Az Atyák bölcs tanitásai(69)
AZ ÖREG LEHET SZENILIS IS
Jehuda rabbi, a Fejedelem szokta mondani: "Ne a kancsót nézd, hanem azt, hogy mi van benne. Van új kancsó, mely tele van óborral, és van régi, antik kancsó, amelyben még újbor sincsen... " (Atyák, 4, 20). Más olvasat szerint, itt (az imakönyvekben) Rabbi Méir szerepel és nem r' Jehuda).
Jehuda, a Misna szerzője, vitába száll Joszéf (az előző fejezetben kifejtett) elméletéveI. Nem az a fontos - állítja -, hogy valaki fiatal vagy öreg, hanem az, mit mond, bölcsességet vagy badarságot. Egy fiatal is lehet okos, és egy vén lehet szenilis is (Bartinora).
Jehuda is a borhasonlatot használja. Nem az a lényeg - magyarázza-, hogy milyen edényben van a bor, hanem az, milyen minőségű a bor. Nem kell azt hinni, hogy egy díszes borosüvegben jobb bor van, mint egy egyszerűben.
Pinchász Kháti Misna-magyarázatában idézi Jób egyik barátját, aki hasonlókat mond: "Azt gondoltam, beszéljenek a korosabbak, adják tudtul a bölcsességet az idősebbek. De a halandóban csak a lélek az, a Mindenható sugallata, ami értelmessé teszi. Nem az idősek a bölcsek, és nem a vének értenek a törvényhez..." (Jób, 32, 7-9).
Tiferet Jiszráél szerint Jehuda nem vitatkozik, hanem csak figyelmeztet az általánositás veszélyes voltára. A tekintély tiszteletet nem automatikus, vagy kizárólagos, hiszen nem biztos, hogy minden, amit egy idős tesz vagy mond feltétlenül helyes, és egy fiatalnak ne legyen esélye sem arra, hogy véleménye elfogadtassék. Hallgasd meg, ki mit mond - szól Jehuda figyelmeztetése -, és fogadd el, bárki mondja is; lett légyen öreg vagy fiatal - az igazságot. "Többet ér a szegény, de bölcs gyerek [fiatal] a vén, de ostoba királynál" - mondja a bölcs Kohelet. (4, 13).
****
Az élet sok példával igazolja a fenti mondás igazát.
Ilyen pl. Elázár ben Ázárjá, akit 18 évesen választottak meg a Synhedrion elnökének. Maimonides 16 éves korában írta meg első filozófiai művét, míg a Misna-magyarázatát (Széfer Hámáor) 23 évesen. Remó (Mose Iszerlis rabbi) 18 évesen lett Krakkó főrabbija. Nagy Sándor 26 éves fejjel foglalta el a perzsa birodalmat, és ugyanilyen idős volt Hannibál, amikor átkelt az Alpokon, hogy bevegye Rómát.
****
Rabbi Nátán Atyák traktátusában, (második verzió, 34. fej.) Jehuda állítását sokkal élesebb fogalmazásban olvashatjuk. Azt mondja ott, hogy van régi kancsó, ami teljesen üres, vagy "vizelettel van tele". Vannak, akik úgy vélik, Jehuda burkoltan Elisát bírálja, míg Elisa az előző Misnában Akibára utalt, aki időskorában kezdett el tanulni. (Lév Ávot).
****
A haszid gondolkodók élesen elítélték a csak a külsőségekre adó zsidókat. Jaj volt annak a haszidnak, aki megpróbált a rebbéje előtt az "antik kancsó" szerepében tetszelegni.
Egyszer reb Jechezkiélt, az alexanderi rebbét meglátogatta egyik híve, aki szívesen adta ki magát lelkes, "tüzes" haszidnak. Miközben beszélgették, a rebbe elgondolkodott, és időnként megszívta pipáját. A vendég látván, hogy a pipa nem füstöl, azt hitte, kialudt, ezért óvatosan meggyújtott egy gyufát, és odatartotta a pipához. Igy derült ki, hogy nem is volt benne dohány.
Ekkor megszólalt a rebbe: "Látod, ha a fej üres, akkor még a tűz sem segít... "
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése