A HETI SZIDRA CHASZID SZEMSZÖGBŐL TRUMÁ 2013
VENNI VAGY ADNI – ADOMÁNYT?
"ÉS VEGYETEK NEKEM – ADOMÁNYT" (2.Mózes, 25, 1)
A szakaszt nyitó versre "És vegyetek nekem adományt", azt mondja Rási: "nekem – vagyis "a nevemre". Ez azt jelenti, hogy a Hajléknak szánt adomány kimondottan és hangsulyozottan az Örökkévalónak kell hogy legyen szánva, minden mellékgondolat nélkül.
Felmerül a kérdés miben különbözik ez a micve a többitől, hogy itt a Tóra hangsulyozza, hogy különleges szándék szükséges a teljesitéséhez?
A LÉNYEG A CSELEKVÉS
Mégjobban aláhúzza a kérdést az a tény, hogy éppen ennél a parancsolatnál lenne logikus ha azt mondanánk, hogy itt a cselekvés a fontos és nem a szándék-
A Báál Sém Tov felhoz két példát arra, hogy vannak micvek ahol a lényeg a cselekvés és nem az áhitat szándéka.
Az egyik példa a mikveban (rituális fürdő) való alámerülés. Itt ez a lényeg – maga az alámerülés. A halacha szerint akkor is teljesitette valaki a parancsolatot, ha szándék nélkül került viz alá, vagyis egy hullám ellepte – ezzel az illető de-facto tisztának számit.
A másik példa a cedáká – a jótékonyság. Itt is a lényeg a cselekvés. A nélkülöző szempontjából teljesen mindegy mi volt az adakozó szándéka.
Miért van az hogy a Tóra itt hangsulyozza az adakozó szándékát – éppen a Hajlék javára történő adakozás esetében?
HAJLÉK A SZIVEKBEN
Mi volt a Hajlék létesitésének célja?
A Tóra ezt úgy határozza meg, hogy "Létesitsetek nekem egy Szentélyt, hogy bennük lakózzam" (2. Mózes, 25, 1). Rögtön felmerül a kérdés: Miért nem benne, a Szentélyben, hanem bennük? Mit jelentsen ez?
A magyarázat az hogy valóban "bennük" – minden egyes zsidó lélekben.
A Hajlék létesitése erőt és lehetőséget ad minden zsidő embernek megszentelni a mindennapi életét és abból Isten házát csinálni. Elvárják töle és lehetővé teszik neki, hogy az Örökkévalót szolgálja, nem csak amikor imádkozik, Tórát tanul vagy a parancsolatokat teljesiti – hanem akkor is amikor eszik vagy iszik, vagy mindennapos ügyeit intézi – amikor mindezt istenes módon teszi, aszerint a követelmény szerint, hogy "minden utadon ismerd meg Őt"! (Példabeszédek,3,6).
A Hajlék felállitása tehát lehetővé tette minden zsidónak hogy egész mindenségét – életét! – az Örökkévalóhoz kösse, rögzitse.
A SZEGÉNY EMBER FELADATA
Ennek fényében, ami öszeköti a Hajlék felállitásának parancsát azzal a kötelességgel hogy minden zsidó, személyében és elkötelezettségében egy isteni Hajlék legyen – meg fogjuk érteni miért mondja az Irás hogy "vegyenek nekem adományt", ahelyett ami talán nyelvtanilag helyesebb lenne hogy "adjanak" adományt.
Ugyanis a jótékonyság területén van aki a cedóket adja és van aki kapja. Az utóbbi a szegény ember, a rászoruló, a nélkülöző. Aki ezt előre megfontolt szándékkal teszi – ez az aki adja az adományt. Tudja, megfontolja hogy erre a nélkülözőnek nagy szüksége van.
Milyen gondolata, meggondolása, megfontolt szándéka lehet a szegény embernek? Az hogy kenyeret visz haza a családjának?
Erre és itt mondja ki a Tóra hogy a cedóke vétele – elfogadása – is Isten nevében kell hogy történjen. Ez a kényszerű és nem örömteli cselekedet, mint a szegény által az adomány elfogadása – szintén része az istenszolgálatnak!
Mert nem véletlen az, hogy valaki szegény, nincstelen mig egy másik gazdag és minden földi jóban dúskál. Ez az isteni akarat megnyilvánulása: az egyik szegény mig a másik gazdag- A szegénynek tudnia kell, hogy az a tény, hogy mások kegyéből kénytelen élni – az Örökkévaló akarata, mépedig azért hogy legyen kegy – cheszed - legyenek jó cselekedetek a világon.
Amikor a rászoruló "veszi" az adományt, éreznie kell, hogy ezzel ő társává válik az isteni tervnek és teljesiti feladatát a világon. Tehát ha összegezzük a dolgot, azt mondhatjuk, hogy nemcsak a cödoke adása hanem az elfogadása is -része az isteni tervnek és igy magának a zsidó Istenszolgálatnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése