2009. március 16., hétfő

MIT MOND A HALACHA(5)

     A BETÉRÉSEKRŐL, BETÉRTEKRŐsL

 


A  betérés, csatlakozás, lehetősége a zsidósághoz - ékesen cáfolja a zsidóság fajvédő jellegét és egyáltalán a zsidóságnak fajként való minősítését. Ez egyértelmű és értelmes antiszemiták nem is vitatkoznak ezen.

Azonban, felmerülhet a kérdés: jó, lehet csatlakozni a zsidósághoz, nem zárt klub az, de mik a betérés kritériumai, kit fogadnak be, mikor mi ennek az ára?

A kérdés helyénvaló. Jó, ha mind az érdeklődők, akiket esetleg foglalkoztat a betérés gondolata, mind azok, akik meg akarják ismerni a zsidóságot belülről, első kézből, tudják, miről van szó.

Mindjárt az elején egy paradoxális ellentmondással találkozunk. A Halacha szerint a zsidóság nem térítő vallás, nem akarja lenyelni az egész világot, sem a meggyőzés mézes-mázos eszközeivel (gyakran anyagi ígéretekkel) mint a kereszténység, sem a kard kényszerítő erejével, mint az Iszlám. A Halacha előírja, hogy a betérni szándékozót ab óvó le kell beszélni, el kell utasítani. Azonban és ezzel egyidejűleg, a Halacha elfogadja, befogadja és betéríti azokat, akik meggyőződésből akarnak csatlakozni a zsidósághoz és nem anyagi vagy egyéb érdekből.

Egyszóval: elméletben létezik betérés és a zsidó történelem sok neves prozelitát ismer, de a gyakorlatban ez nagyon nehéz.

Miért?

Azért mert az igazi, kompetens rabbik ezt nagyon komolyan veszik és csak abban az esetben térítenek be valakit, ha meggyőződtek, hogy a jelölt szándékai meggyőződésből fakadnak és a zsidóság alapos megismerése után a jelölt hajlandó magára vállalni a zsidóság parancsolatait, a zsidó élet nehézségeit, a zsidó szolidaritás kötelezettségeit. Ha a jelölt felismeri és elfogadja, hogy ez nem egy formalitás, egy "papír" (pl. mint az amerikai állampolgárság, amire 5 évig kell várni), hanem egy lelki elkötelezettség, amelynek igen sok gyakorlati ismérve van - akkor nyitva áll előtte az út a betérésre.

Ábrahám és Sára betértjei

A zsidó hagyomány szerint - ami a Talmudban és a Midrásokban, vagyis a Szóbeli Tanban jut kifejezésre - már őseink idejében is volt térítés; akkor is voltak pogányok, akiket megcsapott az ábrahámi monoteizmus " füstje" és betértek. Hová tértek be? Hiszen a zsidóság mai formájában akkor még nem létezett. Azonban Ábrahám és Sára tanítványai a monoteizmusba "tértek be", elvetették bálványaikat, hittek az egyetlen láthatatlan Istenben és viselkedésükben igyekeztek legalább a hét noachita micvát betartani.

Amikor Ábrahám és Sára, az isteni hívásra hallgatva, kivándoroltak Ur Kászdimból, hogy Kanaánba menjenek - magukkal vitték szerzeményeiket "és a lelkeket, amiket Háránban szereztek" (1. Mózes, 12, 5). "Ezek a betértek" - mondja a Midrás és hozzáteszi, hogy Ábrahám térítette be a férfiakat és Sára a nőket (Szifré Vöetchánán és Zóhár, 1, 102).

Innentől kezdve azok, akik csatlakoztak az ősapák családjaihoz, mint betértek, vagyis elfogadták kötelezőnek a monoteizmus alapelveit, amiből kifolyólag az igazságosság és méltányosság útját járták. Miután Ábrahám kapta és magára vállalta a circumcisió kötelességét, a betéréshez erre is szükség volt (lásd a söchemi affért, amikor egy egész kanaánita város férfilakossága körülmetéltette magát, hogy összeházasodhassanak Jákob családjával.)

A hagyomány szerint  Bitja, a Fáraó lánya, Zippora, Mózes midjanita felesége, valamint apja Jitró, mind betértek, vagyis elfogadták magukra nézve a Tóra kötelező parancsolatait.

Azonban a betérés klasszikus bibliai iskolapéldája, az a moabita Rút, aki, miután megözvegyült, követte anyósát, Noémit Izrael földjére és ott szabályosan betért, ezzel mintegy kőbe vésve a betérés alapelveit.

    Rút szavaiból, aki Noémi kérlelésére, hogy maradjon Moábban, ne jöjjön vele, azt mondja, hogy "ne unszolj engem, hogy elhagyjalak és visszatérjek (Moáb földjére) tőled. Mert ahová te mégy, oda megyek és is; ahol te megszállsz, ott szállok meg. Néped az én népem és Istened az én Istenem. Ahol te meghalsz, ott akarok én is meghalni, és ott temessenek el engem. Úgy segítsen engem az Örökkévaló, most és mindig, hogy csak a halál választ el engem tőled!" (Rút 1, 16-17)

    Amikor Noémi látta, hogy ennyire eltökélt Rút és erőnek erejével vele akar menni - abbahagyta a lebeszélést.

Rút precedense

Az idézett versekből Bölcseink levezették a betérés halachikus feltételeit. Ahogy Rút mondta: néped az én népem és Istened az én Istenem. A Midrás, félreértések elkerülése végett és nehogy azt higgyük, hogy ez szóvirág csupán, részletezi és értelmezi Rút fenti nyilatkozatát:

"Amikor Noémi látta, hogy Rútnak eltökélt szándéka betérni a zsidóságba, elkezdte mondani neki a betérés feltételeit. Lányom - mondta neki - a zsidó lányok nem szoktak a gój színházakba és cirkuszokba járni (amelyek a pogányság kiemelt helyei voltak). Válaszolá erre Rút: "Ahová te mégy, oda megyek én is!". Noémi: Zsidók nem laknak egy olyan házban, amelyen nincs mezuza! Válaszolá erre Rút: "ahol te megszállsz, ott szállok meg". Noémi: tilos szombaton egy bizonyos távolságnál többet menni (Tchum Sábát). Mondá Rút: "Ahová mégy, oda megyek én is". Rút: Tilos nekünk idegen férfiakkal együtt lenni. Rút: "Ahol te megszállsz, ott szállok meg én is". Noémi: nekünk 613 parancsolatunk van! Rút: "néped - népem!" Tilos nekünk idegen isteneket imádni! Rút: "Istened az én Istenem!" ( Midrás Rút rábbá, 2, 22 és Jevámot, 47,b).

   Ugyancsak a Midrás fejti ki abból a tényből, hogy Noémi háromszor utasította el menyeit - hogy aki jön betérni háromszor kell lebeszélni és elutasítani (uo.).

Ez persze Midrás, vagyis a Biblia által elbeszélt tények legendás aláfestése. Itt azonban a halacha a Midrásra építkezik, amikor előírja a keretet, amiben a betérni szándékozót fogadni kell, kifürkészni szándékait, főleg azt hogy milyen érdeke fűződik a betéréshez. Ha valaki érdekből akar betérni - nincs esélye, hogy befogadják, de mindenesetre az utolsó szót a rabbik, vagyis a rabbinikus bíróság, a Bét-Din, mondja ki.

Ugyancsak a Midrás árulja el nekünk, hogy Dávid és Salamon királysága idején 150 ezer gój szeretett volna betérni, de elutasították őket, mert nyilvánvaló volt, hogy nem azért akarnak zsidók lenni, mert meggyőződtek a zsidó hit igazáról, hanem azért mert Dávid és Salamon királyságában az élet jobb volt, mint másutt, vagyis egyértelműen anyagi okok késztették őket a betérésre.. A Talmudban külön traktátus foglalkozik a térítés mikéntjével (Mászechet Gérim) és ott hangsúlyozzák, hogy azok a tömegek, amelyek Mordecháj és Eszter idejében lettek látszatra zsidóvá - szintén nem számítanak betérteknek, mivel félelemből tértek be.

Hillel prozelitái

A második Szentély idejében, a betéréshez való viszony meglehetősen ambivalens volt. Tömeges térítéseket elleneztek a Halacha bölcsei, főleg ha azok - mint a szamaritánusok - csak látszat betérések lettek volna. Ezzel szemben ismeretesek egyes halacha-nagyságok, akik pogány szülők leszármazottai voltak, mint Smájá és Ávtáljon, a "párosok" egyike (lásd Atyák,1) majd később rabbi Akiba, rabbi Méir és sokan mások.

Ismeretes Hillel, a "nagy öreg" pozitív, majdhogynem liberális hozzáállása a térítéshez. A Talmud (Sábbát 31, a) elmond néhány esetet, amikor pogányok akartak betérni. Mindegyiknek volt valami abszurd feltétele ("amíg egy lábon tud állni"), míg a másik úgy akart betérni, hogy egyenesen zsidó főpapot csináljanak belőle. A harmadik csak az Írott Tant akarta tanulni, de nem a szóbelit. Ezek előbb elmentek Hillel kollegájához, Sámmájhoz, aki szigorú, hirtelen haragú ember volt, aki egy jottányit nem enged abból, amit fontosnak tart. Sámmáj amint hallotta a jelöltek feltételeit, elkergette őket szeme elő.

Hillel viszont annak, aki "egy lábon" akart zsidó lenni, azt mondta: "ami neked rossz - ne tedd másnak". Ez az egész Tóra egy lábon. A többi csak részlet, magyarázat. Menj és tanuld meg a részleteket.

Annak, aki főpap (Kohen gádol) akart lenni - Hillel elmondta mi mindent kell egy főpapnak tudni és tanulni, mik a feladatai stb., mígcsak a jelölt letett abszurd szándékáról és szívvel-lélekkel betért. Azt, aki csak az Írott Tant akarta, Hillel kicselezte egy fordított alef-béttel.

A Talmud elmondja, hogy egyszer összetalálkozott a három prozelita és kicserélték élményeiket, majd megegyeztek abban, hogy "Sámmáj szigorúsága kikergetett volna bennünket a világból, míg Hillel türelme és szerénysége közelhozott bennünket az isteni Dicsfényhez " (Sábbát 31,a).

A betérés feltételei és gyakorlata

A betérés halachái a Talmud idejében jegecesedtek ki és lettek írásba foglalva (az említett Gérim, valamint Jevámot traktátusában. Lényegük:

1) Kompetens rabbikból álló Bét-Din, (tehát nem reform vagy "konzervatív"), akik istenfélő, vallásos zsidók és a Halacha alapján állnak.
2) A lebeszélés kötelessége. Van egy elmondandó szöveg, amelyben a rabbi vázolja a zsidók sanyarú helyzetét a galutban és próbálja a jelölt értésére adni, hogy "nem érdemes" neki a zsidósághoz csatlakozni. Ez arra jó, hogy ebből kiderüljön, mik a jelölt indítékai.
3) Ha azt mondja, hogy tudomással bír minderről, és ennek ellenére be akar térni - el kell neki mondani a zsidóság lényegét - a hitbeli dolgokat és a gyakorlati micvákat (szombattartás, kóser konyha, stb.) majd elküldik, hogy sajátítsa el a zsidóság elméletét és gyakorlatát, szokásokat, ismerje meg az imákat.
4) Ha a rabbik (Bét Din) úgy látják, hogy a jelölt megfelel az elvárásoknak és semmi olyan dolog nem áll fenn, ami őt alkalmatlanná tenni, (például házasulás szándéka egy zsidó nővel, vagy forditva), akkor a betérés gyakorlati folyamata két részből áll:

a) A zsidóság alapelvei elfogadásának deklarálása, vagyis a hajlandóság kinyilvánítása a micvák betartására. Ez a legfontosabb és legalapvetőbb feltétel és e nélkül a két további mozzanat érvénytelen.
b) Férfi esetében: körülmetélés és alámerülés a rituális fürdőben (mikve), míg ha nőről van szó - alámerülés egy kóser mikvében (nem uszodában, vagy a városi gözfürdőben).

A Halacha nem kötelezi a rabbikat, hogy nyomozzanak a betértek után, mennyiben tartják a micvákat. Azonban van egy szankció: ha a Bét Din megtudja, hogy a betért "visszatért", vagyis a gyakorlatban követi előző életét (pl. eljár előző vallásának templomába) - a betérés automatikusan annullálódik.

Félmillió pravoszláv

Izrael állami léte nagyban komplikálta a betérés gyakorlatát, bár a Halacha nem változott és nem fog változni. Amíg a betérők száma gyér volt, logikus volt a feltevés, hogy ha valaki a zsidósághoz akarja kötni az életét, annak elvi, lelki indítékai vannak, és mint ilyen megfelel a Halacha elvárásainak. Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a zsidóság nincs érdekelve a térítésben, és innen hogy a Halacha semmi olyan koncessziót nem tesz, ami a betérést megkönnyíteni. Itt fennáll egy lényegbevágó, néha tragikus ellentét az un. Hazatérési Törvény és a betérés között. A Törvény megengedi hogy egy zsidó, aki Izraelbe érkeztekor automatikusan megkapja az állampolgárságot - nemzsidó rokonait, feleségét, gyerekeit is magával hozza. Az utóbbiak azonban ezzel nem válnak automatikusan zsidóvá - ha nem térnek be szabályosan.

A kilencvenes években Izraelbe érkezett nem-zsidó orosz (vagy a Fák országaiból érkező) ólék számát közel félmillióra teszik. Ezeknek eszük ágában sincs betérni, nagy részük ragaszkodik az otthonról hozott pravoszláv vallási szokásokhoz - és abban a hitben vannak, hogy Izraelbe jöttük automatikusan zsidóvá teszi őket.

Fiaik bevonulnak a hadseregbe - és ha elesnek, problémák vannak a temetés körül, mert a hősi halottak - nem zsidók. Ebben a helyzetben, amikor sokan elvárnák, hogy a térítés (Gijur) egyszerű technikai aktus legyen - sok rabbi egyáltalán nem akar téríteni, mivel nem látják a Halacha feltételeit keresztülvihetőknek. Ezzel szemben a reform és konzervatív rabbik térítéseit az izraeli országos főrabbinátus nem fogadja el, mivel nem állnak a halacha alapján, vagy a "rabbik"-nak nincs meg a megfelelő tudása és kompetenciája. Ugyanez a helyzet sok helyütt a világban. Budapesten is.

Adoptált gyerekek szülei

Külön problémát képeznek az örökbefogadott nem-zsidó gyerekek. A Halachában nincs erről említés, a jelenség nem volt ismeretes és most a rabbik minden elkövetnek, hogy ezeket a gyerekeket zökkenőmentesen betérítsék. Igen ám, de a feltétel az, hogy az örökbefogadó szülő kötelezi magát, hogy a gyerek kósert fog enni, nem lát maga előtt szombatszegést és vallásos iskolába fog járni.

A nem vallásos szülőknek nehéz ezeket a feltételeket elfogadni, ha nem akarnak hazugságba keveredni. Sokan megígérik, de eszükben sincs betartani és később a gyerek nem is tudja származását (Lásd, Mit mond a halacha az örökbefogadásról).

A delikvensek azzal érvelnek a Halacha szigora ellen, hogy ha egy született zsidótól nem várják el, hogy vallásos legyen, és bármit tesz vagy nem tesz - ez nem diszkvalifikálja zsidóságát, akkor a betérővel szemben is elvárható lenne liberálisabb hozzáállás.

Azonban: a Halacha nem liberális, hanem az egyetemes zsidóság érdekeit nézi. Amerikában egy ott született gyerek automatikusan lesz amerikai állampolgár, míg egy bevándorlónak öt évig kell erre várni, bizonyos vizsgákat letenni és csak azután kap útlevelet. Arról már nem beszélve, hogy a bevándorlás mennyire nem automatikus, vannak kvóták, stb.

Ezt a logikus érvet az érdekelt felek nem-igen fogadják el. Azt sem, ami a betérés nehézségeit az autóvezetői jogosítvánnyal veti össze. Ha valakinek már van jogosítványa - tehet, amit akar, amíg rajta nem kapják - semmi baja. De amikor vizsgázik - a legkisebb technikai hibáért is megbuktatják...

A Halacha rugalmassága

Mivel napjainkban meglehetősen ritka az olyan eset, amikor egy nemzsidó elvi okokból akarna betérni (bár vannak nagyon tiszteletreméltó kivételek), a kompetens, istenfélő és lelkiismeretes rabbi, aki szilárdan áll a Halacha alapján - eleve gyanúperrel él, mindenkivel szemben, aki kinyilvánítja betérési szándékát. Gyakori a huzavona, hátha a jelölt megunja és lemond szándékáról - ez nem ritka eset - míg az Izrael országos főrabbinátus sok évvel ezelőtt, minimum egy évben szabta meg a betérés minimális idejét (ennek nyoma sincs a Halachában, amely kimondja, hogy mindent a Bét Din belátása alapján kell csinálni).

Tehát: míg vannak világszerte (és Izraelben) olyan ortodox rabbik, akik egyáltalán nem térítenek, elvből, mivel nem hisznek a delikvensek őszinteségében, és nem akarják a zsidóságot "hígítani - vannak olyan "rabbik" is, akik elvből, vagy esetleg pénzért, a hollywoodi filmsztárokat is betérítik, ha az történetesen férjhez akar menni egy zsidó színészhez. Kettejük között van Izraelben néhány olyan Bét Din, amelyek szabályosan, a Halacha szerint térítenek, de bizonyos rugalmasságról tesznek tanúságot, amennyiben nem nehezítik szándékosan a betérendők útját, ha meggyőződtek szándékuk komolyságáról.

Ezek akkor is a hilleli utat járják, amikor vegyesházasokról van szó. Ha történetesen a férj zsidó - az asszonyt betérítik, gyerekeivel együtt - bár eleve a házasodás szándéka inkább ellenérv (lásd erről korunk nagy poszékjának, rabbi Mose Feinsteinnek véleményét ( Igrot Mose , Sulchán Áruch, Jore Déá, 1. kötet, 319 oldal). Ha már de-facto házasok, akkor kvázi nem áll fenn az érdekbetérés veszélye és ilyenkor a rabbik könnyítenek, ha meg vannak győződve a szándék komolyságáról.

Én személyesen ismerek nem egy prozelitát, akikről el lehet mondani, hogy jobb zsidók, mint azok, akik annak születtek, mivel komolyan veszik, amit csinálnak, és odaadóbban tartják a micvákat. Ezek között talán a magyarok azok, akik a legmesszebbről jönnek; a legkevesebb tárgyi ismerettel és a legtöbb előítélettel népünk iránt. Legyen ez Zsuzsa N. aki évekig harcolt, családjával is és könyörgött, amíg ide jöhetett, és itt felvették a jeruzsálemi Machon Méirbe, hogy egy évvel később kitüntetéssel végezzen és alapítson vallásos, Tórahű családot. Legyen ez Orsi H. ki a Chábádon keresztül érkezett és a legszigorúbb bné-bráki Bét -Din két hét alatt betérítette, vagy Ezsi Sz. Szegedről, a vidéki tanítónő, aki a Biblia olvasgatása által került közelebb a kiválasztott néphez. Őt a Kirjat Smonai Bét din téritette be, amely híres pozitív hozzáállásáról az "idegenekhez, akik csatlakoznak az Örökkévalóhoz" (Jesája, 56, 3).

A betért szeretete

Érdekes és jellemző a zsidóság hozzáállására a betértekhez, hogy miután az megjárta a hosszú utat, (hadd ne mondjam vesszőfutást), bizonyított, mint Rút és befogadták, mint Ovadját, a híres prozelitát - a zsidóság és megtestesítője a Halacha a legmesszebbmenő szeretettel viseltetik a prozeliták (gérim) iránt. 36 alkalommal figyelmeztet a Tóra nem megbántani a betértet, nem szekálni, vagy becsapni; nem felhánytorgatni neki múltját - mivel miután befogadták, teljes értékű zsidó. A Zsoltárokban többször előforduló "Istenfélő" kifejezést Rási a betértekre érti, ők az igazi istenfélők. Tanchuma Midrása ezt mondja a betértekről:

"Kedveltebb a betért (gér) mint azok a (zsidó) tömegek, akik a Szináj hegy lábainál álltak. Ugyanis, azok, ha nem hallják a félelmetes hangokat, nem látják a villámokat és fáklyákat, és nem hallják a kürtök hangját - nem fogadták volna el magukra nézve az Örökkévaló uralmát. Ez pedig (a betért gér) nem látott és nem hallott ebből semmit és mégis jön, és odaadással van az Örökkévaló iránt és magára vállalja uralmát - hát van ennél kedveltebb?! (Tanchuma, Lech Löchá).

Egy másik Midrás ahhoz az őzhöz hasonlítja a betértet, aki a pusztában, vadon nőtt fel, de jön és csatlakozik a nyájhoz. A pásztor eteti-itatja, és láthatóan jobban kedveli, mint a nyájat. Amikor rákérdeznek erre, azt mondja: mennyit fáradozok én a nyájjal; reggel kiviszem őket a legelőre, este beviszem a karámba, amíg felnőnek. És ez, aki szabadon nőtt fel a pusztában, önként jön és csatlakozik a nyájhoz - ezért kedvelem őt.

A Midrás hasonlata: "Azt mondja az Örökkévaló: mennyit bajlódtam Izraellel. Kihoztam őket Egyiptomból, megjelentem előttük, adtam nekik a mannát, a fürjeket és a kutat; körülvettem őket dicsfelhőkkel - amíg elfogadták Tórámat. Ez (a betért) pedig jön magától, ezért olyan a szememben, mint a született zsidó" (Jálkut Simoni, Bó).

Összegezve: a zsidósághoz lehet csatlakozni, a Halacha elfogadja a betérőket, ha azok meggyőződésből és nem érdekből jönnek. Az út hosszú és göröngyös. Aki ezt "buli"-ból, érdekből csinálja, vagy azért, hogy anyagi helyzetén javítson, - van ilyen - az jobb, ha eláll tőle. Aki meggyőződésből tér be - a zsidóság keblére öleli őt, mint a pásztor a pusztaságból jövő őzet.


HALACHA a zsidó vallás törvényeinek összefoglaló neve. Ismert döntvénytárai Joszef Káró Sulchán Áruchja, a Remá megjegyzéseivel, valamint Maimonidés Jád Hácházáká (14 kötetes) törvénytára. A Responsum irodalom évszázadok óta kíséri és bővíti, aktualizálja a Halachát, hogy az a modern kor minden kérdésére választ adjon.

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése