2012. május 28., hétfő

שמואל-יצחק אנגלנדר ז"ל


AZ UTOLSÓ CIONISTA BUDAPESTEN

 Az elmult pénteken kisérték utolsó földi útjára Smuel-Jichák (Dr Tibor) Englandert, az utolsó cionistát Magyarországon. Legyen emléke áldott.

      Ő annyiban volt cionista, hogy megszenvedett, "űlt" érte két évet Rákosi börtönében. Nem volt "buli" cionista, aki izraeli nyaralások, utazások,  előnyök és"bulik" érdekében és reményében  "cionista". Most hogy ez megszünt – megszünt a  a sohanemvolt cionizmus-cinizmus Magyarországon és elment az utolsó mohikán is.
   
      Több mint 23 évvel ezelőtt ismertem meg, de lehet az 28 is – nem emlékszem. Talán 84'-ben amikor először engedtek be szülőföldemre, de lehet hogy néhány évvel később, egyszer egy vasárnap elmentem a Betlenbe megnézni, vannak e még imádkozó zsidók Budapesten. Senki nem ismert, én sem ismertem senkit, nem jelentkeztem be, inkognito mint a legendás kalifa. (Akkoriban ha Pesten jártam, mindennap más templomban imádkoztam, mert a helyi zsidókra voltan kiváncsi , nem a szatmáriakra a Kazincyzban).

     Egyszercsak ahogy a minjenra várunk (akkor még a gój bátlenok nem voltak divatban) bejött egy korombeli férfi, táskájából komótosan előveszegy táleszt és egy tfillin zacskót, felszereli magát vele és leül imádkozni . Később azt mondták ez a cionista Englander. Azután nagy meglepetéssel hallottam, hogy Dr E.T, a Somér Hácáir szineiben cionista, ami valahogy nem nagyon ment együtt a Tfillinnel.

      Nála – igen.
    
                               ***
     Mióta Mikes Kati (ע"ה) elment és Englandert kikapcsolta a gyikos kór – maradt a gójis Attila-cionizmus, ami most már ott tart, hogy egy cionisták által összehivott naggyülés 30-40 ember részvételére tarthat számot (az U.É. szerint. Mások szerint ez a szám erősen eltúlzott).Itt aztán már az sem árthat, ha a nagykövet ex officio deklarálja, hogy  egy "cionistának" nem kell elhagynia a diaszpórát. Persze hogy nem, hát minek is.

    Reb Smuel-Jichák hallja ezt és csak csóválja a fejét. Ezért kellett neki két évet börtönben tölteni?...

                      תהא נפשו צרורה בצרור  החיים  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése