Befejezésként csak annyit, hogy a betérés után elhagytam az iskolát (vagyis kidobtak, mert megtudták, hogy a "feketéknél" tértem be). Megismertem egy ujabb csodálatos családot, a Wechteréket, akik a szárnyaik alá vettek, mind a mai napig. Ők küldtek fel Cfátra tanulni a chabad iskolában, ahol magamfajta vissza- és betért lányok voltak.
Egy évig tanultam az amerikai programon, majd egy évig a hébernyelvűn, hogy mit jelent zsidónak lenni a mélyebb tórai értelmezések alapján. Ezek után egy évig madrichaként dolgoztam ugyanebben az iskolában.
Időközben visszatértem a zenéléshez, magánórákat adtam és fel is léptem több helyen is. Ezután siduch (a hagyományos házasságközvetités, sádchen) utján találkoztam a férjemmel, egy izraeli fiú, aki 24 éves keresés után visszatért a gyökereihez második diplomájának befejezése környékén, amikor végleg megértette, hogy a már általam is emlitett "csodálatos élet" ábrándja csak nagy üresség, ha az ember nem köti össze magát a valós énjével zsidóként.
A családdal, az egyetemi környezettel és az izraeli modern társadalommal dacolva tette meg ezt a lépést. Ma a Héber Egyetemen csinálja PhD-ét, tanul és előad matematikában, hoszú szakállal, kipában és cicesszel, a közönség nagy meglepetésére. Ha bárkinek bármi kérdése van a tudomány és a Tóra kapcsolatáról, nyugodtan hozzá fordulhat válaszért.
Egyelőre két gyermeket nevelünk a Tóra szellemében, én továbbra is fellépek és egy album kiadásán dolgozok, de elsőként a klasszikus zsidó feleség-anya szerepét töltöm be, a feminizmussal dacolva. Ez a világon a legkielégitőbb feladat egy zsidó nő számára, ha helyesen teszi azt.
***
Amióta Izraelben vagyok, az anyám már elolvasta az összes régi könyvemet a zsidóságról, hetente hallgatja az Oberlander rabbi és a Köves Slomó előadásait, már tanulni kezdett héberül, és most ő jár ki a Nyugati téri chanukai gyertyagyujtásra. Minden jel arra mutat, hogy....de nincsenek bizonyitékok. Felfogadtunk egy családfakutatót aki a nevek alapján egy hagyományos vidéki magyar család történetét találta meg, semmi lengyel eredet, háború alatti bujkálás, vagy elégetett papirok. Ez annyira ellentétben áll a családi szájhagyománnyal, hogy a nagyinak vagy nagyon élénk volt a fantáziája, vagy a szülei Mo-ra érkezve fiktiv identitást vettek fel, ami nem volt ritka az idő tájt. Ami tény, mert erre az anyám is emlékszik, az az hogy minden évben tavasszal maceszt ettek, sőt sütötték is otthon. És még valamit talált a kutató: a kérdéses dédszülők nem irták alá a katolikus házassági anyakönyvüket "vallási okok miatt". Ez a kutatót is arra a meggyőződésre juttatta, hogy nem voltak valóban katolikusak. Ő egy keresztény szektára tippelt, de miután utána nézett, nem talált semmi olyan korabeli szektát, akik pászkát ettek volna, vagy nem irtak volna alá iratokat vasárnap...
Igy az igaz történet egyelőre homályban marad...a Messiás eljöveteléig.
( Egyelőre) V É G E
A szerk megjegyzése:
Orsi-Liora-Rut története (a név – nem fiktiv) egy nem tipikus siker-sztori története. Száz, jobbára fiktiv vagy "light", betérés között - egy ha van ilyen. Izraelben több mint fél millió nemzsidó él, akiket – a jobb élet reményében – a szerencsétlen Hazatérési Törvény hozott ide. Az Állam és rabbinátusa ott "könnyit" és félrenéz ahol nem lenne szabad és ott válik szigoruvá és rigorózussá, ahol ez fölösleges. A "fekete" (vagyis ultra-ortodox) téritéseket megnehezitik, mig a fiktivitás határát súrlókat – elfogadják.
Egy tényt nem lehet eliminálni: a betérés fogalma egyértelmüen halachikus és ez kompetens rabbik dolga és nem politikusoké, vagy harmadrangu szolgabiróké.A budapesti téritéseket az izrael főrabbinátus jogosan nem fogadja el – aki ismeri az ottani helyzetet – tudja hogy miért.
A fiatal zsidó Állam, amely lét-problémákkal küzd, nem tudja a félmilliónyi gójt, akik "zsidónak látják magukat" – megemészteni. A probléma ódiumát még unokáink is szenvedni fogják. Az egyetlen, jelen pillanatban lehetséges rész-megoldás: legalább nem behozni több gójt, sem Európából, sem Ázsiából vagy Afrikából, akik a probléma "génjeit" hordozzák. Ehhez sürgősen meg kell változtani az un Hazatérési Törvényt, abban az értelemben, hogy "haza" csak zsidók jöhetnek.
(* Illusztris és tanulságos vendégünk egy pesti kislány, O.L.R, volt, aki kereste és megtalálta zsidóságát. Érdekes történetét folytatásokban közöljük. Pesten sokan ismerik, többen ráismerhetnek. Izraelben tért be, mert tudta hogy a pesti nem érvényes..
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése