2009. november 18., szerda

A HETI HAFTARA -TOLDOT - 2009

 

 

 

A gonoszság határai

 

 

"Szeretlek benneteket - mondja az Örökkévaló. - De ti azt kérdezitek:

Miböl láthatjuk, hogy szeretsz minket? Abból, hogy Ézsau testvére volt Jákobnak - így szól az Örökkévaló -, mégis Jákobot szerettem, Ézsaut pedig gyülöltem; hegyeit pusztává tettem, birtokát a pusztai sakáloknak adtam. Edom ugyan ezt mondja: Összezúztak bennünket, de mi újjáépít jük a romokat! - a Seregek Ura azonban azt mondja erre: Ők csak építsenek, én majd lerombolom! Gonosz országnak nevezik öket ...  (Málá­chi) 1:2-5.)

 

Máláchi, az utolsó próféta, a Második Szentély idejének kezdetén élt. Nagyon keveset tudunk róla, még a neve sem tisztázott pontosan. Egyike azoknak a prófétáknak, akik párbeszédes formában prófétálnak: a képzelt vagy valós dialógus során a próféta bírál, ostoroz, a nép pedig visszafele­sel, vitatkozik, cáfol.

A hagyományos felfogásban mély nyomot hagyott az edomiták kőzre­működése mindkét Templom lerombolásában. Ézsau számított Edom ősapjának, Edom pedig Róma ősének - persze nem történelmi értelem­ben -, a zsidóság ellenségének, majdnem annyira, mint Ámálék, akinek kiirtása parancs volt a zsidó nép számára. Az idézett prófétai szakaszban a nép, úgymond, nem érzékeli Isten szeretetének megnyilvánulását.

* * *

Izrael fiai testvéri érzésekkel közeledtek az edomita néphez. A Tóra tiltja Edom gyűlöletét: "Ne utáld az edomiakat, mert testvéreid ők!" (5Mózes 23:8.) Izraelnek tilos volt háborút indítania Edom ellen. Amikor Mózes a testvéri kötelékre hivatkozva engedélyt kért az edomita királytól, hogya zsidók átvonulhassanak országán, az megtagadta, sőt mozgósította hadseregét. Izrael kikerülte Edomot, amely így nemjutott az emorita és básánita királyság sorsára (4Mózes 20:14.).

 

Az első zsidó király, Saul, háborúzott Edom ellen, majd Dávid megverte és megtizedelte népét, s a maradékot hűbéreséve tette. Jorám királysága idején az edomitáknak sikerült lerázniuk Júdea uralmát, és saját királyuk vezetése alatt éltek (2Krónikák 21:8-10.). Salamonnak még kikötője volt Ecjon Geverben, a mai Akabában, amely Edomhoz tartozott, s Hádád­nak, az edomita trónkövetelőnek, aki Dávid elől Egyiptomba menekült, még a fáraó segítségével sem sikerült felszabadítania országát.

 

Később változó szerencsével folyt a háborúskodás Júdea és Edom között. Ámácjá megverte az edomitákat: elfoglalta fővárosukat, Szelát, és a héber "Joktél" nevet adta neki. Uzijáhu fölépítette Éjlátot, és az vissza­került Júdea fennhatósága alá. Szánchériv inváziója idején Júdea és Edom szövetségben voltak egymással, de az asszír király mégis legyűrte az edo­mitákat. Jeruzsálem falai alatt azonban váratlanul járvány tört ki katonái között, így csodával határos módon elvonult a város alól.

* * *

Az edomiták örömmel üdvözölték, hogy Nabukodonozor babilóniai ki­rály elpusztította az Első Szentélyt. Azt remélték, hogy részt kapnak a zsákmányból, s az egyesített Edomot és Júdeát a babilóniai fennhatóság alatt edomita király fogja kormányozni (Ezékiel 35:10.). Kimutatták a foguk fehérjét, és a legyőzött, megfélemlített zsidók között nagy öldöklést vittek véghez. A Zsoltárok költője kemény szavakkal emlékezik meg erről a "testvéri" viselkedésről: "Emlékezz, Istenem, az edomiakra, akik ezt mondták Jeruzsálem napján: Romboljátok le, romboljátok le, egészen az alapjáig!" (Zsoltárok 137:7.) Izrael prófétái nem felejtették el az edomiták aljasságát, s Jeremiás könyve (49.), Ezékiel könyve (25., 35., 36.), Ovádjá könyve és Jeremiás siralmai (4:21.) egyaránt Edom pusztulását jövendölik.

 

Nem csodálkozhatunk hát, hogy Malachi is csatlakozik az Edom-elle­nes prófétákhoz, és azzal vigasztalja a népet, hogy bár Edom a testvére, az Örökkévaló mégis Jákobot - vagyis Izraelt - szereti. Flavius A zsidók történetében elmondja, hogy az edomiták is megszenvedték a babilóniai hódítást, de mivel a lakosság megmaradt, idővel sikerült magukhoz tér­niük, sőt terjeszkedniük is: városokat foglaltak el a Negevben, egészen Hebronig kitolva határaikat. Erről egyébként A Mákábeusok könyvében is szó van (1:5., 3:62.). Nem lehetetlen, hogy a próféta ezért mondja:

 

"Gonosz országnak nevezik őket ... " (Szó szerint gvul risáról, "a gonosz­ság határáról", Hertz szerint "a kárhozat határáról" beszél.)

 

Később a Hásmoneus-uralkodók erős kézzel nyomták el az edomitákat, majd Jochánán Hirkánosz sokukat kényszerített áttérni a zsidó hitre (Uo. 65., 2:16., 12:32. és Flavius: A zsidók története 13., 9:1. és 15:4.). Ez a háláchá előírásaival ellentétes cselekedete hamarosan megbosszulta ma­gát. A betérítettek között volt az edomita Antipater is, aki fiával, Heródes­sal - Hordosszal - együtt többet ártott a zsidó népnek, mint a külső ellenség, és siettette a Második Szentély pusztulását. Amikor Titus hadai Jeruzsálemet ostromolták, a zsidók segítségére küldött húszezer edomita harcos átállt a rómaiakhoz, és dúltak, raboltak a sokat szenvedett város­ban (Flavius: A zsidó háború 4., 7.). Ez az utolsó alkalom, amikor a történelemben Edom önálló népként, illetve országként szerepel.

* * *

A háftárá és a Toldot hetiszakasz közötti kapocs a két testvér, Jákob és Ézsau. A szidrában arról van szó, hogy Izsák Ézsaut, Rebeka Jákobot szereti, Ézsau gyülöli Jákobot - a háftárában pedig Isten jelenti ki szeretetét Jákob, a zsidó nép iránt, és Ézsauval, az edomitákkal szembeni gyűlöletét.

 

A háftárában a próféta korholja a népet Isten nevében: "A fiú tiszteli atyját. .. Ha én atya vagyok, miért nem tisztelnek?" (Malachi 1:6.) A hetiszakaszban Ézsau hangsúlyozottan tiszteli atyját: siet teljesíteni kéré­sét, hogy hozzon neki lőtt vadat, és készítsen lakomát. Amikor látja, hogy szüleinek nem tetszenek a kánaánita lányok, elmegy Ismáélhoz, a nagy­bátyjához, hogy "jó házból való" feleséget szerezzen.

 

J. Jacobson a stílusban is közös vonást fedez föl: a hetiszakaszban először Jákob és apja, majd Ézsau és Izsák folytat lüktető, drámai párbe­szédet. A háftárában pedig a próféta csomagolja dialógusba mondaniva­lóját, Ostorozza a kelletlenkedő papokat, dicséri Lévi törzsét, amelynek "igaz tanítás volt a szájában, és nem volt álnokság az ajkán. Békességben és becsületesen élt ... és sokakat megtérített a bűnből" (Uo. 2:6.). A következő mondatban, a háftárá befejezésében a próféta Isten angyalához hasonlítja az igaz papot, akitől Isten törvényeit tanulja a nép. Ebből a versből bölcseink azt a következtetést vonták le, hogy csak az olyan bölcstől, rabbitól lehet tanulni, aki "olyan, mint egy angyal", vagyis mindent tud (Moéd Kátán 17.).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése