2013. február 17., vasárnap

A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZÖGBŐL TECÁVE  - 2013

 

 MÉG A NEVÉNÉL IS NAGYOBB

      

     "Te pedig parancsold meg..."

 

   Szakaszunk az egyetlen a Tórában (Mózes születésétől egész az ötödik könyvig amit Mózes maga mondott) amelyben Mózes mesterünk neve nincs emlitve.

 

    Ennek a kommentátorok két okát emlitik:

 

1)      Utalás Mózes halálára, ami Ádár hó hetedikén történt, közel ahhoz a szombathoz, amikor ezt a szakaszt olvassák.

2)      Ez Mózes azon kérésére rimel, hogy "törölj ki könyvedből" (2.Mózes, 32,32), ami akkor hangzott el amikor a zsidó nép az aranyborjut csinálta és az Örökkévaló nem akart megbocsátani neki – Mózes könyörgése ellenére. Utána az Örökkévaló megbocsátott ugyan - de mivel egy bölcs átka akkor is bekövetkezik ha feltételhez van kötve (és a feltétel nem következik be) – ezért töröltetett Mózes neve egy szakaszból.

 

Ez a – második – indok, meglehetősen furcsa, ha nem problematikus. Hiszen az aranyborju vétke csak a következő szakaszban – Ki Tiszá – van emlitve és hogy lehet az, hogy erre fel Mózes neve már egy szakasszal előbb töröltetik? Főleg azért érthetetlen ez, mert több exegéta szerint jelen szakasz nem csak előbb emlittetik a Tórában, hanem de-facto előbb is került alkalmazásra ( a gyertyagyujtás, a papi öltözet, stb).

 

   SZÜLETÉSNAP ÉS HÁMÁN SZÁMITÁSAI

 

    Hozzátehetjük, hogy az első indok, amely a név hiányát Mózes halálával köti össze – szintén érthetetlen, hiszen ez a dátum Mózes születésnapja is és erre mondták, hogy "a születésnap kiegyensulyozza a halál napját" (Rási az Éjn Jákovban). Eszerint ez a hét éppenhogy kidomboritja Mózes születését és hogyan lehet ez indok neve törlésére?

 

       Ez jut kifejezésre  - a midrás szerint – Hámán számitásaiban is. Amikor az agágita Hámán – az Amálék-származék ősellenség – számitgatta, mikor a legalkamasabb antiszemita terveit kivitelezni – számitása Ádár havára esett, mivel szerinte akkor Izraelnek nincs szerencséje, mert ebben a hónapban hunyt el Mózes mesterük. Azt azonban Hámán nem tudta hogy ugyanebben a hónapban, ugyanazon a napon – hetedikén – született Mózes (Babilóniai Talmud, Megilla, 13,b)  és igy ebben a hónapban erősödik és kiteljesedik Izrael szerencséje.

 

Ha pedig ez igy van – és igy van! – akkor  miért törlődik Mózes neve éppen e dátumhoz közeli szakaszban, Tecáve szakaszában?

 

              FELTÉTEL NÉLKÜLI ODAADÁS

 

      Megkönnyiti számunkra a dolog megértését, ha felfogjuk mi az igazi, bensőséges értelme és jelentősége a név törlésének. Ez nem egy egyszerü, adminisztrativ, technikai aktus és ez nem jelenti Mózes gyengülését vagy tiszteleténak hiányát, hanem - éppen ellenkezőleg -  erejét és nagyságát.

 

Ez az epizód Mózes mibenlétének nagyságát tükrözi, amiben több és nagyobb a nevénél is. Ezért kezdődik a szakasz azzal hogy "TE parancsold meg...", ez a tegező megszólitás ami a Mibenlét legbelsőbb lényegének szól.

 

Egyszerübb szavakkal: Mózes nevének mellőzése itt – éppenhogy nagyságát mutatja. Hiába nevezik a Tórát "Mózes Tórájának",  hiába kapta/vette át ő maga az Örökkévalótól a Szináj hegyén – ő hajlandő volt mindezen dicsőségről lemondani, csakhogy Izraelnek megbocsátassék.

 

   Az Izrael népéért való feltétel nélküli odaadás – amiért még a nevéről is hajlandó volt lemondani ("törölj ki könyvedből",2.Mózes, 32,32), ez maga Mózes mibenlétének lényege, kvint-esszenciája – ez maga Mózes és ezt domboritja ki a Tóra, születésnapja közelében.

 

    MINT AZ OLIVA OLAJ

 

        Ebben jut kifejezésre a kapcsolat a szakasz egyik témája – az oliva olaj – és  Mózes között. A szakasz azzal kezdődik, hogy "és te paerancsold meg Izrael fiainak,hogy hozzanak neked világitás céljára, tört, tiszta olajat..." (uo).

 

    Ez a finom olaj arra a magas piedesztálra utal amerre el lehet jutni az önfeláldozó odaadással, ahogy a olaj legfinomabbját "törés"sel lehet elérni.

 

    Igy,éppen Mózes odaadó, önfeláldozó lemondása által – hogy a Nevéről is hajlandó volt lemondani – jutott kifejezésre a bensőséges és lényegbeli kapcsolat, közte és Izrael népe között. A tény hogy Ádárban született érdemesiti ezt a hónapot arra hogy benne erősödik Izrael szerencséje, melynek érdemében meghiusult Hámán gyilkos terve és lett Purim ünnepe. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése