2009. július 21., kedd

NŐK A BIBLIÁBAN

NÁÁMÁ AZ AMMONITA,

 SALAMON (EGYIK) FELESÉGE

 

(1.Kir. 14.és 31 és 2 Krón 12.fejezetében)

Neve mindössze háromszor fordul elő a Bibliában (kétszer A királyok első könyvében - 14,21 és 31, és egyszer A krónikák második könyvében - 12,13), mint Salamon király egyik - idegen - felesége, és Rechávám király édesanyja.

A Talmud bölcsek egyrészt dicsérik Náámát és a moabita Rúttal (lásd ott) hasonlítják össze, mert kettejük miatt ("a két galamb") nézték el Lótnak, amit tett a lányaival, amelyből ez a két nép: Ammon és Moáv, származott.

Mások, azzal vádolják Náámát, hogy miatta lett fia, Rechávám, aki Salamont követte a trónón, bálványimádó, mivel anyja nevelte erre.

Dáát Mikrá szerint (Jehuda Kiel) kétségtelen, hogy előkelő ammonita családból származott, és így lett Salamon idegen feleségeinek egyike, mint a fáraó lánya (lásd ott). A Biblia görög fordításának egyik változata szerint Náámá Chanunnak, az ammoniták királyának unokája volt. Állítólag maga Dávid adta hozzá Náámát fiához, Salamonhoz, és lett belőle idővel anyakirálynő. Ezért említik nevét kétszer, ami rendhagyó a Bibliában - egyszer, amikor Rechávám király lett, másodszor, amikor meghalt (Kiel, uo.).

* * *

Egy igencsak ezoterikus legenda, egy románc hősének teszi meg Náámát, az ammonita királylányt, aki beleszeretett Salamonba. No de ne vágjunk a dolgok elibe.

Ez a történet abba a legendafüzérbe tartozik, amelyről itt-ott a Talmud is elejt néhány szót. Salamon, aki a világ legbölcsebb embere volt, tudott az állatok, a madarak és a ...démonok nyelvén is. Miután mindezek felett uralkodott, elfogatta Asmodájt, a démonok királyát. Egyszer sikerült kiszabadulnia, miután szert tett Salamon csodatevő gyűrűjére, megfosztotta trónjától a királyt, és ő maga ült a helyére. Salamon pedig mint egy szegény nincstelen vándorolt Izráelben, és mindenütt kijelentette, hogy "Én Kohelet (Salamon) vagyok", "király voltam Jeruzsálemben" (Ez a Kohelet bevezető mondata), de mindenütt kinevették... mígnem leleplezték Asmodájt, és Salamon visszatért trónjára (Gittin 68, a és b).

Ennek az ággádának a folytatása az a legenda, amely Ammanba visz el bennünket, ahol a trónfosztott Salamon találkozik a királylánnyal, Náámával...

* * *

"Amikor Asmodáj megfosztotta trónjától Salamont és a helyére ült, elvette tőle csodatevő gyűrűjét, azt a tengerbe dobta, és Salamon világgá ment. Az volt a büntetése az Örökkévalótól, hogy három éven keresztül számkivetett legyen, azért a három vétekért, amit elkövetett (áthágta a Tóra tilalmait, miszerint a zsidó királynak ne legyen sok pénze, sok lova és sok felesége - N.K.). Vándorlásai során - a három év elteltével - elkerült Rábbába (Rábát-Ámon), az ammonita királyság fővárosába, és ott az utcán lődörgött éhesen. Arra járt a király főszakácsa, aki bevásárolt a királyi konyha számára, és magával vitte Salamont, hogy segítsen neki.

Salamon ott maradt, kiszolgálta a főszakácsot, nem kért fizetséget, és eltanulta mesterségét. Egyszer az megkérte, főzze meg másnap a király ebédjét. A királynak nagyon ízlett. Lecserélte a főszakácsot, aki ezentúl Salamon lett. Ilyetén módon megismerte őt a király lánya, Náámá, akinek megtetszett és kérte édesanyját, adja hozzá feleségül.

A mama nagyon dühös lett: itt van sok fiatal, gazdag főúr és neked pont ez a nincstelen, idegen, éhenkórász szakács kell? Elmondta férjének, a királynak, aki nagy haragra lobbant és száműzte lányát Salamonnal együtt, egy elhagyott helyre a pusztában, ahol biztos halálukat lelik.

Salamon és Náámá - immár a felesége - pedig vándoroltak a pusztában, amíg elérkeztek egy városba, amely a tenger partján feküdt. Ott vettek egy halásztól egy halat, és amikor Náámá kinyitotta a halat, hogy megfőzze - megtalálták a hasában Salamon gyűrűjét, amit Asmodáj a tengerbe dobott. A gyűrű segítségével Salamon visszatért Jeruzsálembe, elkergette Asmodájt, és visszafoglalta trónját..." (Bét Hámidrás, (Jellinek), 2. rész, 86-87. oldal)

* * *

Ezen legenda szerint, melyet r' Menáchem Ázárjá Mipáno idéz egyik könyvében, és ezzel a hitelesség pecsétjét teszi rá - Náámá volt Salamon egyetlen idegen felesége, akit nem politikai okokból vett el, egyike a "két galambnak", akik Lóttól származtak.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése