2014. június 13., péntek

ÉN ÉS A REBBE

     A házasságközvetítő

 

Mrs. Raizel Rubin házasság- és családterápiával foglalkozik Los Angelesben, Kaliforniában.

 

Az 1970-es években, miközben főiskolára járt Kaliforniában, kapcsolatba került a Chábáddal, és visszatalált tulajdon zsidó gyökereihez. A JEM videójában arról mesél, miként segített neki a Rebbe férjhez menni.

„Sokat dolgoztam a Chábád-központ körül, és volt egy lakásom az egyetem területén, ahol fiatal lányok, ha el akartak jönni a Chábád-központba szombatra, megszállhattak nálam. Úgy éreztem, ez az én igazi küldetésem, ezt kell nekem csinálni. Eljártam randevúkra, férjhez akartam menni, de nem akart sikerülni. Gyakran utaztam New Yorkba, és már 26-27 éves voltam ekkoriban, éppen ideje lett volna…Elkeserített a kudarc. Lányok, akiket én vezettem vissza a zsidó valláshoz, már férjnél voltak, gyerekeik voltak…Velem mi a baj? Meghívtak New Orleansba. Mindig is jóban voltam Rivkinékkel, akik oda költöztek. Közelgett a „zsidó nő hete", és én felszólalni készültem. Úgy véltük, itt az ideje, hogy kiöntsem a szívemet, levelet írjak a Rebbének, és tanácsot kérjek, mi itt a teendő.

Elkezdtem írni a levelet, és hát nekünk azt tanították, hogy az ember nem ír csak úgy levelet a Rebbének, azon dolgozni kell – minden szót meg kell fontolni. Félelmetes feladat. Már éppen készen voltam, hogy elküldjem, amikor Cunin rabbi, aki New Yorkba készült, azt mondta, ne küldjem el a levelet, majd ő személyesen odaadja a Rebbének.

Megírtam hát a levelet. Még emlékszem, hogy kezdődött... megírtam, hogy az UCLA-n dolgozom, szó szerint azt írtam, hogy ez a „világi" munkám, és aztán azt, hogy szerintem az igazi munkám pedig az, amit a Chábád-központért teszek. Szeretnék férjhez menni egy jóravaló lubavicsi fiúhoz. Los Angelesben élek – költözzek New Yorkba? Maradjak Los Angelesben? Gyakrabban utazzak New Yorkba? És áldást is kértem a Rebbétől

.

Elrepültem New Orleansba; Cunin rabbi pedig New Yorkba. Éjszakai járatokkal repültem, átszállásokkal, rémes volt… Rivkinék házában aludtam. Bluma jön egyszer csak, kopogtat az ajtón:

– Kelj fel! Cunin rabbi vár a telefonnál. Ő meg Stillmann rabbi, kiabálnak, nem tudom, mit – valami levélről meg válaszról van szó...

– Micsoda...? – Félig még álmomban vettem fel a kagylót. Cunin rabbi izgalmában alig jutott szóhoz.

– A levél, amit küldtél – a Rebbe minden szavát megválaszolta. Nem adta vissza a levelet, azt mondta, megtartja magának, de leírtam, amit válaszolt…

         Mit válaszolt?

 – Írtam ugye a „világi" munkámról – a Rebbe áthúzta a „világi" szót, és ezt írta a margóra: 'Gyerekek lelkét gyógyítani, az slichut (küldetés) – szent munka az is.'

Aztán írtam azt is, hogy jóravaló lubavicsi fiút keresek, áthúzta a „lubavicsi" szót, és ezt írta a margóra: 'Lehet, hogy akihez hozzámész majd, még nem is tudja, hogy ő egy lubavicsi chászid, de a te érdemeiddel majd megtudja…'

És a Rebbe azt mondta: 'Ügyelj rá, hogy tiszta szívű legyen és istenfélő.' Azután ott, ahol azt írtam, hogy költözzek-e New Yorkba a Rebbe áthúzta New Yorkot, és bekarikázta, hogy maradjak Los Angelesben.

 Ezt a választ kaptam.

Néhány hónappal később megismerkedtem a későbbi férjemmel. Nem lubavicsi volt, de akkor már szándékosan a lubavicsi körökön kívül kerestünk férjet nekem – hiszen a Rebbe mondta, hogy a Lubavicson kívül keressek. A második randevúnkon jövőbeli férjem azt mondta nekem – nagyon tetszettünk egymásnak:

– Hogyhogy te velem randevúzol, pedig nem vagyok lubavicsi?

– Hát ez egy érdekes dolog... – feleltem – Elmeséltem neki a Rebbe válaszát. Falfehér lett.

         El kell neked mondanom valamit. Moshe Feinstein rabbi avatott engem rabbivá, és a bizonyítványom végére Reb Moshe ezt írta: 'Szeretném külön hangsúlyozni, hogy ez az ember tiszta szívű, istenfélő…'

          

Úgy gondoltuk, ez annak a jele, hogy mi egymásnak vagyunk szánva, és, hála az Örökkévalónak, össze is házasodtunk." (Gut Sábesz).

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése