A ZSIDÓ ASZTAL ŐRANGYALA
Simeon rabbi mondta volt: Ha három zsidó eszik egy asztalnál, és nem foglalkozik a Tórával, ez olybá vétetik, mintha hullaáldozaton lakmároztak volna, amint az írva van: "Minden asztal tele ronda okádékkal, mivel nincs ott Isten". (Jesájáhu, 28, 8). Viszont ha hárman esznek egy asztalnál, és foglalkoznak a Tórával, az olyan, mintha Isten asztaláról ennének, miként az írva van (Jechezkél, 41-22): "És szólt hozzám: ez az asztal, mely Isten előtt áll". (Atyák 3, 3).
A Talmud elbeszéli, hogy egyszer együtt ült három bölcs - Jehuda rabbi, Joszé rabbi és Simeon rabbi -, és velük volt Jehuda, a fiatal prozelita is, aki tanítvány volt. A beszélgetés a római megszállókra terelődött, és ekkor Jehuda rabbi azt mondta: "Nézzétek, milyen pozitívak ezen nép cselekedetei! Hiszen ők [a rómaiak] mindenhol, ahová eljutnak, piactereket, hidakat és fürdőket létesítenek!" Joszé rabbi hallgatott, míg Simeon rabbi, aki a római pacifikációs tevékenység mögött az elnyomó nagyhatalmat látta, elkeseredetten kifakadt:
"Amit ők csinálnak, saját maguknak csinálják! Piactereket létesítenek, hogy onnan prostituáltakat működtessenek. Hidakat emelnek, hogy hídpénzt szedhessenek. Fürdőket építenek, hogy élveteg hajlamaikat kielégítsék!"
Jehuda, a prozelita, családi körben elkotyogta a hallottakat, és azok a hatóságok fülébe jutottak. Ezek rögtön cselekedtek. Jehuda rabbi, aki a dicsérő szavakat mondta, kinevezést kapott, hogy ő legyen a Bölcsek szóvivője. Joszé, aki hallgatott, száműzetett Cippori városába, míg Simeont halálra ítélték. Ekkor ment illegalitásba és bujdosott el 13 évre, amíg csak tudomására nem jutott, hogy a halálos ítélet már elévült. (Sábbát, 33) * * * Simeon fenti mondása - akárcsak az előző, Chanina ben Tradion kérése, hogy még az egyedül lévő zsidó is foglalkozzék a Tórával - az akkori helyzetet tükrözi. A Bar-Kochba felkelés leverése és a Tíz Mártír kivégzése után, a helyzet valamelyest enyhült, a római terror elviselhetőbbé vált, de a tilalmak változatlanul érvényben voltak. Elsősorban a Tóra-tanulás volt eltiltva, mert a rómaiak jól tudták, hogy ez a zsidó lét záloga. A gyülekezési tilalom érvényben volt, de úgy látszik, ez csak nagyobb csoportokra vonatkozott. Ha három zsidó összejött, az még nem számított "ellenforradalmi" cselekedetnek. Így aztán Simeon utasítása ezt a törvényes lehetőséget látszik kihasználni. Ha hárman együtt esznek, és nem használják ki a lehetőséget, hogy a Tórával foglalkozzanak, az főbenjáró bűn, már csak azért is, mert egyéb lehetőség nemigen van. * * * Simeonnál, a zsidóság szeretete és a fennállásáért és megmaradásáért folytatott odaadó küzdelme - fanatikus méreteket öltött. A Talmud elbeszéli (Pszáhim, 112,a), hogy amikor Akiba a rómaiak börtönében volt vizsgálati fogságban, a fiatal Simeon be-bement hozzá, és állandóan kérlelte, tanítsa őt a Tórára. Akiba ezt megtagadta, mivel nem akarta tanítványát veszélyes helyzetbe sodorni. Egyszer Simeon kifakadt, és megfenyegette mesterét: "Ha nem tanítasz Tórára, beárullak a római hatóságokná1...!"
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése