2010. augusztus 18., szerda

ZSIDÓ FOGALOMTÁR (VAGY "ZSEBRABBI") 3.

 

ZSIDÓSÁG – ÁTÓL Z.ig

  

  MOST EGY ÉVE JELENT MEG BUDAPESTEN NAFTALI KRAUS LEGUJABB KÖNVYE, AZ ŐSI FORRÁS SOROZAT 19. KÖTETE. EZ A ZSIDÓ FOGALOMTÁR. MIVEL A PESTI UJ ÉLET "FELSŐ UTASITÁSRA", MEGSZAKITOTTA A KÖNYVBEN FOGLALT INFORMÁCIÓ FOLYTATÁSOS KÖZLÉSÉT – MEGTESSZÜK EZT MI HELYETTE.

 

B

 

BÁÁL KORE(héber) tóraolvasó, aki a heti Tóraszakaszt, a hagyományos dallammal és a Tóra hangjegyei (Táámim l. o.) alapján olvassa fel a zsinagóban, egyes imák keretében.

 

BÁÁL TOKÉÁ (héber) a sófárfúvás művésze. Ez, Bölcseink szerint, szakértelmet igényel, és nem egyszerűen munka („Chochmá vöéná möláchá” – Sábbát, 117b). Lásd Sófár(fúvás).

 

BÁÁL TÖSUVÁ(héber) a megtérő. Egy zsidó, aki magába száll és megtér, vagyis szánja-bánja az eddigi viselkedését és vállalja, hogy mostantól betartja a parancsolatokat, bármilyen nehezére esik is. A Talmud szerint a megtérők, akik igazából, tiszta szívből térnek meg – magasabb piedesztálon állnak, mint a cádikok. (Bráchot 34,2) A Tösúvá – megtérés – technikája: megbánni a múltat, és fogadalmat tenni a jövőre nézve. Aki megtér Ros Hásáná (l. o.) előtt, annak megbocsátanak és tiszta lappal indul az elkövetkező évben. A megtérés csak az Örökkévaló ellen elkövetett vétkekre vonatkozik; embertársaink ellen elkövetett vétkekért, őt magát kell megkövetni, és bocsánatát kérni. A mechanikus vagy látszat-megtérést a Talmud ellenzi és elutasítja: „Ha valaki azt mondja: Vétkezek és megtérek, vétkezek és megtérek – nem lesz módja megtérni. Ha valaki at mondja: Vétkezek és Jom Kippur (l. o.) engesztelést hoz – Jom Kippur nem hoz engesztelést neki.” (Jóma, 85,2). Lásd: Tösuvá.

 

BÁL TÁSCHIT (héber) az egyik tiltó parancsolat rövid elnevezése: semmit sem rongálni, tönkretenni. Ide tartozik a gyümölcsfák kivágásának tilalma is. Ugyancsak tilos az embernek saját testét „rongálni”, egészségét veszélyeztetni.

 

BÁL TOSZIF(héber) ne tégy hozzá! Tórai tilalom: ne tegyünk hozzá az adott parancsolatokhoz, ne „teljesítsük túl a normát”. A Talmud példaként említi, hogy ne tegyünk a ruhára 5 cicitet (szemlélőszálat – l. o.) az előírt 4 helyett, vagy 5 növényt a szukkoti ünnepi csokorba az előírt 4 helyett. A kohanitának, aki megáldja a népet, szintén tilos az előírt áldások szövegéhez hozzátenni. Párhuzamos tilalom a Tórában a BÁL TIGRÁ,  vagyis csökkentve teljesíteni a micvákat.

 

BÁR-KOCHBÁ (héber) „A csillag fia”. Simon bár Kosziba, az i.sz. 135-ben a rómaiak ellen kirobbant zsidó felkelés vezetője. Az első két évben sikeres lázadás során sokan azt hitték, hogy B. K. lesz a megígért messiás. Rabbi Akiba, a neves tanaita is támogatói között volt. A felkelés leverése során, a bétári csatában, B. K. halálát lelte.

 

BÁR MICVA zsidó fiú, 13 éves korában, amikortól a parancsolatok kötelezik. Innen az elnevezés: a „parancsolatok fia”. Ekkor kezd el a zsidó fiú naponta tfillinnel imádkozni, és apja, aki már nem felelős tetteiért, elmondja a Báruch septáráni áldást (l. o.).

 

BÁRUCH DÁJJÁN HÁEMET (héber) áldásformula része. „Áldott vagy te Örökkévaló, a világ ura, az igazságos bíró.”  Akkor mondjuk, amikor egy halálesetről értesülünk. Eredete a Talmudban.

 

BÁRUCH SEPTÁRÁNI(héber) „Áldott ....., aki felmentett ennek a büntetésétől.” Áldás, amit a fiú apja mond el a  Bár Micvá szertartás során, amivel kifejezi örömét afelett, hogy fia immár felnőtt zsidónak számít, és ő maga felelős cselekedeteiért, vagyis a neki járó (esetleges) büntetést nem az apja kapja helyette.

 

BÁTÉL BÖSISIM(héber) halachikus (l. o.) fogalom: egy a hatvanhoz válik semmissé. Értelme általában: ha egy tiltott, nem kóser dolog belekeveredik hatvanszor annyi kóser dologba – akkor a nem kóser semissé válik, eliminálódik. Példa: ha egy darab nem kóser hús beleesik egy kóser fazékba (vagy akár kóser húsdarab egy tejes fazékba, ahol hatvanszor annyi tej vagy tejes étel van) – akkor el lehet tekinteni a hús jelenlététől, a tej(es) nem lett tréfli. Van, amit a többség (rov) eliminál, semmissé tesz, vagyis nem kell 60 százalék, (elég 51%), de van, amit csak 200 százalék többség tud közömbösíteni.

 

BÁT-KOL (héber) égi hang. A prófécia egyik alacsony foka. A Talmud idejében, miután a prófécia rég megszűnt, még volt B”K.

 

BÁTLÁNIM(héber) talmudi fogalom: szokás volt kinevezni minden városban tíz megbízható, derék embert, akik szabadon rendelkeznek idejükkel, nincs állandó elfoglaltságuk, és így ráérnek  közügyekkel foglalkozni. Fizetésüket a közpénztárból kapják. (Jeruzsálemi Talmud, Megillá 1,3). Napjainkban is vannak B.-nak nevezett emberek, akiket azért fizetnek, hogy bizonyos zsinagógákban meglegyen a Minján (l. o.).

 

BÁT MICVA zsidó lány 12 éves korában, „a parancsolatok leánya”.

 

B’CHIRÁ CHOFSIT (héber) szabad választás. A zsidó embernek szabad választása van jót vagy rosszat tenni, a Tóra csak tanácsolja: „És válaszd az életet” (5Mózes 30,19). A Talmud ezt úgy fogalmazza meg, hogy „aki azért jön, hogy tisztaságot terjesszen – segítenek neki, (míg ha valaki) azért jön, hogy tisztátalanságot terjesszen – ajtót nyitnak neki” (Joma 39,a). Vagyis mindkét esetben – pozitív vagy negatív cselekvés esetében – a választás az ember kezében van. Az ember nem egy bábu, akit dróton rángatnak, ő és kizárólag ő felelős tetteiért. Innen a jutalom és büntetés fogalmai. (Lásd: Száchár vöónes)

 

BCHOR (héber) elsőszülött. A Tóra szerint duplán jussol az apai örökségből. Az ókorban vezető szerepe volt a családban; Reuvénnek, Jákob elsőszülöttjének szánták a kohaniták szerepét, de azután ezt a leviták kapták. Az elsőszülött (ember és állat) a kohanita „tulajdona”  és ezért ki kell váltani őt (Lásd Pidjon Hábén). Az elsőszülöttek böjtjét – lásd Böjtök.

 

B’DIKÁT CHÁMÉC(héber) annak felülvizsgálása, rendben és alaposan kitakarították-e a kovászost (lásd cháméc) Peszách előtt. A Széder (l. o.) előtti estén végzik, gyertyafény mellett, de minden villanyt meggyújtanak, hogy jobban lássanak. Mivel ilyenkor a zsidó ház/lakás már alaposan ki van takarítva, és nem valószínű, hogy abban cháméc találtatik – szokás 10 kenyérdarabkát különböző helyen, papírba csomagolva elhelyezni, hogy a vizsgálatra elmondott áldás ne bizonyuljon feleslegesnek (Bráchá lövátálá – lásd ott). Másnap reggel elégetik a megmaradt kovászost, beleértve a „megtalált” 10 darabkát (Biur cháméc – lásd ott).

 

BÉCÁ (héber) tojás, egy talmudi traktátus neve, valamint egy ókori űrmérték. Egy közepes nagyságú tyúktojás tartalma.

 

BEDECKEN(német) befedés. Amikor a vőlegény, úton a Chupa (l. o.) felé befedi a menyasszony arcát egy fátyollal. Ezzel kinyilvánítja, hogy mostantól ő a felelős asszonya jólétéért. Feltételezhető alapja a bibliai elbeszélés, amelyben Rivka (Rebeka), a második ősanya, befedte arcát fátyollal, amikor a távolban meglátta vőlegényét, Izsákot, a második ősapát. (1Mózes 24,65)

 

BEN-BRIT(héber) a „Szövetség Tagja” , vagyis körülmetélt, ami a közte és az Örökkévaló közötti Szövetség jele. Vagyis – zsidó. (l. o.)

 

BENCSOLÁS elmondani az asztali áldást egy olyan étkezés után, amelyben kenyeret is ettünk (lásd Birkát Hámázon).

 

BÉN KESZE LÖÁSZOR(héber) Tisré hó elseje és tizedike közötti időszak, vagyis a Ros Hásáná és Jom Kippur közötti napok, amiket a bűnbánat tíz napjának is nevez a zsidó hagyomány.

 

BEN-NOÁCH(héber) Noé fiai. (Lásd noachiták) A noachiták a világ népei, a bibliai Noé ivadékai; mindenki, aki nem zsidó. Halachikus fogalom, amely szerint míg a zsidókat 613 parancsolat kötelezi, addig más népek fiai, ha betartják a hét alapvető parancsolatot, akkor igaz embereknek minősülnek. A hét parancsolat, ami a noachitákat kötelezi: bálványimádás, istenkáromlás, fajtalankodás, vérontás, rablás, élő állat húsának élvezete (ezek mind tiltó micvák), és tevőleges parancs civilizált közigazgatás (bíróságok) létesítésére.

 

BÉT DIN(héber) zsidó bíróság, minimum három bírával. Az ókórban voltak 23 tagú járásbíróságok is, és felettük a 71 tagú felsőbíróság (Synhedrion vagy Szánhedrin – l. o.). Ma Izraelben az állam égisze alatt működő rabbinikus bíróságok neve.

 

BÉT HÁCHÁJIM (héber) eufémizmus: az élők (vagy az élet) háza, ami nem más, mint a temető. Lásd: Szági N’hor.

 

BÉT HÁKNESZET (héber) zsidó templom, görög szóval zsinagóga, egy kis Szentély (Mikdás meát), ami a jeruzsálemi Szentélyt helyettesíti. Naponta háromszor imádkoznak benne közösségi imát (Sáchrit, Minchá és Árvit).

 

BÉT HÁMIDRÁS (héber) a Tanház, amelyben nemcsak imádkoznak, hanem tanulnak is. Több szempontból más elbírálás alá esik, mint a Bét Hákneszet (l. o.) vagyis a zsinagóga, ahol csak imádkoznak.

    B. H. egyúttal egy újkori Midrás gyűjtemény neve is, amelyben Adolf (Áron) Jellinek (1821–1893) összegyűjtött több száz kis, ismeretlen midrási legendát.

 

BÉT HÁMIKDÁS(héber) a Szentély Jeruzsálemben, a Templomhegyen. Az elsőt Salamon építtette i.e. kb. 950-ben, és 586-ban rombolták le Nebukodnecár babilóniai király hadai. A második Szentélyt a galutból visszatérő zsidók építették fel, Cirus perzsa király engedélyével, kb. 70 évvel később, i.e. 516-ban.

Bölcseink, a  Szentélyek pusztulásának szellemi okait keresvén, arra a konklúzióra jutottak, hogy míg „az első Szentély három okból érett meg a pusztulásra: bálványimádás, fajtalanság és vérontás, addig a második Szentélyt az oktalan gyűlölködés (Szin’át Chinám) rombolta le” (Joma 9,b). Ezzel kapcsolatban mesélik el Bölcseink a tragikus végű jeruzsálemi vendéglátás (Kámcá és Bár-Kámcá) tanmeséjét (Gittin, 56 -58).

A harmadik Szentély tervrajzát, a prófécia alapján, Ezékiel rajzolta meg és – Maimonides szerint – azt majd a Messiás fogja felépíteni.

 

BIBLIA (latin) TáNáCh: Tóra, Neviim, Ktuvim, vagyis Mózes 5 könyve, a Próféták és a Szent Iratok – a zsidó Biblia, amelyet a keresztények Ótestamentumnak neveznek. 24 könyvből áll.

 

BIBLIAI HANGJEGYEKhéberül: Táámé Hámikrá. Egyfajta hangjegyek, amelyek bizonyos írásjeleket helyettesítenek a bibliai szövegben, és jelzik a hangsúlyt, a mondat közepét és végét, valamint a dallamot. A Talmud szerint a B. H. ősrégiek és alapjuk a mózesi háláchá (l. o.).

 

BIKUR CHOLIM (héber) beteglátogatás, nagy micvének számít. A hagyomány szerint az Örökkévaló maga mutatott erre példát, amikor meglátogatta a lábadozó Ábrahámot, miután az, isteni parancsra, körülmetélte magát 99 éves korában. A Talmud szerint, aki beteget látogat, leveszi róla a betegség egy részét.

 

BIKURIM(héber) a zsengék hozatalának parancsolata. Sávuot, a Tóraadás ünnepe (l. o.) egyik neve Chág Hábikurim, a Zsengék Ünnepe. Napjainkban, mivel nincs Szentély – nem aktuális.

 

BIRKÁT HÁBÁNIM (héber) a gyermekek áldása. Az a szokás, hogy az apa, péntek este, valamint az ünnepek bejövetelekor, megáldja gyermekeit. A fiúknak azt mondja: „Tegyen téged az Örökkévaló, mint Efrájimot és Menássét” (1Mózes 48,20) a lányoknak: „Tegyen téged az Örökkévaló, mint Sárát, Rivkát, Ráchelt és Leát”, majd ezután elmondja a kohanita áldás hagyományos szövegét (l. o.).

 

BIRKÁT HÁGOMÉL(héber) áldás, amit akkor mondunk, amikor valami veszélytől menekültünk meg. Ha valaki beteg volt és felépült; ha börtönből szabadult, ha tengerentúli útról jött meg, akár hajón, akár repülőgépen utazott, vagy sivatagot szelt át karavánnal. Az áldás szövege talmudi eredetű (Bráchot 54,b). Rendszerint a Tóra elé járulva mondjuk.

 

BIRKÁT HÁMÁZON(héber) népies nevén – bencsolás, az étkezés utáni ima, illetve (szó szerint) áldás. Akkor kötelező, ha az étkezés során kenyeret is ettünk. Ha három vagy több férfi eszik együtt – akkor az áldást közösen mondják el (Mözumán), és ha tízen vannak, akkor Isten nevét is említik. Szombatonként, valamint Chanukakor és Purimkor egy speciális betétet toldunk be. A szöveg benne van minden imakönyvben.

 

BIUR CHÁMÉC(héber) a kovászos megsemmisítése erev Peszáchkor, vagyis az ünnepet megelőző napon,  a délelőtti órákban, amikor a fennmaradt kovászost elégetik, miközben egy arameus nyelvű szöveget mondunk.

 

BLI ÁJIN HÁRÁ (héber) szemmelverés nélkül, vagy (jiddisül) „kájn ájin hore”. A szemmelverés hiedelmének kivédésére szolgáló szólásmondás, mint a bli néder (l. o.).

 

BLI NÉDER(héber) „Ne számítson fogadalomnak.” Zsidó szólásmondás, melynek lényege: amit mondok, nem számít vagy ne számítson fogadalomnak. Lásd Hátárát Nedárim (a fogadalmak feloldása).

 

BNÉ NOÁCH (héber) lásd noachiták.

 

BÖEZRÁT HÁSÉM(héber) Isten segítségével, rövidítve, b”h  vagy Böszá”d (arameus), levelek és egyéb szövegek elejére írjuk.

 

BÖJTÖKA zsidó hagyomány hat egész napos böjtöt ismer, ebből csak egy tórai eredetű – a Jom Kippur –, míg Eszter böjtje a zsidó királynéról elnevezett bibliai tekercsben (Megillá) van említve. A másik négy böjtöt bölcseink rendelték el, három közülük a Szentély pusztulásával kapcsolatos: Támuz 17-e, Áv  kilencedike (Tis’á Böáv) és Tévét tizedike, míg a negyedik Gedálja halálával függ össze (l. o.).

A böjtök közül kettő súlyos – Jom Kippur és Tis’á Beáv – ezek az est beállta előtt kezdődnek és másnap estig tartanak, és a böjtön kívül több megkötést is tartalmaznak. A többi böjtön lehet éjjel enni pirkadatig, és így a böjt rövidebb.

A második Szentély idején jöttek emberek és kérdezték Zechárjá prófétát, aktuálisak-e még ezek a böjtök, hiszen már újjáépítették a Szentélyt és így kvázi, megszűnt a böjt oka, de ő azt válaszolta, hogy csak böjtöljenek, bár ezek a napok, az idők végén, örömünnepekké válnak.

Erev Peszáchkor az elsőszülöttek szoktak böjtölni – amiért megmenekültek a tizedik csapástól –, de aki részt vesz egy Szijumon (l. o.), ami egy Talmudi traktátus befejezése, az felmentést nyer a böjt alól.

 

BRÁCHÁ LÖVÁTÁLÁ (héber) hiábavaló áldás. A háláchá negatívan viszonyul a hiábavaló áldáshoz, amely fölöslegesen említi Isten nevét. Például: ha valaki elmondja az almára mondott áldást (Bore pri háéc), és utána nem eszik almát vagy más gyümölcsöt, amire azonos áldást mondanak. Átvitt értelemben a modern héberben jelentése: fölösleges erőfeszítés.

 

BRESZLAVI CHASZIDIZMUSalapította Rabbi Náchmán, aki kb. 200 évvel ezelőtt hunyt el – utód nélkül. Azóta nincs B. rebbe és a közösségek élükön helyi vezetőkkel működnek. A B.CH. lényege: életigenlés, vidámság, szigorúan vallásos élet – és a zsidóság terjesztése brosúrák által. Szellemi központjuk az ukrajnai Umman (Kijev mellett), ahol rabbi Náchmán sírja  van. A Szovjetunió összeomlása óta évente százezrek zarándokolnak el Ummanba, főleg az őszi nagy ünnepekre. A breszlavi legenda szerint rabbi Náchmán végrendeletében meghagyta, hogy „aki elzarándokol síromhoz, az nem hal meg bűnbocsánat nélkül”.

 

BRIT MILÁ (héber) a körülmetélés szövetsége Isten és Ábrahám között, amit fiai magukra vállaltak, és teljesítik hűségesen a mai napig, nehéz körülmények között is. Az ággádá elmondja, hogy a 100 éves Ábrahám tanácskozott barátaival és szövetségeseivel, amikor az Örökkévaló felszólította: metélje körül magát. Ezek voltak a kánaánita Ánér, Eskol és Mámre. A két első figyelmeztette, ne tegy ki magát idős korában ilyen „öncsonkításnak”, és ne jelölje meg magát ellenségei előtt. Mámre volt az, aki tanácsolta: tegye azt, amit istene mond neki. Eddig bíztál benne, és Ő megsegített – mondta a jó barát, és Ábrahám hallgatott rá. Ennek jutalmául jelent meg neki az Örökkévaló „Mámre ligetében” (1Mózes 18,1).

A B. M. nyolcnapos kortól kötelező, és ha a szülők nem tették meg, a felnőtt fiú köteles körülmetéltetni magát. A B. M. szeudát micvával – micva lakomával jár, és nem küldenek meghívókat, csak szóban közlik a helyet és az időpontot (mivel nem illik, hogy akit meghívtak, ne vegyen részt a micvában) A B. M. a betérésnek is egyik előfeltétele.

 

B’RÓGEZ (héber) harag, haragban lenni valakivel. Jiddisül: brajgesz. Alapja a héber gyök R.G. Z.

(Folyt.köv,)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése