A PRÓFÉTA "ÜZEN" A HELYTARTÓNAK
( Roni vö'szimchi bát Cijon)
|
"Ujjongj, örülj, Cion leánya, mert jövök már, és itt fogok lakni - így szól az Örökkévaló. A többi nép is csatlakozik majd az Örökkévalóhoz azon a napon, és az Ö népévé lesznek, Ö pedig köztetek fog lakni." (Zechárjá 2:14-15.] |
Zechárjá ben Ido próféta a három utolsó "kis próféta" egyike, aki a Második Templom építésének első periódusában élt. Fiatalon tért haza a babilóniai száműzetésből, miután Kürosz (Cirus – Kóres) 537-ben elengedte a deportáltakat. Papi nemzetséghez tartozott, és Zerubável társaságában álijázott. Jehosuá főpapsága és Zerubável ben Sááltiél perzsa királyi helytartósága idején ugyan megkezdték már a Templom újjáépítését, de a rossz gazdasági helyzet, a szomszédos népekkel való ellenséges viszony és a zsidó lakosságon belüli széthúzás miatt abba kellett hagyni.
Zechárjá prófétai tevékenysége - Chágáj és Máláchi kollégáival egyetemben - azt a célt szolgálta, hogy a nép magához térjen tespedéséből. Ez a három próféta vetette meg a százhúsz tagú Nagy Gyülekezet, a Kneszet Gdolá alapjait, amely több száz éven keresztül állt a száműzetésből hazatért zsidó nép szellemi életének élén.
Zechárjá próféciájának fő motívumait látomások alkotják, amelyeknek jelentését és mondanivalóját ma csak homályosan tudjuk érzékelni. Az aranylámpásról szóló látomás miatt választották ezt a fejezetet a B'háálot'chá hetiszakasz háftárájául. Ugyanezt a háftárát olvassák Chánuká első szombatján, mivel akkor is a Szentélyben gyújtott fényről esik szó. |
* * * |
A modern Írás~magyarázók sok közös vonást találtak Zechárjá és az őt megelőző próféták között. Főként Ezékiel vízióival rokonították jelenéseit, |
|
amelyekben burkoltan bár, de a perzsa birodalom hanyatlását és bukását jövendölte. Sokan jellemzőnek és meghatározónak tartják a Zerubávelnak küldött üzenetet: "Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az Én szellememmel! - mondja a Seregek Ura." Ez a szemlélet kétségkívül azt a helyzetet tükrözi, amelyben a fiatal zsidó közösség az ellenség közepette, a gyanakvó perzsa hatalom árnyékában csak a szellemi fölényben kereshette problémái megoldását. Később persze - amikor a hatalmi túlerő miatt kérdésessé vált ennek a szellemi fölénynek a hatásos volta - sor került a hatalommal való tényleges szembeszállásra is, a Hásmoneus-felkelés esetében. |
* * * |
Jehosuá, akit a próféta említ, az újjáépített Szentély első főpapja volt. Ő volt a "hét szem" egyike, vagyis a megújuló zsidó élet szellemi vezérei közé tartozott. Rajta kívül Ezrá, az Írástudó, Nechemjá, a király személyes küldöttje, Zerubável, valamint Chágáj, Zechárjá és Máláchi próféták voltak a zsidóság "szemei". Látomásában a próféta Jehosuát látja, amint Isten jobbján áll, és a Sátán vádat emel ellene. A próféta megvédi: "Hát nem tűzből kiragadott üszkös fadarab ez?"
A Midrás elbeszéli, hogy Babilónia királya rajtakapott két hamis prófétát, akik "Isten nevében" alantas üzelmeket folytattak: többek között vezető személyiségek feleségeit csábítgatták. Amikor arra vetemedtek, hogy kikezdjenek a királynéval, Nebuchadnecár büntetésül tüzes kemencébe akarta vettetni őket, mint Dániel három fiatal famulusát, Chánánját, Misáélt és Ázárját.
A két gazfickó tiltakozott, mondván, hogy azok hárman voltak, ők meg csak ketten vannak. Erre a király felajánlotta, hogy válasszanak egy harmadikat. Jehosuát választották abban a reményben, hogy a főpap érdemei fejében megmenekülhetnek. Nem így történt: a két hamis próféta megégett, míg Jehosuának csak a ruhája pörkölődött oda. Mégis büntetés sújtotta, mert fiai a vegyesházasság vétkébe estek. Így lett Jehosuá, a főpap, "tűzből kiragadott üszkös fadarab" (Jálkut}. |
* * * |
A hétágú aranymenóra szimbolikája Zechárjá próféciájának egyik legszebb, legjelentősebb része. Az angyal kérdésére: "Mit látsz?", a próféta azt válaszolja, hogy nem érti a hétágú gyertyatartó és a két olajfa látomását. Erre kapja a magyarázatot: "Nem hatalommal és nem erőszakkal, hanem az én szellememmel!" - vagyis ahogyan az olajfák maguktól adják olajukat. és nincs szükségük külső beavatkozásra, Zerubávelnak sem lesz szüksége seregre és nyers erőre, mert Isten szelleme uralkodik az események fölött (Rási). (
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése