthon. Mindenkinek van egy két régi haggadája otthon és azokban benne van minden tudnivaló. A Chábádban lehet nyomtatott anyagot kapni (innen is igényelhető) és a chábád Haggadában rengeteg releváns anyag van. Meg lehet hivni eg vendéget, aki esetleg többet tud a szokásokról – mindenesetre meg lehet próbálni otthon, és nem "letudni" a Szédert egy protokoll hitközségi "vacsorával", amelynek inkább traccsparti jellege van.
Nem lehet eleget hangsulyozni, hogy a Széder nem egy "vacsora", hanem egy vallásos jellegü megemlékezés az egyiptomi kivonulásra, amit a Tóra-adás követett. Ekkor és ezáltal lettünk néppé és ez a jelentősége a Szédernek . Az, hogy közben meg is vacsorázunk – nem változtat a lényegen.
*
(Folyt.köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése