AZ ATYÁK BÖLCS TANITÁSAI(17)
A SOK, AMI MEGÁRT A JÓBÓL
"Ugyancsak ő [Hillél) mondá: Minél több hús, annál több féreg. Minél több vagyon, annál több gond. Minél több asszony a háznál, annál több babona. Minél több szolgálólány, annál több kicsapongás. Minél több szolga, annál több lopás. Ezzel szemben: minél több Tóra, annál több élet. Minél több tanulás, annál több bölcsesség. Minél több jó tanács, annál több megértés, sok jótékonyság, sok békesség. Aki jó nevet szerzett, azt magának szerezte, de aki sok Tórát tanult, az megszerezte magának a túlvilági üdvösséget. "
(Atyák, 2,7).
A zsidó vallási tanítások nem dicsőítik és nem is hirdetik az aszketizmust. Menáchem Háméiri (1249-1315) neves Tóra-kommentátor és Talmud-magyarázó, Hillél szavait akként értelmezi, hogy azok a zsidókat a Tóra és a parancsolatok betartására ösztökélik, és arra, hogy a mindennapi élet fenntartásához csak azokat a dolgokat kell megtenni, amik feltétlenül szükségesek. Ha valaki ezenfelül akar magának javakat szerezni, az csak hátrányára válhat.
Ami sok, az felesleges - állítja Hillél. A kövér ember - amellett, hogy a kövérség egyébként sem egészséges és betegségek okozója (Biná Löitim) - még azt is "eléri", hogy a férgeknek több ennivaló jut. A sok vagyon is gonddal jár, mert állandó félelemben él, hogy kirabolják. (Rási).
"Több Tóra - több élet. "
Egy híres jesíva-vezetőhöz zokogva beállított egy asszony, s elpanaszolta, hogy egyetlen fia beteg, s már-már halálán van.
- S mit tehetek én érte - kérdezte a rabbi -, hiszen nem vagyok Isten, hogy képes lennék meggyógyítani.
- Én a benned lévő Tórához fohászkodom - szólt az asszony -, mivel Isten és a Tóra ugyanaz.
Akkor egy dolgot tehetek érdekedben - mondta a rabbi -, a Tórát, amit most tanulunk a jesívában, ajándékba adom a beteg fiadnak, hátha ennek érdemében meggyógyul. Hiszen írva vagyon: "Ennek [a Tórának] érdemében hosszú életűek lesztek." (5 Mózes, 32, 47) S amint ezt kimondta, a gyerek máris jobban lett (Reb Chájjim, a volozsini rabbi).
Tehát - mondja Hillél - anyagi dolgokban a kevés a több, míg a szellemiekre ezt nem lehet mondani. Minél több Tóra, annál több élet, mert a Tóráról meg vagyon írva, az "Az élet fája". (Példab. 3).
A Talmud elmesél egy ezzel kapcsolatos történetet. A második Szentély idejében élt Jeruzsálemben egy család, melynek a tagjai 18 éves korukban rendre meghaltak. Elpanaszolták esetüket Rabban Jochanán ben Zakkajnak, aki azt tanácsolta nekik, tanuljanak Tórát, mely olyan csodaszer, ami meghosszabbítja az életet. A család megfogadta a tanácsot, és a titokzatos, korai halálesetek megszűntek. A családot Jochanánról nevezték el. (Ros Hásáná, 18).
A Talmud megemlít több olyan legendás esetet is, amikor valakinek ugyan kitelt az ideje, de mivel Tórát tanult, a halál angyalának nem volt felette hatalma, és igen hosszú életű lett. Ez is a "több Tóra - több élet" lehetséges értelmezése.
"Minél több tanulás - annál több bölcsesség."
A szó szerinti héber "tanulás" szó helyett jesívát mond. A jesívákban az adott anyagokat nem egyszerűen megtanulják a tanítványok, hanem tanítómestereikkel meg is vitatják, akik ezáltal maguk is gyarapítják tudásukat. Ezért mondhatta Jehuda, a Fejedelem, hogy: "Sokat tanultam tanítómestereimtől, többet diáktársaimtói, de a legtöbbet tanítványaimtóI." (Táánit 7).
"Minél több jó tanács, annál több megértés"
Ha az ember nem mindig a saját feje után megy, hanem meghallgatja okos emberek tanácsát, akkor ezáltal egyrészt tanul, másrészt esetleg nem a saját kárán tanul. "Egy állam, melynek nincsenek valamirevaló tanácsadói, az nem állam" - mondták Bölcseink, akik példának Dávid királyt hozták fel, aki igazán okos és bölcs ember hírében állt, mégis tartott tanácsadókat. "Aki a tanácsot meghallgatja, az a bölcs". (Példab. 12)
"Sok jótékonyság - sok békesség. "
Bölcseink ebben az esetben a szociális békességet értik. A szegényember nehezen törődik bele az anyagi egyenlőt1enségbe. A jótékonyság tölti be azt a szerepet, ami bizonyos szintig kiegyenlíti a társadalmi egyenlőtlenséget, és segíti a megbékélést.
"Aki jó nevet szerzett, azt magának szerezte. "
A vagyon, a sok szolga és a gazdagság egyéb megjelenési formái, mind veszendő dolgok. A jó hírnév, amit egy ember megszerzett magának, végigkíséri egész életén, és élete végéig az övé marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése