2012. december 22., szombat

A HETI SZAKASZ CHASZID SZEMSZÖGBŐL 2012

 

 

            Jákob megesketi Józsefet

    Amikor Jákob arra kérte Józsefet, hogy ne temesse el Egyiptomban, ezt József rögtön megigérte, mondván: "úgy teszek ahogy te akarod"- Azonban Jákob nem nyugodott meg hanem kérte fiát hogy esküdjön meg neki és az Irás tanusitja hogy József meg is esküdött.

 

     Miért követelte Jákov hogy József esküdjön meg neki? Miért nem elégedett meg igéretével? Talán attól tartott hogy József nem tartja be igéretét?

 

    A dolog nyitja abban rejlik – mondja a rebbe – amennyiben az eskű nagyobb, kötelezőbb, mint az egyszerü igéret. Ha valaki egy igéretet tesz, azt valóban szándékában áll betartani és amikor eljön az ideje – mindent meg fog tenni, hogy igéretét teljesitse. Azonban – nem gondol egész idő alatt igéretére. Ez nem foglalkoztatja állandóan. Ezzel szemben ha valaki esküvel fogadott valamit, egy pillanatra sem feledkezik meg róla, tudván milyen sulyosan esik latba egy eskü megszegése.

 

    Jákob azért követelte az esküt, mert tudta hogy  kérésének kivitelezése nagy nehézségekbe ütközhet és a kérést csak az eskü segitségével tudja József teljesiteni.

                                                               ***

      Itt találkozunk a nagy különbséggel Jákov és József között. Jákob semmi szin alatt nem egyezett bele hogy Egyiptomban temessék el és követelte fiától hogy vigye el onnan. Ezzel szemben József koporsója Egyiptomban maradt és ő csak arra eskette meg testvéreit, hogy amikor eljön az ideje és visszamennek Kanaánba – vigyék csontjait magukkal.

 

    Első látásra úgy tünhet Jákob ezen végakarata, hogy ne temessék el Egyiptomban – mintha önmagát akarná menteni, miközben fiai ott maradnak a pogány galutban. Azonban, mivel ezt nem tételezhetjük fel Jákob ősapánkról – azt kell mondanunk hogy a zsidó nép javára  történt mindez.

 

     Bölcseink kinondták, hogy aki börtönben senyved az nem képes magát önerőből kiszabaditani. (Babilóniai Talmud, Bráchot 5, 2). Ahhoz hogy az elnyomott zsidók ki tudjanak szabadulni az egyiptomi rabszolgaságból – szükségük volt egy külső, Egyiptomon kivüli, erőre.

 

  Ez volt Jákob. Ö Egyiptomon kivül volt, nem volt a galutban. Ő Erec Jiszráélban volt és onnan nyujtott szellemi és morális segitséget a kiszabaduláshoz.

 

                                                         ***

     Ezzel szemben József galutban volt Egyiptomban. Ezzel együtt segitette testvéreit és erősitette Izrael fiait. Ez a kettős szerep késztette arra hogy Egyiptomban maradjon. Egyrészt tagadhatatlan hogy galutban volt, másrészt pedig segitette testvéreit. Érdemei segitették népét és ezért maradt ott koporsója. Ezért kérte- követelte Jákob hogy "vigyék haza", ne temessék el Egyiptomban és ugyanezért maradt ott József koporsója és benne csontjai.

 

     Ha ezt megértjük, akkor az is megvilágosodik előttünk, miért mondta Jákob Józsefnek hogy "vigyél el Egyiptomból". Jákob jól tudta, hogy József – természeténél fogva, mint aki hivatva van belülről erősiteni a zsidó népet – szivesen venné hogy édesapja is Egyiptomban maradjon és érdemei erősitsék ott a nép ellenálló képességét . Ezért eskette meg és ennek utána már nem volt más választása miut az eskü betartása minden további kérdés és személyes meggondolás nélkül.

 

      Naprakész tanulság ebből minden zsidónak: Annak ellenére, hogy a galutban is velünk van a Schiná  - az isteni dicsfény – a zsidónak kell kiabálni: "vigyél el Egyiptomból!!" – igaz hittel és erős reménységgel, tiszta szivből és ennek érdemében ki leszünk váltva mielőbb.

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése