2009. március 10., kedd

NŐK A BIBLIÁBAN (4): ADA ÉS CILA

 

MIT AKART LEMECH NEJEITŐL?



Ada és Cila - ezek ketten visszavisznek bennünket az ősi őskorba, Éva után ez a két nő az első, akiket a Tóra a nevükön említ, behatárolja idejüket, és családi keretbe helyezi őket, mint (az első) Lemech feleségei.

Ez a Lemech leszármazottja volt Káinnak, az első gyilkosnak. A tény rányomta bélyegét családi viszonyaira is, amint az látni fogjuk. Ő az első, akit a Biblia úgy említ, mint akinek két felesége volt - Ada és Cila. Ada szülte neki Jávált és Juvált, míg Cila is két gyereket szült, egy fiút és lányt, Tuvál-Kájint és Náámát. A Midrás Lemech három fiát, mint az első szakmák és foglalkozások atyjait tünteti fel, de ez nem témánk ebben a rovatban.

Adáról és Ciláról ennél nem sokkal többet árul el az Írás. Férjük egy homályos "dalban" fordul hozzájuk és kér tőlük valamit, ami a Midrások segítsége nélkül teljesen érthetetlen.

A "dal", amely mint ilyen első a Tórában, így hangzik, (több fordításban):

"És szólt Lemech feleségeihez:

Ada és Cila halljátok szavamat / Lemech nejei figyeljetek beszédemre/
Bizony férfit ö l n é k meg sebem miatt és ifjút - sérülésem miatt. / mert hétszeresen bosszultatik meg Kájin /Lemech pedig hetvenhétszeresen". (1.Mózes, 4, 23- 24) (Imit fordítás).

"
És szólt Lemech feleségeihez: Ada és Cila hallgassátok szavamat / Lemech feleségei figyeljetek beszédemre; bizony embert ö l t e m sebemért és gyermeket sérülésemért. / mert ha hétszer bosszultatik meg Kájin, Lemech bizony hetvenhétszer" (1. Mózes, 4, 23 -24). (Hertz fordítás).

Egy modern magyar (nemzsidó) fordítás jövőidőre fordítja Lemech ölési szándékát:

"
Egyszer ezt mondta Lemech a feleségeinek:
Ada és Cila, hallgassatok szómra / Lemech asszonyai figyeljetek mondásomra! M e g g y i l k o l o m megsebzőmet, gyermeket is, ha megüt. Ha hétszeres a bosszú Káinért, hetvenhétszeres az Lemechért!"(uo.).

Egy másik (nemzsidó) fordításban Lemech közli nejeivel (múlt időben) hogy "
l e ü t ö t t e m egy embert sebemért, egy ifjút sebhelyemért" (uo.).

Majd egy közbeeső zsidó fordítás a 20. század húszas éveiből (Dr. Frenkel Bernát), jelen időbe hozza Lemech ölési hajlandóságát, amit itt közöl feleségeivel:
"
Bizony férfit ö l ö k sebemért / és ifjút sérülésemért..."

* * *

Mit tett - vagy tenne - ez a bizonyos Lemech, Mötusáél fia - amit közölni kell feleségeivel? A magyar fordításokban a múlt, jelen és jövő idő váltakozik, míg a héber - "hárágti" - egyértelműen múltidő. Kit ölt meg ez a Lemech ha egyáltalán?

Nem a fordítók a hibások, a vers homályos, utal valamire, de nem lehet tudni mire.

Az általában szöveghű exegétáknak nehéz dolga van itt. Vannak, akik azt mondják, hogy, miután Lemech volt az első ember a földön, akinek két felesége volt - sokat szekálták, elkeserítették az életét, versengtek, vitatkoztak mindenen, nagy zaj volt otthon, nem volt egy percnyi nyugta sem és Lemech "dalában" kifakadt, mondván: miért jár nekem ez a büntetés? Hát megöltem vagy megsebesítettem valakit?! (R' Joszéf Kara).

Mások azt mondják (a Midrás nyomdokain haladva), hogy Lemech feleségei nem akartak szülni, mert tudták hogy gyermekeik lesznek a hetedik nemzedék a gyilkos Káin után, és ők kapják majd a büntetést a testvérgyilkos ős vétkéért. Lemech azzal vigasztalta őket, hogy lehetetlen hogy az Örökkévaló őket büntesse Káin vétkéért: ha Káinnak elnézte hét nemzedéken keresztül; neki - az ártatlan Lemechnek - 77 nemzedéken át lesz bocsánat.

Mint gyakran itt is sokkal logikusabb a Midrás legendának tűnő Psátja. Először is miért vett el Lemech két nőt feleségül? Akkoriban az a szokás harapózott el, hogy két feleséget vettek el a "jobb emberek". Az egyik reprezentációs célokat szolgált, szépen kiöltözve, kikészítve, állandóan férje társaságában flangált. Ezt a feleséget - mondja a Midrás - megitatták egyfajta fogamzásgátlóval, hogy ne szüljön és - - - ne csúnyuljon meg. A konkrét esetben ez volt Cila. A másik nő volt a szülő-feleség, aki a gyerekeket hozta a világra. Ez volt Ada. (Börésit rábbá, 23, 2) .

Ezt a magyarázatot csak az kérdőjelezi meg, hogy itt mind a ketten két-két gyereket szültek. A toszafisták meg is jegyzik, hogy az Írásvers "
és Cila szintén szült", arra utal, hogy a terv szerint neki nem kellett volna szülnie, de vagy nem használt a fogamzásgátló, vagy nem volt hajlandó meginni, mert "cádiká" (vallásos, istenfélő asszony) volt.

No de mit akart tőlük Lemech?

* * *

Itt két Midrásban találunk két különböző magyarázatot. Tanchuma szerint Lemech nagyon büszke volt egyik fiára, aki feltalált a kardot, dárdát és mindenféle fegyvert. Mivel Lemech vak volt, egy kisfiú vezette és ő vadászott. Ez úgy történt, hogy amikor a gyerek látott valamit, ami vadnak tűnt neki - mondta Lemechnek hogy oda célozzon az íjjal és lőjön. Egyszer látott messziről valamit, aminek szarva volt és azt hitte, hogy ez vad. Lemech odalőtt és megölte Káint, az öregapját, akinek Isten, ismertetőjelként, szarvat adott a homlokára. Amikor Lemech megtudta, hogy mi történt, fájdalmában összecsapta tenyerét és megölte a gyereket. Ezért feleségei megtagadták a házastársi kötelesség teljesítését, és ő próbálta rábeszélni őket (Midrás tanchuma, Brésit, 11).

A Midrás rábbá szerint Lemech nem ölt meg senkit, hanem feleségei tudták, hogy rövidesen jön az özönvíz és nem akartak "hiába" szülni, mondván, hogy az egész emberiség halálra van ítélve, Kájin hetedik nemzedéke halál fia (ezek az ő gyerekeik lesznek) és nem voltak hajlandók ehhez asszisztálni. Lemech győzködte őket, mondván, hogy nem ő ölte meg Ábelt, hanem ükapja (Brésit rábbá, 23, 4).

A tény hogy az Írás egyáltalán megemlíti Ada és Cila nevét - anélkül hogy a néhány mondatos epizódban szájukat egyáltalán kinyitnák - arra mutat, hogy a kétnejűség abban az időben, mint negatív jelenség, megérdemelte hogy a Tóra foglalkozzon vele. Mivel azonban a téma olyan, amelynek "jó a hallgatás" - a szöveg itt rébuszokban beszél és csupán a fent említett találgatásokra hagyatkozhatunk.

Az egyik fantasztikus találgatást, egy ismeretlen Midrás nevében, a toszafisták hozzák. Eszerint a Kájin klánból származó Lemech elment Sét családjához (Sét Ádám harmadik fia volt) és onnan akart nősülni. Azonban azok nem házasodtak Kájin fiaival, mivel azok gyilkos fajzatok volt és kihalásra voltak ítélve.

Mit csinált erre Lemech, aki egy nagy úr volt és hős vitéz? Elvett férjeiktől két nőt, Adát és Cilát, az egyik férjét megölte, a másikét súlyosan megsebesítette. Az így "szerzett" asszonyok nem akartak "együttműködni" vele, nem ismerték el őt férjüknek és el akartak menekülni. Lemech azt mondta nekik (ismert "dalában"), hogy ha valaki el akarja őket venni tőle - megöli, ahogy férjeiket megölte... (Toszfot Hásálém, r' Jákob Gelis, Rabbénu Efrájim és egy ismeretlen Midrás nevében; 1. kötet, Jeruzsálem, 1982).

Ez a verzió nem ismeri a fogamzásgátlás sztoriját és a két különböző feladatra rendelt feleségét. A tény hogy Lemechnek mégis három fia és egy lánya született Adatól és Cilától - arra mutat, hogy valóban "nagy úr" volt.

Egy másik midrási forrás Ádámot, az első embert is belekeveri Lemech vitájába feleségeivel. Ádám akkor már több mint 800 éves volt és ő volt a nemzedék "nagy örege", akihez vitás dolgaikban fordultak. Lemech is jött és panaszt tett feleségeire, akik bojkottálják őt. Azok elmondták, hogy nem akarnak hiába fáradozni, jön az özönvíz és elvisz mindent...

Ádám azt mondta nekik: ti ne avatkozzatok bele Isten dolgaiba! Ti tegyétek a dolgotokat és az Örökkévaló majd teszi, amit jónak lát. Erre a felvágott nyelvű nők azt mondták Ádámnak: no, nézzék csak, hogy ki beszél! Doktor, gyógyítsd meg előbb magadat! Hiszen te magad már 130 évvel ezelőtt különváltál Évától! Erre Ádám belátta, hogy igazuk van, visszavette Évát és született nekik harmadik fiuk, Sét. (Tanchuma Brésit, 11).

* * *

Magában állóan eredeti magyarázatát adja Lemech dalának, Jákov Zvi Mecklenburg, kőnigsbergi rabbi (1785 -1865), a "Ktáv Vehákábálá" című exegétika szerzője. Ő részben elfogadja a midrási koncepciót, hogy Lemech fogamzásgátlót adott feleségeinek(!), de szerinte nem sokra rá megbánta tettét és megtért, mondván feleségeinek, hogy tette olyan mintha megölt volna embereket, mivel a fogamzás megakadályozása olyan, mint az emberölés!  Mecklenburg rabbi szavaiból kihallani nemzedéke problémáit és így exegétikája morálprédikációvá válik, megoldván egyidejűleg egy nehéz textus problémáját.

 A kronológia problémáját úgy oldja meg, mint rendesen ("Éjn mukdám) vagyis a lemechi monológ a gyerekek születése e l ő t t hangzott el. És ha azt tetszik kérdezni, hogy hát nem itatott feleségével fogamzásgátlót? De igen, de mivel megbánta és megtért, ez hatástalannak bizonyult... (lásd a toszafistákat).

Ada és Cila azon bibliai hősök közé tartoznak, akiktől egy szó nem sok, annyit sem idéz a Tóra, de fiaik nevezetes szakmák és mesterségek foglalkozások kezdeményezői és "feltalálói" voltak. Lemech leánya, Náámá, a Midrás szerint Noé felesége volt.

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése