KIHALNAK A GAZEMBEREK
"A karmesternek ... Dávid zsoltára. Ments meg uram, mert eltűntek a jámborak, nincs több becsület az emberek között, Ki-ki képmutatóan beszél társával, ajkán és szívében álnoksággal. Irtson ki az Örökkévaló minden sima ajkat és dicsekvő nyelvet, azokét, akik azt mondják: Nyelvünkben az erőnk, ajkunk a segítőnk, ki lehet úrrá felettünk?! A nyomorultak elnyomása, a szegények sóhajtása miatt most már felkelek - mondja az Örökkévaló -, és menekvést adok annak, aki azt sóvárogja. Az Örökkévaló szava egyenes beszéd, kipróbált, salaktalan ezüst, hétszer tisztított. Istenem, te megőrzöd őket (a szegényeket), megoltalmazol minket ettől a (bűnös) nemzedéktől mindörökké, még ha gonoszok is járkálnak körülöttünk, amint magasra csapnak az emberi hitványság hullámai." (Zsolt 12,1-9) Ellentétben az előző zsoltárral, itt a költő, Dávid, segítségért kiált, mivel kihaltak az igazak és velük együtt megszűnt a hűség, a becsületesség, a lojalitás az emberek között. Felsorolván az emberi gyengeségeket, a képmutató hazug beszédet, a költő lesújtó képet rajzol a nemzedékről.
Melyik nemzedék ez? Kiről beszél itt Dávid? A legtöbb hagyományos kommentátor a Dávid-Saul-viszályra vetíti ezt a zsoltárt is. Kimchi azonban azt mondja, hogy ez a zsoltár 2. Szent Sugallat (Ruách Hákódes) alapján íródott - nem mondja meg ki írta _, egy olyan (későbbi) nemzedékre vonatkozik, amelyben a gonoszok szilárd többséget alkotnak. Eszerint, az általánosságban íródott zsoltárt bármely nemzedék "magára veheti".
Akik Dávid nemzedékéről beszélnek, megjegyzik - a Midrás alapján -, hogy ez egy nagyon érdekes, összetett, sokrétű és sokszínű nemzedék volt. Egyrészt voltak benne fiatal gyerekek, "akik még nem vétkeztek" (olyan fiatalok voltak), de a Tórát kívül-belül olyan alaposan ismerték, hogy 49 érvet tudtak felhozni amellett, hogy valami tiszta és megengedhető - és ugyanannyit ellenkezőleg is. S Dávid imádkozott érettük és kérte Istent, hogy őrizze meg őket, vigyázzon rájuk. "Ezek után _ mondja a Midrás - kimennek a harctérre és elesnek. Miért? Mert voltak közöttük besúgók!" (Vájikrá rábbá, 26).
A Midrás itt az álnok beszéddel kapcsolatban eseteket hoz fel, je tanácsokat ad, hogyan viselkedjünk - főként kereskedelmi vonatkozásban -, hogy kivédjük az emberek képmutató, kettős beszédéből fakadó hátrányokat.
Ezekben a történetekben már szó sincs Dávid nemzedékéről, hanem az álnok beszéd, mint egy általános emberi tulajdonság jelenik meg, míg ellentéte - az egyenes, becsületes beszéd Isten tulajdonsága, vagyis emberi szinten egy utópia.
A SZÍNÉT VÁLTÓ MADÁR ...
Már elmondottuk a fent idézett zsoltárverssel kapcsolatban, hogy 2. Midrás itt is elvonatkoztat, és az egyes fogalmakat és szóképeket kiveszi az általános szövegkörnyezetből. Az említett "igaz", a haszid, aki eltűnik, kihal a zsoltár panasza szerint _ megmozgatta a Midrás-bölcsek fantáziáját, akik egy sor történetet mondanak el, melyeknek pozitív hőse ez a haszid, az igaz ember, aki dicsőséget hoz a zsidóságnak és kiváltja a nem zsidók elisme- rését:
Egyszer volt egy haszid - valószínűleg a római hódoltság idején - aki talált egy arany ékszerekkel teli ládikót, amit egy előkelő római matróna vesztett el. Felismerte, ki a gazdája és visszaszármaztatta a hölgynek a ládikót.
Mondták a hölgynek a szolgái: nem tudja ez a zsidó, mi van benne és azért hozta vissza! Dehogy nem tud a - válaszolta az úrnő -, hiszen kívül-belül aranyból van a doboz. Majd azt mondta a zsidónak: Neked legyen mondva, a te néped! Mondták neki a szolgái (akik nem értették szavait): Visszaadta elveszett kincseidet és te megátkozod őt?! Mondá a matróna: Ha még egy ilyen lenne a zsidók között, nem lennénk mi a világban (vagyis a rómaiaknak nem lenne létjogosultságuk). Majd engedélyt adott a haszidnak, hogy bejöhessen hozzá, amikor akar. Voltak ott zsidók, akiket kényszermunkára fogtak, és a haszid kiszabadította őket. Amikor ez a haszid meghalt, reá vonatkoztatták a zsoltár mondását az igaz emberek, a haszidok kihalásáról (Sochér Tov).
Ugyanott idézi a Midrás Hadrianus császárt, a nagy zsidógyűlölőt, aki egyszer megkérdezte tanácsadóit, mi az érdemük a zsidóknak, hogy egyáltalán léteznek a világban? Azt a választ kapta, hogy vannak köztük haszidok, igaz emberek, akik fáradoznak a Tóra tanulásában és jótéteményeket gyakorolnak. Erre a császár magas adót vetett ki a zsidókra, hogy azok hagyjanak fel a Tóra tanulásával.
AZ ALJASSÁG CSIMBORASSZÓjA
A zsoltár utolsó verse "gonoszok is járnak körülöttünk, amint magasra csapnak az emberi hitványság hullámai" (12,9), ismét egy igen nehezen értelmezhető és fordítható héber szöveg, ami sok magyarázatra ad alkalmat.
"Kőrum zulut livné ádám" - szó szerint talán le sem fordítható. Rási megpróbálja körülírni az emberi aljasságot, amire Dávid itt panaszkodik: "irigységük, ami abból fakad, hogy rossz szemmel nézik felemelkedésemet, hogy a nyájtól elvittek királynak", vagyis amikor "felemelkedik egy megvetett ember". Rási a Midrást is idézi, amely szerint Izrael népéről beszél a zsoltár, amely az idők végén felemelkedik majd, a népek utálata ellenére. Menáchem Ben Száruk szerint a Körum az olyan, mintha Körém lenne - a Reém egy legendás vadállat, amely széttépi az embereket. Ezt úgy kell érteni, hogy a szegény ember körül ott legyeskednek a gonoszok, hogy átverjék, becsapják, kihasználják, mintha élve akarnák lenyelni. Jonatán fordításában piócákról beszél, amelyek szívják az emberek vérét ... Ibn Ezra szerint a hitvány emberek fennhéjázásáról van szó, al körülveszik az igazat és gáncsolják, ahol érik. Kimchi szerint amikor a gonoszok a dominánsak és ők uralják a terepet _ ez szégyen és gya lázat az emberiségre nézve, ahogy a Példabeszédek szerzője mondj "Ha a gonoszok uralkodnak - nyög a nép" (29,2). Malbírn is elvont, ideológiai síkra vetíti a dolgot: "Amikor a hazug silány elvek kerülnek uralomra, vagyis elhagyják a hit útját és a racionális »elméletek« dominálnak, akkor a gonoszok megvetik a hívő embereket és kikezdik hitüket. Ekkor nagyon kell vigyázni a hamisítóktól, akik az isteni igét keverik silány portékájukkal. .. " A SZÍNVÁLTÓ SEREGÉLY A legeredetibb magyarázatot az idézett versre a Talmud adja. Mint látjuk, a Talmud-bölcseknek sem volt egyértelmű, mit is jelent ez : "Körum zulut". Miután a Talmud megállapítja, hogy aki a zsinagóga mögött imádkozik - de nem megy be -, az egy rossz ember, mivel írva van "Körös-körül (a templom körül) gonoszok járkálnak".
Ekkor kérdi az egyik bölcs: Mit is jelent az, hogy .rnint a hitványság magasra csapó hullámai"? Az egyik válasz az, hogy ezek olyan világrengető dolgok, amelyeket az emberek semmibe vesznek. Más vélemény szerint, ha az ember rászorul embertársára, elváltozik arcszíne, mint a Krum. Mit jelent az, hogy Körum? - kérdi a Talmud. Itt jön a legeredetibb válasz: Amikor megjött ráv Dimi, ezt mondta: "Van egy madár a szigetvilágban, amelynek neve Körum. Amikor a nap sugarai érik, színe megváltozik." (Bráchot 6,b). A legtöbb kommentátor egy legendás madárról beszél, de Steinzals rabbi Talmudjában egy olyan seregélyfajtával azonosítja a talmudi madarat, amelynek latin neve Lamprocolius Splendidus. Ez a madár kelet-Afrikában és a Vörös-tenger partvidékén él és hasonló tulajonságokkal rendelkezik, mint a Talmud-bölcsek által ismertek. Ráv Dimi egy ún. "utazó" amorita volt, aki állandóan úton volt Erec Jiszráéiél és Babilónia között, így olyan ismeretekkel rendelkezett, amelyek segítették a talmudi reália azonosításában.
*)Naftali Kraus kétkötetes zsoltár magyarázata 1999 és 2000.ben jelent meg Budapesten, mint az Ősi Forrás sorozat 8. és 9. kötetei. A könyv elfogyott, nem kapható. Belőle közlünk itt időnkét részleteket.
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése