"HISZEN HA ELFOGADJUK..." (ÉS HA NEM?)
A mai magyar neológiának egyetlen embere van, aki képes egy heti szidra ismertetetést megirni – és az is egy...ortodox. Egy (fő)rabbi sem állott kötélnek, amikor a kőrösi elnök megpróbált a sarkára állni és kényszeriteni őket, hogy egyszer kéthavonként irjanak egy Tóra-magyarázatot, szidra ismertetést, bármilyen szinten, ahogy tudnak.
Azóta is a sarkán áll, mert senki nem volt hajlandó, leszámitva KÁPÉ viccrovatát az Új Életben, amely "átokólogia" néven hirhedt el. A csaló ségec ugyan irt két ilyen eszmefuttatást, az Orzse honlapján, nem is rosszat, amig ki nem derült, hogy harcos jezsuitaként akarna rabbi lenni (ezért gyorsan kirúgták onnan is – ami bizony "kirekesztés" volt a javából) és irományait sietve levették a lapról. (Ha valakit érdekel – feltehetjük ujra).
Az egyetlen tehát aki állja a latyakos sarat, az D.G. barátunk, aki a rendszerváltás után nagy tálmid-cháchámmá avanzsált és ma a pesti zsidó nevelés nagy reménysége – az orzse halacha tanára, stb, stb. Ne tessék félreérteni, nem viccelődünk: a legnagyobb elismerés hangján irjuk itt amit irunk. D.G. betüszerint tartja magát a Misna tanácsához: ahol nincsenek (megfelelő) férfiak – ott igyekszik férfi lenni (Atyák 2, 5, alapján) és ezért tanit Budapesten, bencsol Debrecenben és ir mindenütt, mindenről.
Érdemei még a váltás előttiek, amikor nagy nehézségek közepette fenntartotta a Vasvári utcai Sász chevra sult, Kerekes Béla kántorral egyetemben, ahol leinolt, gábeskodott és előimádkozott ha kellett, egyfajta Sác-Mác volt, halovány fény a nagy sötétségben. Azóta az Orzseban tevékeny és többek között ő az egyetlen aki rendületlenűl irja, immár évek óta, a heti szidra rovatot.
Ez az irás nem recenzió és nem birálat, hanem idézet. Egy mondat idézete a mult heti, Bőrésit szidrából, amelyből kiütközik, sajnos, az Alma Mater szellemisége. Szomoru, hogy D.G.re ez a szellemiség hat, ehhez "asszimilálódik", ahelyett hogy a levitézlet és csődbe jutott neológiát emelné fel magához – a hivő, hagyományhű zsidóság szintjére.
Amikor az első gyilkosságról ir D.G., melyben Kájin meggyilkolta testvérét, Ábelt, az t irja a szerző, hogy "az első (gyilkosság) nem is lehetett más, mint testvérgyilkosság, hiszen ha elfogadjuk, hogy Ádámtól-Évától származunk, akkor az egész emberiségnek közös a bölcsője és valahol mindnyájan rokonok vagyunk".
Ez a helyzet "ha elfogadjuk" amit a Tóra egyértelmüen közöl velúnk. És ha nem fogadjuk el, kedves D.G., akkor mi van? Ádám és Éva helyett kitől származunk: Darwin majmaitól talán? Vagy a "tudományos" evoluciós elméletektől, melyek néhány évenként változnak?
Elképzelhető, hogy valakinek fejébe szállt a "tudomány" és egy tál lencse morénuért eladja hivő meggyőződését?
Nem tudjuk elhinni ezt. Nem más ez, mint a toll bicsaklása és D.G. nagy valószinűség szerint korrigálni fogja magát. Hisszük, hogy ez egy jóhiszemű tévedés, nyelvbotlás, mint az is, hogy a szidrában leirt teremtéstörténet "egy évtized történéseit őleli fel" (hiszem Ádám, az első ember, 930 éves korában halt meg és ezt is a szidránk tanusitja).
Talán tanácsolhatjuk a jószándéku D.G.nek hogy közlés előtt adja oda valakinek, elolvasni a dolgozatot, de nem "rabbi" és nem ateista bálágóle szinten. "Völo hábájjsán loméd" (nem a szégyenlős tanul), mondja a misna ott a közelben és D.G barátunknak még akad tanulnivalója itt-ott...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlés