2010. augusztus 24., kedd

HETI SZAKASZ KI TÁVÓ - 2010

 


A titkos fegyver...


„Ha pedig engedelmesen hallgatsz az Örökkévaló Istenednek a szavára, ha megtartod és teljesíted a parancsolatokat, melyeket ma parancsolok neked... reád szállnak mindezek az áldások és kísérnek téged... áldott leszel a városban és áldott leszel a mezőn. Áldott lesz méhed gyümölcse, termőfölded gyümölcse és állataid ivadéka... áldott leszel jártodban-keltedben...  
(de ezzel szemben) vereséggel sújtja az Örökkévaló ellenségeidet, ha rád támadnak... az Örökkévaló a maga szent népévé emel téged, ahogy megesküdött neked... a föld valamennyi népe látni fogja, hogy az Örökkévaló nevéről neveztek el és félni fognak tőled...” (5.Mózes, 28, 1-10).

Mózes, még utoljára, figyelmezteti népét, mielőtt az belép az Ígéret Földjére, ne feledkezzenek meg az Örökkévalóval kötött szerződésről. Isten kiválasztott népe vagytok s ez kötelez, mert ez a kiválasztás főleg kötelezettségekkel jár. A továbbiakban arról is említést tesz, mi történik akkor, ha megszegik szerződésüket, hány féle büntetést kell majd elszenvedniük, melyek között ott szerepelt a galut, a száműzetés is.

„...a föld népei látni fogják...”
 

Rabbi Eliézer, az egyik Talmud-bölcs felteszi azt a kérdést, miről fogják látni?

„...a fej(b)en viselt tfillin”-ről (Bráchot, 7).

Ily módon a tfillin a zsidóság „titkos fegyvere”. Szorockin rabbi, ennek pszichológiai magyarázatát adja, miszerint ha a zsidók a Tóra előírásai szerint élnek, előfordulhat, hogy kiváltják környezetük ellenérzését. Példa erre, amikor a kósert-tartó zsidó nem étkezik együtt nem kósert evőkkel, vagy nem köt vegyes házasságot s ehhez hasonló, sokan különcöknek tartják az ilyeneket s úgy gondolják, ezáltal lenézik a nem-zsidókat.

Ha viszont azt tapasztalják – véli Szorockin rabbi – hogy mindez csak a vallásosság miatt van, ezek a zsidók nem tartják magukat jobbaknak, felsőbbrendűeknek , egyszerűen csak másként élnek, – akkor tisztelettel viseltetnek az ilyen, elveihez ragaszkodó emberek iránt.

S. R Hirsch szerint a zsidó nép Tóra-hűsége olyan magasztos viselkedés alapja lehet, amire a világ népei félő tisztelettel néznének fel. Gyakorta tapasztalható, hogy nem-zsidók, még ismert antiszemiták is, sokkal inkább becsülik az önérzetes, hitéhez hű zsidót, aki hitéért, meggyőződéséért, vallásáért hajlandó minden áldozatot meghozni, mint azokat, akik titkolják zsidóságukat, és azt „születési hibának” tartják.

A berdicsevi Lévi Jichák viszont megkérdőjelezi a tfillin „titkos fegyver” mivoltát. Ha valóban az lenne, akkor sokan nem mernék bántani a tfillint légoló zsidókat.
S nem azt mondja az Írás – folytatja gondolatmenetét – hogy a „fejen” lévő tfillint látják, hanem a „fejben” lévő tfillint
(Tfillin seböros). Vagyis nem elegendő az, ha a pergamentet tartalmazó bőrtokot feltesszük a fejre, de közben gondolataink elkalandoznak. Ez nem ér semmit. A tfillin csak akkor jelenthet a zsidók számára egyfajta titkos fegyvert, adhat számukra immunitást a szenvedések elviseléséhez, ha a tfillin a „fejben” van, a gondolataikat az tölti ki, hogy mit is jelképez, s mit jelent az Örökkévalóval meglévő kapcsolat.

* * *


A Talmud a tfillint alapvető fontosságúnak tartja, ebben látja Izrael erejét. Ennek
értelmében azt a prófétai verset „Az Örökkévaló esküre emelte jobb kezét, erős karját...” (Jesája, 62, 8) akként magyarázta, hogy maga az Örökkévaló is, úgymond, tfillint légol, ezzel is példát mutatva népének (Bráchot, 6).

A Talmud arra is „kíváncsi”, hogy mi lehet abban a tfillinben, amit az Örökkévaló légol, azaz milyen Írásverset tartalmaz? (Azt ugyanis, hogy az egyszerű zsidók tfillinjében a Smá Jiszráél, Vöhájá im Sámoá, Kádés és Vöhájá ki Jöviáchá versek vannak, azt tudjuk).
Az Örökkévaló tfillinjében az az Írásvers van, hogy „Van-e még olyan nemzet e földön, mint a te néped, Izrael...?!” (Krónikák, 1, 17, 21).

Ez persze kissé elbizakodott megállapításnak tűnik. A Talmud rá is kérdez: „Hát az Örökkévaló dicsekszik Izrael népével?” (uo.).
A válasz egyértelmű igen. Ezt az a két egybecsengő Írásvers támasztja alá, melyekben a két szerződő fél – a Teremtő és a zsidó nép – „elismeri egymást” és kölcsönös kötelezettségeket vállalnak. Íme:
„Ma megígértetted (elismertetted) az Örökkévalóval, hogy Ő lesz a te Istened és te jársz az Ő utján és megtartod törvényeit, parancsolatait és hallgatsz a szavára. És az Örökkévaló megígértette (elismertette) veled ma, hogy te leszel az ő tulajdon népe, amint megígérte neked, ha megtartod minden parancsolatát” (uo. 26, 17-18).

A Talmud pedig:
„Mondá az Örökkévaló Izraelnek: ti egységemet hirdettétek a világon, én pedig a ti magábanállóságotokat, világszerte. Ti azt mondtátok: Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi Istenünk, egyetlen egy, én pedig azt, hogy van-e olyan nép a földön, mint Izrael?” (Bráchot, 6).

* * *


Kabbalisztikus források szerint a tfillin nemcsak titkos fegyver, mely semlegesíti a zsidóság ellenfeleit, hanem olyan csodaszer is, melynek jóvoltából az, aki naponta felteszi (szombat és ünnepnapok kivételével), hosszú életű lesz a földön.

* * *



Szóljon most a tfillinről egy kis „élő” folklór:
Vannak, kiknek a szemében a tfillin, ma is, titokzatos fegyvernek tűnik.
Dr. Joszéf Burg, a veterán izraeli politikus, a Mizrachi (vallásos párt) vezetője mesélte el a történetet.
Távközlési miniszter korában látogatást tett egy kelet-afrikai államban. Egyik nap kirándulásra vitték őt, s mivel reggel nagyon korán indultak, nem volt alkalma imádkozni. Egy magas rangú vendéglátójának kíséretében ő a kocsisor első, nyitott jeepjében ült, s hogy pótolja az elmulasztottakat, elővette a táleszát, feltette a tfillinjét és a kocsiban állva belekezdett a reggeli imába.
- Még alig kezdtem el – mesélte később Burg, nagyokat derülve – a karaván leállt és nagy riadalom támadt. Láttam, hogy a vendéglátók idegesen szaladgálnak fel s alá, de nem tudtam, mire véljem. A kísérőm is idegesen telefonálgatott, utasításokat adott, így hát jobbnak láttam mielőbb befejezni az ájtatoskodást. Ezután megkérdeztem, mi baj van?
Nos, a végén kiderült, hogy a tfillin okozta a riadalmat, mert azt hitték róla, hogy valami szuper modern távközlési készülék, különösen a karra tekert fekete szíjak és a fejen lévő fekete doboz okozott pánikot, azt hitték, szuperkém vagyok...

* * *


A Hábád haszidok egy csoportja állandó jelleggel a Siratófalnál tartózkodik, ahol boldog-boldogtalant próbálnak rávenni, rakja fel a tfillint és mondja el az áldást.
Álljon erről itt két anekdota. Az elsőt csak hallottam, a másiknak szemtanúja voltam.
Nem sokkal a hatnapos (1967) háború után, az akkor már idős Ben Gurion látogatást tett a Falnál. Ez reggel 10 óra után volt. A haszid kommandó azonnal „rászállt” az Öregre, és győzködte, hogy légoljon tfillint. Mi járhatott Ben Gurion fejében – nem lehet tudni. A lényeg, hogy nem akarta a lelkes fiatalokot megbántani azzal, hogy elutasítja, ezért végmérte őket és annyit mondott: Honnan veszitek a bátorságot, hogy feltételezitek, ilyen késő délelőtt még nem imádkoztam?...

Más alkalommal egy szoknyás skót férfit néztek zsidónak és felajánlották neki a tfillint. Az riadtan húzódott el tőlük. Felhívtam az aktivisták figyelmét, hogy az illető nem zsidó. Az pedig – miután kiderült, hogy beszélhetünk angolul – érdeklődött, mi az, amit – nyilván tévedésből – rá akartak tukmálni. Amikor pár szóval elmondtam a tfillin lényegét, hogy milyen összekötő szerepe van az agy és a szív között – akkor a skót kérte, engedjék őt is „összeköttetni” ezzel a zsidó „műszerrel”...

 


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése