2009. július 20., hétfő

A TALMUD BÖLCSEI

RABBI MÉIR ÉS NÉRÓ CSÁSZÁR 

 

Akárcsak mestere, Ákivá, Méir is az ismeretlenség homályából bukkant föl. Nem tudni, kik voltak szülei: egyes vélemények szerint betért családból származott, mások úgy vélik, eredeti neve nem is Méir volt, hanem Nehoráj. Mégis ö lett a hadrianusi korszak utáni zsidó reneszánsz szellemi atyja, az usái Szánhedrin szürke eminenciása, a mártír Chániná ben Trádjon veje.

Egyike volt annak az öt tudósnak, akit Jehudá ben Bává, az idős pátriárka (lásd szócikkét) avatott rabbivá Usá és Sfárám között, a római terror elől rejtőzködve. Ők voltak azok - Méir, Simon, Jehudá, Joszi és Nechemjá -, akik újjáélesztették a zsidóságot Hadrianus császár halála után, amikor a Bár Kochbá lázadás leverését követő drákói intézkedések némileg enyhültek. Ekkor gyűltek össze a galileai Usá városkában a szétvert Szánhedrin életben maradt tagjai: a második Simeon ben Gámliél is előbújt rejtekhelyéről, és elfoglalta a kissé ingatag fejedelmi széket.

Az usái tanház rangsorában Méir a harmadik helyet foglalta el. Az első természetesen a fejedelem volt, a második rabbi Nátán, az áv bét din - a legfelsőbb bíróság elnöke. Rabbi Méirnek cháchám, "bölcs" volt a titulusa. Az elfogadott gyakorlat szerint a három fő tisztségviselőnek azonos "kóved" járt. Simeon ben Gámliél változtatni akart ezen, hogy erősítse a fejedelmi dinasztia - és nem utolsósorban a maga - tekintélyét. Ez nem tetszett Méirnek és Nátánnak. Elhatározták, hogy lejáratják Simeont: olyan témában fognak neki kérdést föltenni, amelyben nem tökéletesen jártas, és így lemondásra kényszerítik.

Valaki azonban megsúgta Simeonnak, hogy puccsot készítenek elő ellene: a fejedelem jól fölkészült, és a pártütők szégyenben maradtak. Simeon elrendelte, hogy bocsássák el őket a tanházból, s ettől kezdve "külsősként" bombázták kérdéseikkel a tekintélyére oly büszke fejedelmet. Végül rabbi Joszi beszélt érdekükben a fejedelemmel, mondván: "Nem lehet, hogy a Tóra kint legyen, mi meg bent. . . " - mivel kérdéseikre senki sem tudott válaszolni, így maguk válaszolták meg őket.

Simeon beleegyezett, hogy visszajöjjenek, de büntetésül nem volt szabad az általuk hozott döntéseket - a háláchákat - róluk elnevezni. Nátán döntéseit azzal vezették be: "Vannak, akik úgy tartják. . . ", Méirt pedig úgy írták körül: "Mások. . . ".

Nátán elment Simeon ben Gámliélhoz, és bocsánatot kért tőle. Méir nem volt hajlandó erre, bár álmában azt tanácsolták neki, hogy tegye meg. Ő azonban azt mondta, az álmoknak nincs jelentőségük. Elhagyta Usát, és Tibériáson telepedett le, ahol megnyitotta saját tanházát.

* * *

Foglalkozására nézve Tóra-másoló, szofér volt. Amikor az usái Szánhedrinban a cháchám tisztét töltötte be, akkor is munkájából élt. Két fia született, akiknek tragikus halálát megrendítően írja le a Talmud.

Élete bővelkedett drámai eseményekben. Apósa, Chániná ben Trádjon kivégzése után Rómába utazott, hogy kimentse a bordélyból fiatal sógornőjét, akit a római önkény gyalázatos életre ítélt. Felesége, Brurjá, ösztökélésére rómainak álcázta magát, a fővárosba utazott, és becserkészte a műintézetet, amelyben sógornője tartózkodott. Meglátogatta mint vendég, de az különböző kifogásokkal elutasította.

Méir rájött, hogy a leány mindenkit elküld azzal, hogy vannak itt nála sokkal szebbek is, vagy hogy nem érzi jól magát, s így sikerült megőriznie ártatlanságát. Megvesztegette a kirendelt őrt, aki kicsempészte hozzá a lányt, de aggodalmaskodott, mi lesz, ha rájönnek, hogy segített megszöktetni. Méir azt mondta neki: "Ha bántani akarnak, mondd csak azt: ťMéir Istene, segíts!Ť, és minden rendben lesz. . . "

A porkoláb nem akart hinni neki. Méir fölemelt egy követ, és hozzávágta a közelben ólálkodó vérebhez. Az rögtön ráugrott, de ő fölfohászkodott: "Méir Istene, segíts!", s erre a kutya farkcsóválva eloldalgott. Az őr most már hitt Méirnek, és ő magával vitte sógornőjét.

A Talmud hozzáteszi, hogy később kitudódott a dolog, és a porkolábot halálra ítélték. Amikor fölakasztották, elmondta a "varázsigét" - a kötél elszakadt, és ő életben maradt. A hóhér és a bírák alig akartak hinni a szemüknek. Az elítélt elmesélte történetét. A földühödött rómaiak elfogatási parancsot adtak ki Méir ellen, és képét mindenütt kifüggesztették. A
Talmud elbeszéli, hogy több ízben is csaknem elfogták, s végül külföldre menekült... (Ávodá Zárá 18.)

* * *

Ez az eset még az usái Szánhedrin ideje előtt történt. Utána következett be az összeütközés a fejedelemmel, majd a Tibériásra való költözés. Méir közben több fontos küldetést teljesített külföldön.

Halachikus tevékenysége annyira széles körű volt, hogy neki tulajdonítják a Misná előkészítő munkálatait, amelyeket azután Simeon fia, Jehudá Hánászi, a fejedelem fejezett be. Rendkívül éles elméjű volt, de a háláchát nem igazították véleményéhez, mert - a Talmud indoklása szerint "kortársai nem értették meg őt".

Igen sok hasonlatot, parabolát alkalmazott, hogy megértesse gondolatait. Halálakor azt mondták: vele sírba szállt "a példálódzók legjava" (Szotá 49).

* * *

Egy ággádá azt meséli, hogy rabbi Méir Néró császár ivadéka volt. A legenda szerint Nérót - nem tudni pontosan, mikor - Palesztinába küldte a szenátus, hogy leverje a zsidók lázadását. Amikor megérkezett, megkérdezte egy zsidó gyerektől, mit tanult aznap. A gyerek egy Írás-verssel válaszolt: "Népem, Izrael által állok bosszút Edomon. . ." (Ezékiel 25,14.) A pogány uralkodó (akkor még csak hadvezér) így gondolkodott: "A zsidók Istene le akarja rombolni Szentélyét, és belém akarja törölni a kezét? Én legyek az eszköz? Azt már nem!" Nyomban megszökött, titokban betért a zsidóságba, és később tőle származott rabbi Méir. . . (Gitin 56.)

* * *

Rabbi Ákivá volt legfőbb mestere, de rajta kívül tanult Jismáélnál és a később eretnekké lett Elisá ben Ávujánál is. Nagy és széles körű tudásának köszönhetően ő lett a Misná egyik megalapozója. Ez annyit jelent, hogy a Misná névtelen állításai - sztám Misná - Méir véleményét tükrözik, s csak a viták során szerepel a vitatkozók neve.

Jó barátságban volt egy görög bölcselővel, akivel sokat volt együtt.
Amikor barátjának édesanyja elhunyt, Méir meglátogatta, és részvétét nyilvánította. Amikor azonban a filozófusnak az apja halt meg, és Méir ismét részvétlátogatást tett nála, meglepődve tapasztalta, hogy barátja egyáltalán nem gyászolja apját. Meg is mondta, hogy csodálkozik ezen, mire a görög ezzel indokolta viselkedését: "Honnan tudhatnám, hogy valóban ő-e az apám?" Méir ebből arra következtetett, hogy "a bálványimádóknál az apaság bizonytalan" (Rut Rábá).

MÉIR ÉS BRURJÁ

Szerénységéről legendákat mesélnek. Ő, aki a fejedelemmel szemben megvédte a maga és rabbi Nátán becsületét, szükség esetén hajlandó volt porig alázkodni egyszerű emberek előtt, például ha ezzel kibékíthetett egy családot. Amikor Tibériáson élt, péntek esténként nyilvános előadást tartott, amelyen igen sokan szoktak részt venni.

Egy háziasszonynak egyszer annyira tetszett a drásá, hogy későn ment haza, amikor a gyertyák már kialudtak. Dühös férje elkergette, és megfogadta, hogy addig nem engedi be a házba, amíg a hosszasan szónokló rabbit szemen nem köpi. ..
A szerencsétlen asszony nem tudta, mitévő legyen. Rabbi Méir tudomást szerzett a dologról, és elhíresztelte, hogy fáj a szeme: kéri, ha valaki ismer olyan javasasszonyt, aki tud ráolvasással gyógyítani, az küldje el hozzá. Egy asszony szólt az elűzött feleségnek a dologról. Azt tanácsolta, menjen el Méirhez, mondja, hogy tud ráolvasással gyógyítani, s miközben csinálja a hókuszpókuszt, köpjön a szemébe, így teljesítvén férje fogadalmát . . .

A szerencsétlen jelentkezett Méirnél, de amikor az megkérdezte, tud-e ráolvasással gyógyítani, megijedt, és zavarában azt mondta: "Nem. . . " Méir azonban a lelkébe látott, s azt mondta neki: "Nem baj, lányom, köpj hétszer a szemembe, attól meggyógyul. . . " Így is történt, utána pedig így szólt az asszonyhoz: "Menj haza, lányom, és mondd meg a férjednek:
ťAzt mondtad, köpjem szembe - hát hétszer köptem szembe a hitszónokot!Ť"
Tanítványai nem voltak elragadtatva a mutatványtól, és megkérdezték:
"Mester, így szégyenítik meg a Tórát?" Méir így válaszolt nekik: "Méir becsülete talán többet ér, mint az Örökkévalóé? Hiszen Isten szent nevét elporlasztják a vízben [amelyből a házasságtöréssel vádolt asszonyt itatják], hogy a családi békét helyreállítsák - hogyne érné meg Méir becsülete, hogy ezt szolgálja! . . ." (Jeruzsálemi Talmud. Szotá)

* * *

Méir feleségét, Brurját, a mártírhalált halt Chániná ben Trádjon leányát, a Talmud okos, tanult asszonyként említi. Többször is beleavatkozott a halachikus vitákba, és a bölcsek nemegyszer neki adtak igazat. Egyszer a szomszédságukban lakó alvilági alakok zavarták Méirt a tanulásban, Ő pedig hangosan a pokolba kívánta azokat. Brurjá így szólt: "Inkább azért imádkozz, hogy térjenek meg, és hagyjanak fel züllött életmódjukkal!" Méir igazat adott neki, imádkozott szomszédai lelki üdvösségéért - s azok valóban megtértek! (Bráchot 10.)

Más alkalommal Brurjá nagy lelkierőről tett tanúságot. Egyszer, beszéli el a Talmud, egy szombat délután rabbi Méir a tanházban volt, amikor hirtelen meghalt két fia. Brurjá tudta, micsoda fájdalmat fog okozni férjének, ha szombaton tudja meg a rettenetes hírt. Fölvitte a holttesteket a padlásra, és betakarta őket.
Amikor Méir hazajött, első kérdése az volt, hol vannak a fiúk. Brurjá azt mondta, hogy biztosan a templomba mentek. Méir hávdálát csinált: elmondta a szombat búcsúztató imát, aztán kezet mosott, evett, majd elmondta az asztali áldást. Ezek után Brurjá így szólt: "Egy kérdésem van hozzád. Ha valaki letétbe helyezett nálunk valamit, és most visszakéri, mit kell tennünk: visszaadjuk vagy sem?"
"Micsoda kérdés? - mondta Méir. Természetesen vissza kell adni!"

Ekkor Brurjá kézen fogta férjét, fölvitte a padlásra, és megmutatta neki a két fiú holttestét. Amikor az apa sírva fakadt, így vigasztalta: "Nem azt mondtad, hogy vissza kell adni a letétet?" [Midrás Mislé (Példabeszédek) 31.]

* * *

Egyes források szerint Méir és Brurjá házassága tragikus véget ért. Brurjá ugyanis éles eszű és nagy tudású nő volt, talán az első feminista, s kigúnyolta a bölcseket, akik szerint a nőknek gyenge az akaraterejük, könnyen befolyásolhatók. Addig-addig mondogatta, hogy ez nem igaz, mígnem Méir egyszer elhatározta, hogy próbára teszi. Egy hűséges tanítványát rábeszélte, hogy csábítsa el az okos asszonyt, az pedig addig próbálkozott, míg sikerrel járt. Amikor Brurjá megtudta, hogy a csábítás férje kezdeményezésére történt, szégyenében öngyilkos lett, Méir pedig kénytelen volt önként száműzetésbe menni (Ávodá Zárá 18. Rási kommentárjában).

MÉIR ÉS A GRÁNÁTALMA HÉJA

Méirt kortársai szent embernek tartották, aki "nagy, szent és szerény" (Moéd Kátán 3,4), másutt meg "szent [arany-] szájú szónoknak" nevezik (Szánhedrin 23). Nem csoda hát, mondja Hyman, hogy "kigúnyolta a vétkezőket", vagyis azt mondta, hogy az ember könnyűszerrel legyőzheti a rossz kísértését. Egyszer azonban majdnem megjárta (Kidusin 81). Már láttuk, hogy nem volt hiú a becsületére, ha jót tehetett valakivel, vagy micvát csinálhatott.

A Talmud elbeszél egy történetet, amely igen jellemző Méirre és tanítványaira.

. ,Egyszer egy asszony jött a tanházba, és azt mondta Méirnek: "Valaki közületek eljegyzett engem elhálással." Ez a zsidó házasságjogban - de facto ma is - a házasságkötés egyik formája. Rabbi Méir válólevelet adott a nőnek, s ezek után tanítványai is mind kénytelenek voltak válólevelet adni neki. Természetesen köztük volt a valódi férj is, aki így nem kényszerült rá, hogy szégyenteljes módon letagadja tettét. .. (Szánhedrin 11.) Ennek tudatában furcsa és szinte hihetetlen, hogy Méir képes volt feleségét alávetni a tragikus próbának . . .

* * *

Nagy tudása és emberi jó tulajdonságai mellett paraboláiról is híres volt.
Csak a rókáról háromszáz példabeszédet tudott. Már láthattuk, hogy igen jó szónok volt, aki órákon át le tudta kötni hallgatóit.

Figyelemre méltó módon szolidáris volt egykori mesterével, Elisával, aki eretnek lett, és egy ideig a római zsarnokságot is kiszolgálta. A Talmud elbeszéli, hogy Méir egyszer szombaton a tanházban volt, amikor szóltak neki, hogy mestere, Elisá keresi. Méir kiment, és követte Elisát, aki előtte lovagolt. Egy darabig együtt mentek, és Tórát magyaráztak egymásnak.
Elisá Ákivát, a nagy mestert idézte. Egyszer csak megállította lovát, és azt mondta: "Méir, térj vissza, mert elértük a szombatmezsgyét, nem szabad továbbmenni. . ."

Méir azonnal "visszadobta a labdát": "Te is térj vissza!" - mondta Elisának. Az csak ingatta a fejét, és azt mondta: "Nem lehet.. . " "Miért nem? - kérdezte Méir. - Hiszen le van írva, hogy az ember utolsó szívdobbanásáig megtérhet . . ."

"Egyszer Jom Kippur szombatra esett, s én a jeruzsálemi Templom helyének környékén lovagoltam, mesélte Elisá. - Égi hangot hallottam a Szentek Szentje felől: ťTérjetek meg, tékozló fiak! ... Elisá kivételével, aki ismert, és föllázadt ellenem!. . .Ť" (Jeruzsálemi Talmud, Chágigá 2,1.)
A bölcsek később föltették a kérdést: hogyan tarthatott Méir kapcsolatot az eretnek Elisával, akitől rosszat tanulhatott volna? Így válaszolnak: ez olyan, mintha Méir egy gránátalmát talált volna, amelynek a belsejét megette, de a héját kiköpte. . .
Hyman megjegyzi, hogy Elisá nem próbálta Méirt megnyerni eretnek nézeteinek . . .

* * *

Szegénységben élte le hosszú életét - tudjuk, hogy Tóra-másolóként kereste kenyerét -, és az volt a véleménye, hogy "az a gazdag, aki megelégszik azzal, amije van". Ákivá nyomán azt is szokta mondani:
"Minden, amit az Örökkévaló tesz, végül jóra fordul. . . "
Kedves mondása volt ez is: "Ahogyan áldást kell mondani a jóért, amiben részünk van, ugyanúgy áldást [köszönetet] kell mondani a csapásért, amely bennünket ér. . . "
A Tóra szellemét mindennél többre tartotta. Azt mondta: "Még az idegen is olyan, ha Tórát tanul, mintha főpap lenne a Szentélyben. . . " (Bává Kámá 38.) Ugyanakkor gyűlölte a tudatlan ám háárecokat, és azt szokta mondani:
"Aki hozzáadja a lányát egy ám háárechoz, az olyan, mint aki megkötözi és az oroszlánketrecbe dobja. . . " (Peszáchim 49.) Volt egy "cionista" mondása is: "Aki állandóan Erec Jiszráélban lakik, a szent nyelven [héberül] beszél, és a rendes [nem papi] búzát is olyan tisztán tartja, mint a papit, annak része lesz a túlvilágban. . . "(Jeruzsálemi Talmud, Sábát 1,5.)

* * *

A Brurjá-féle tragédia után Méirnek nem volt maradása, és külföldre szökött, Kis-Ázsiába. Talán itt nősült meg másodszor, ugyanis egykori forrásokban talákozunk "apósa unokájával", de ez az após nem Chániná ben Trádjon (Chulin 6). Fia csak kettő volt - akiknek szomorú haláláról már szóltunk -, de volt egy lánya, akit Zivtáj nevű tanítványa vett feleségül. Hyman szerint egy talmudi történetből az derül ki, hogy néha hazalátogatott. Mindenesetre Kis-Ázsiában halt meg, nem tudni pontosan, hol, és kérte, hogy Erec Jiszráélban temessék el véglegesen, addig pedig a tengerparton nyugodhasson. A Talmud azt mondja, hogy vele kihaltak a példabeszédek tudói. A Zohár szerint meggyilkolták, de erre nincs bizonyíték.

Egyesek rabbi Méirt a hasonló nevű csodatévövel, Méir Báál Hánésszal azonosítják, aki Tibériáson van eltemetve. Az Ocár Jiszráél enciklopédia forrásművek sorával bizonyítja, hogy két különböző emberről van szó.

      FEJEZET NAFTALI KRAUS "A TALMUD BÖLCSEI" CIMÜ KÖNYVÉBŐL, AMELY AZ ŐSI FORRÁS SOROZAT HARMADIK KÖTETEKÉNT JELENT MEG BUDAPESTEN 1993-BAN, MAJD MÁSODIK KIADÁSBAN      

 


 



 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése