JOM KIPUR: A MEGTÉRÉS "ÁTPROGRAMOZZA " A VÉTKEKET
IRTA KÖVES SLOMÓ, rabbi
Mindannyiunk lelkiismeretét nyomasztják bizonyos hibák. Olyan tettek, szavak és eltévedt
gondolatok, amelyekről jobban szeretnénk megfeledkezni, de nem tehetjük, mert minden
cselekedetnek, szónak, sőt még gondolatnak is örök nyoma van. Így Jom kipur, a megtérés és a
megbocsájtás közeledtével, bizonyára mindannyian elgondolkodunk azon, mi a bűn következménye,
mi a bűnösnek járó sors, és mi a tsuvát (megtérést) kereső ember előtt álló feladat.
Tegyünk egy próbát és kérdezzünk meg a környezetünkben három-négy, egymástól egészen eltérő
hátterű embert, mit gondol a fenti kérdésekről. Mit fog mondani a filozófus, a gyermekét dajkáló anya, a hívő, vallását gyakorló ember?
Mi a bűnös sora?
Megkérdezték a Bölcsességet: A bűnösnek mi a jussa? Azt válaszolta: „A vétkeseket üldözi a rosszaság” (Példabeszédek 13:21.).
Megkérdezték a Próféciát: A bűnösnek mi a jussa? Azt válaszolta:
A vétkező lélek, az hal meg (Jechezkél 18:20.).
Megkérdezték a Tórát: A bűnösnek mi a jussa? Azt
válaszolta: Hozzon áldozatot és engesztelést nyer (3Mózes 5.).
Megkérdezték Istent: A bűnösnek mi a
jussa? Azt válaszolta: Tegyen tsuvát és megbocsáttatik.
(Jeruzsálemi Talmud, Mákot 2:6.; Jálkut Simoni Zsoltárok 247:702.)
A fent idézett Midrás négy lehetséges választ ad a nagy kérdésre: a rideg Logika válaszát, a kegyetlen
Igazság válaszát, a Tan válaszát és a Végtelen válaszát.
A tűz büntetetése az égési sérülés
Ha valaki tűzbe teszi a kezét, akkor fájdalmas sérüléseket szerez. Ha valaki nem kellően szorgos
munkájában, elveszti az egzisztenciáját. Ha valaki vétkezik, akkor fájdalom szakad rá. Nem isteni
bosszú a büntetés, hanem egy ok-okozati folyamat automatikus következménye. A Talmud tanítása
szerint (Atyák tanításai 4:2.), a jótett jutalma a jótett, a bűn büntetése maga a bűn. Más szóval,
ugyanúgy ahogy a fizikai világ természeti törvényei bizonyos összefüggések alapján diktálják
az eseményeknek ok-okozati láncolatát, úgy a spirituális szférában is vannak ehhez hasonló
automatizmusok. Ahogy az egészségtelen táplálkozás betegséget eredményez, úgy hoz maga
után „büntetést”, rossz következményeket az isteni parancsolatok megszegése, az erkölcsi romlás.
De ez a büntetés, nem valamilyen „szemet-szemért” bosszú elvén működő isteni reváns, hanem
a dolgoknak a teremtés óta beállított rendszere szerint működő természet. Ahhoz, hogy ezt az
összefüggést felismerjük, nem kell sem hívőnek, sem prófétának, sem Istennek lennünk. Egyszerűen
a józan gondolkodás vezet ide. Ez a Bölcsesség válasza, a „bűnöst üldözi a rosszaság”. A bűn
önmagában rossz, és nem elkerülhető az azt követő rosszaság, mint ahogy az elfogyasztott méreg is
önmagában rombol. Ez a világ logikus rendje: a bűn és bűnhődés…
Az elvágott kötél összecsomózhatatlan
Ha a fentiekhez hozzátesszük a rideg Igazság képletét, akkor még súlyosabb eredményre jutunk.
A Tóra által meghatározott szabályok és értékek nem egyszerűen egy spirituális életviteli tanácsadó
kézikönyv megfontolandó pontjai. Nem egyszerűen a spirituális egészséges életmód útmutatója.
A zsidó vallás szerint, minden egyes jótett, minden egyes micva, egy kötelék, egy kapcsolódás
Istenhez. „Mert az Örökkévaló osztályrésze az ő népe, Jákob köteléke az ő öröksége.” (5Mózes
32:9.) A bűnös ember ezeket a kapcsolatok vágja el, vagy mulasztja el eleve megkötni. Isten pedig
nem egyszerűen egy plusz spirituális erőforrás, hanem maga az élet. „Ti pedig, kik ragaszkodtok az
Örökkévalóhoz, a ti Istenetekhez, mindnyájan éltek ma.” (Uo. 4:4.) Isten az élet egyetlen forrása, és
így, az, aki elvágja magát tőle, az az élettől fosztja meg magát. „A bűnösök életükben neveztetnek
halottnak, az igazak pedig halálukban neveztetnek élőnek.” (Talmud, Bráchot 18b).
A Tóra – a sebek gyógyításának receptje
Ha a tiszta Igazság szerint működne a világ, akkor ez lenne a dolgok természetes rendje. Az égési
sérülések fájdalmait viselnünk kellene, az elvágott kötelek összevarrhatatlanok lennének, és az
élettől való elfordulás végzetesen halált eredményezne, hiszen a bűn, magától Istentől vág el
bennünket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése