2012. július 29., vasárnap

ATYÁK BÖLCS TANITÁSAI (56)

KINEK JÓ, KINEK ROSSZ

Jochanán rabbi, a cipész mondotta: "Minden gyűlés, amely önzetlen és konstruktív célt szolgál, maradandó eredményeket tud felmutatni. Az olyan gyülekezet azonban, mely nem önzetlen és előrevivő, hanem öncélú, teljesen eredménytelen marad." (Atyák, 4, 11).

Jochanán szintén Akiba tanítványa volt. A nevéhez fűzött jelző - egyes vélemények szerint - a szakmáját jelezte, egy másik vélemény szerint pedig a jelző arra utal, hogy Alexandriából származott.

A gyűlés önzetlen és konstruktív célja alatt az értendő, hogy azért hívták össze a résztvevőket, hogy egy vitás kérdést minden oldalról meg vi zsgáljanak, megtárgyaljanak, és a halacha szellemében döntsenek, és személyes érdek a döntésben ne játsszon szerepet. Ha így történik, akkor a gyűlés eléri célját, és az eredmény tartós lesz. Ha a résztvevők öncélúan vitatkoznak, mindenki csak a másikon akar felülkerekedni, döntés nem születik, és a gyűlés eredménytelen marad.

Már korábban szó volt róla, hogy a zsidókat sújtó rendelkezések enyhülését követően az életben maradt Bölcsek összejöttek, hogy a zsidó életet ujjáteremtsék. Köztük volt Jochanán is.

Egyik alkalommal - Bikát Rimon völgyében - azon tanácskoztak, hogy szökőévet hirdessenek ki. A kérdésben - Meir és Jochanán között parázs halachikus vita tört ki, melyben Jochanán azt találta mondani Meirnek: "Én többet tanultam Akibánál állva, mint te ülve..."

Végül aztán kibékültek, s békében váltak el egymástól.

*

Nátán rabbi Ávot fejezeteiben úgy fogalmazott, hogy: "minden gyűlés, mely a micvák betartására irányul, olyan, mint a "Nagy Gyülekezet" (Knésziá Gdolá), míg az, amely nem ilyen szándékú, az olyan, mint a bábeli nyelvzavar, melynek tragikus következményei voltak."

"A gonoszok gyülekezete rossz nekik, és rossz a világnak" - tartja egy talmudi mondás. (Szánhedrin, 72) Hogy miért rossz a világnak, az érthető. A gonoszok összejöveteléből csak baj és szenvedés származhat, miként Dávid mondta Saulnak: "A gonoszokból csak rosszaság jön ki". (Sámuel, 1,24, 13) De miért rossz maguknak a gonoszoknak? Mert egyenként talán lehetne hatni rájuk és jobb belátásra bírni őket, míg ha összejönnek, akkor egyik erősíti a másikat rosszasága kiteljesedésében.

A Talmud azt is megjegyzi, hogy "a gonoszok közti egyenetlenség jó nekik; és jó a világnak. Ha az igazak között viszály uralkodik, az rossz nekik is, és a világnak is".


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése