örök eljegyzés |
"De lesz még annyi Izrael fiainak a száma, mint a homok a tengerparton, amelyet nem lehet megmérni, sem megszámolni. Akkor ahelyett, hogy ezt mondanák nekik: Nem vagytok népem! - ezt mondják: Az élö Isten fiai vagytok! ... Eljegyezlek magamnak örökre, eljegyezlek magamnak az igazság és a törvény, a szeretet és az irgalom ajándékával. Eljegyezlek magamnak a hit ajándékával, és megismered az Örökkévalót." [Hóseás (Hoséá) 2:1., 21-2.J |
Hoséá ben Beéri, a tizenkét "kis próféta" közül az első, Izrael királyságban élt Jeroveám ben Joás uralkodása alatt, az i. e. 8. század közepe táján. A királyság hanyatlása, a kis zsidó államnak a környező pogány államoktól való szellemi és gazdasági függése óhatatlanul a bálványimádó kultúrák befogadásával járt. A Reuvén törzséből származó Hoséá, akinek már apja is próféta volt, tragikus helyzetben van. Az a feladata, hogy ostorozza a népet, szidalmazza vétkei miatt, és élénk színekkel ecsetelje viselkedésének elmaradhatatlan következményeit. Igen ám, de érzékeny lelke mélyén együtt érez a néppel, és szíve vérzik az elkerülhetetlen összeomlás miatt. Ha Izrael felrúgja a sínai szerződést, és felcseréli az isteni törvényt, a Tórát az erkölcstelen, kegyetlen bálványkultusszal, szertefoszlik a népek nagy sivatagában való fennmaradásának reménye. Mit lehet hát tenni? |
* * * |
Érdekes módon mind a zsidó bölcsek, a Talmud és a Midrás művelői, mind pedig a modern, nem zsidó Biblia-kommentátorok Hoséá házasságában keresik próféciájának kulcsát. Isten azt parancsolja a prófétának, hogy vegyen feleségül egy parázna nőt, aki majd paráznaságban fogant gyermekeket fog szülni neki, "mert rútul paráználkodik ez az ország, hátat fordít az Örökkévalónak" (Uo. 1:2.).
Hoséá szó nélkül engedelmeskedik: elveszi a Gomer nevű könnyűvérű hölgyet, aki három gyermeket szül neki. Mindhárom olyan nevet kap, amely a közelgő katasztrófát jelzi. A Talmud, érzékelvén a kérdőjeleket, a következő képzeletbeli történetet közli:
"Mondá az Örökkévaló Hoséának: - Fiaid vétkeztek! Hoséának azt kellett volna felelnie erre: »A Te fiaid ők, szeretett gyermekeid, Ábrahám, Izsák és Jákob gyermekei! Könyörülj meg rajtuk, Istenem!« Ehelyett azonban így szólt:
- Világ Ura! Az egész világmindenség a Tiéd! Cseréld föl őket egy másik néppel!
»Mit kezdjek ezzel az öreggel? - bosszankodott az Örökkévaló. - Azt mondom neki, hogy menjen és vegyen el egy parázna nőt, aki majd fattyakat szül neki. .. Aztán majd megparancsolom, hogy küldje el az asszonyt, válj on el tőle! Ha meg tudja tenni, én is elküldöm Izraelt ... «
... Miután Gomer két fiút és egy leányt szült, az Örökkévaló így szólt Hoséához: - Illett volna okulnod Mózes Mestered példájából, aki - miután beszéltem vele - elhagyta a feleségét! Távolítsd el te is a feleségedet!
- Világ Ura! Gyermekeim vannak tőle: nem tudom elküldeni ...
- Tehát te - akinek a felesége szajha, és a gyermekei fattyak, akikről azt sem tudod, te vagy-e az apjuk - nem tudod elküldeni az asszonyt! Nekem pedig - akinek Izrael gyermekei, Ábrahám, Izsák és Jákob fiai édes, szeretett fiaim, a négy dologhoz tartoznak, amit a világon valóban a magaménak tudok [a Tóra, az ég és a föld, a jeruzsálemi Szentély és a zsidó nép] -, nekem azt mondod, cseréljem föl őket egy másik néppel?!
Tudta Hoséá, hogy vétkezett, könyörgésre fogta hát a dolgot. Mondá neki az Örökkévaló: - Ahelyett hogy magadért könyörögnél, imádkozz inkább a zsidó népért, és esedezz, hogy oldj am fel azt a három büntetést, amelyet a te vádaskodásod alapján róttam rá!
A próféta legott könyörögni kezdett a népért, és elérte, hogy az Örökkévaló elengedje a büntetést, sőt meg is áldja a zsidókat: » ... lesz még annyi Izrael fiainak a száma, mint a homok a tengerparton ... «" (Peszáchim 87.)
Több középkori kommentátor - köztük Ibn Ezra - hihetetlennek tartja, hogy Isten ilyen parancsot adott volna egy aktív prófétának, ha mégoly nevelő szándékkal is. Ú gy magyarázzák, hogy Hoséá prófétai víziója közepette hallucinálta, hogy ilyen parancsot kapott - illetve később, "menet közben" ismerte föl, hogy feleségének viselkedése tulajdonképpen isteni próbatétel a számára. A modern, nem zsidó Biblia-kutatók rámutatnak, hogy Hoséát magánéletének tragédiája, kicsapongó felesége iránt érzett szerelme és ragaszkodása döbbentette rá, milyen fonák viszonyban van a zsidóság Istennel, és milyen illogikus szeretettel, megbocsátó hajlandósággal viseltetik Isten hűtlen népe iránt. * * * A fejezet - stílusosan - az "eljegyzés" mondataival zárul. Ezeket a mondatokat idézik reggelenként a zsidó férfiak, amikor a tfilint a karjukra és a fejükre teszik. Ez az örök "jegyváltás" az Örökkkévaló és a zsidó nép között: "igazsággal és törvénnyel", "szeretettel és irgalommal". Csak így képes a két fél- az Örökkévaló és a zsidó nép - az évezredes szerződést betartani.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése