MI MARAD MEG A DIÁK FEJÉBEN?
AZ ATYÁK BÖLCS TANITÁSAI (79)
Négyféle természetű - a Mesterek lábainál ülő - tanítványt ismerünk:
- Aki olyan, mint a szivacs, amely mindent magába szív.
- Aki olyan, mint a tölcsér, amely mindent átereszt.
- Aki olyan, mint a borszűrő, amely átengedi a bort, de megtartja a seprőt.
- Aki olyan, mint a szita, amely átereszti a finom lisztet, de a nagyszemcsés részét nem. (Atyák, 5, 15).
Ebben a részben azokról a jesívabócherekről van szó, akik hivatásszerűen tanulnak, akik szinte már maguk is tálmid-cháchámok, de természetesen ŐK sem egyformák.
A "szivacs"-típusra az jellemző, mint azt Bartinora mondja, hogy minden ismeretet befogad, magábaszív, de az ismeretek között nem tesz különbséget.
A "tölcsér" -típus jellemzője, hogy a hallottak az egyik fülén be, a másikon ki. Meiri ezt feledékenységnek tartja, Bartinora pedig úgy véli, hogy az ilyen a hallottakat nem képes feldolgozni (talán nem értette meg), helyette szajkózza az elhangzottakat.
A "szűrő" -típusú tanítvány a legpozitívabb tulajdonságokkal rendelkezik, mivel a tanultakból a lényeget megjegyzi, a lényegtelent pedig figyelmen kívül hagyja. "Vannak tanítványok - mondja Meiri -, akiknek a lényegtelen, anekdotaszerű dolgok -, amiket az előadó hasonlatként mond csak el- maradnak meg a fejükben. Ezzel szemben, a valódi mondanivaló, a lényeg elsikkad."
A "szita" -típus értelmezése igencsak nehéz. Nem világos, hogy a példázatban mi a különbség a finomliszt és a kevésbé finom liszt között?
Meiri szerint itt egy különleges szitáról van szó, melyet a Szentélyben a tésztaáldozatokhoz szükséges lisztfélék szitálásához használtak. "Ez egy olyan különleges szita, mely átengedte a nem hasznosítható porlisztet, de fennmaradt a durvább szemcséjű, amit a tésztaáldozatokhoz használtak." (Maimonides alapján)
Ezzel a hasonlattal jellemzik az olyan tanítványt, aki csak azt jegyzi meg, amit hasznosítani tud.
****
Tiferet Jiszráélnak is megvan a maga magyarázata:
A "szivacs" olyan tanítványt jellemez, aki mindent befogad, mindent lenyel, a tiszta vizet éppúgy , mint a zavarosat, az édest is, a keserűt is.
Nem tud különbséget tenni hasznos és haszontalan között, a tanultakat csak keservesen képes visszaadni, de kifejezőkészség hiányában ezt sem megfelelő értelmes formában.
A "tölcsér" olyan hallgató, aki megértette, amit tanult, tovább is adja, de minden válogatás nélkül, nem tesz különbséget lényeges és lényegtelen között.
A "szűrő" - Tiferet Jiszráél szerint - a legpozitívabb tulajdonságú. Ő mindent meghallgat, megjegyez, majd kiválasztja a lényeges, fontos dolgokat, a többit kiveti magából.
"szita" az a fajta tanítvány, akinek fordítva jár az esze, a lényegtelent megjegyzi és magyarázza, a lényegest figyelmen kívül hagyja.
Végül mindehhez hozzáteszi, hogy a módszeres tanuláshoz és a tanításhoz két dolog szükséges: ész és előadói készség.
A szivacsnak egyik sincs; a tölcsérnek előadói képessége van, de nincs esze, a szűrőnek van mindkettő, a szitának ugyan van esze, de nem képes kifejezni magát...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése