2010. november 17., szerda

VOLT EGYSZER - - - EGYSZER VOLT – EGY KIBBUC

AHOL A KOMMUNIZMUS NEM

 

JELENTETT

 

EGYET A DIKTATÚRÁVAL. . .
 
 

Századik születésnapját ünnepli, de már rég eltemették. Az egyetlen hely a Földön, ahol a kommunizmus nem jelentett egyet a diktatúrával. Egy utópisztikus kísérlet, melynek csődje nem csupa romhalmazt eredményezett. Helyszíni jelentés az izraeli reformkibucok világából.

 
"Mindenki a képességei szerint, mindenkinek a szükségletei szerint" - korunkban a világ számos részén állami szinten is megpróbálták átültetni a gyakorlatba a szocializmus Karl Marx megálmodta alapelvét.
 
A kísérlet jobbára önkényuralomba torkollott, és csak egy ország akadt, ahol a közösséghez való hozzájárulás, illetve a közjavakból való részesedés e kommunisztikus eszméje demokratikus módon megvalósult. Paradox módon mindez abban az Izraelben történt, melyet az utóbbi évszázadban némely tekintetben nehezen lehetett összetéveszteni egy nyugati értelemben vett modern jogállammal. Mégis, az október végén századik születésnapját ünneplő kibucmozgalom itt, jóval a zsidó állam 1948-as megalapítása előtt szökkent szárba és járult hozzá az ország mai képének kialakulásához.

Emberarcú kommunisták

A Galileai-tó partján 1910. október 28-án romániai cionista bevándorlók által Deganya néven létrehozott első kibuc - vagyis közösség - alapításának tiszteletére egész évben ünnepségsorozatot tartanak Izraelben. Október végén a kormány tartott kihelyezett ülést a Deganyában, és hamarosan Európában is megemlékezések lesznek. New Yorktól Tel-Avivig pedig hálózatot akarnak kiépíteni azon százezrekből, akik az utóbbi fél évszázadban önkéntesként megfordultak a 270 izraeli közösség valamelyikében.

A szervezők szorgalmazzák, hogy mindenki keresse fel azt a kibucot, ahol ifjúkorának meghatározó hónapjait töltötte. Mármost aki az idősebb korosztályból így tesz, aligha fog ráismerni az évtizedekkel ezelőtt átmeneti otthonául szolgáló közösségre. A kibucok ugyanis annyira elveszítették eredeti sajátosságaikat, hogy egyesek szerint már nem is érdemelnék meg elnevezésüket.

"A kibuc az egyetlen hely a világon, ahol a kommunizmus igazságosan működött" - magyarázza Jeruzsálemben vendéglátónk, Jehuda Shen, az izraeli Turisztikai Minisztérium munkatársa. Azt pedig, hogy emberünk miért lehet illetékes a témában, két pofonegyszerű tény magyarázza. Egyrészt az országban alig találni olyan zsidót, aki maga vagy rokonai révén ne lenne érintett a kérdésben, másrészt a kibucok többségében ma már mindinkább az idegenforgalom a megélhetés legfőbb forrása.

Ennek azért van jelentősége, mert kezdetben minden a mezőgazdaságról szólt. Az első kibucnyikok ugyanis a XX. század elején Kelet-Európából, azon belül is főként Oroszországból érkeztek - sokuk a zsidóellenes pogromok elől menekülő parasztként - az akkor még török fennhatóság alatt álló, majd 1920-tól brit uralom alá kerülő Palesztinába. "E pionír nemzedék ugyanazt jelentette nekünk, mint Amerikának az Angliából kivándorlókat szállító Mayflower hajó utasai" - mondja Jehuda Shen. Ők voltak aztán, akik a Galileai-tó mocsaras vidékén, a júdeai hegyek kőrengetegében, a Negev sivatagban, illetve a Holt-tenger élettelen partjain nem mindennapi erőfeszítéssel megteremtettek egy ideálisnak képzelt életformát.

A kommunisztikus eszmét részben a bolsevik forradalom küszöbén álló Oroszországból hozták, részben a zord körülmények kényszere alatt kezdték gyakorolni. A beduin vándorok fosztogatásainak kiszolgáltatott Palesztinában, ahol a víz mindennél nagyobb kincs, leginkább úgy lehetett fennmaradni, ha a bevándorlók életközösségeket alkottak - mindehhez pedig cionista szervezetek támogatták a földek megvásárlását. Az így létrejött települések ma is annyira meghatározzák az ország arculatát, hogy akármerre utazunk az ötöd magyarországnyi államban, lépten-nyomon beléjük botlunk. Ha egy kopár vidéken hirtelen zöldet - pálmaligetet, banánültetvényt, fóliasátrakat - pillantunk meg, jó eséllyel kibuchoz érkeztünk, melynek tagjai öntözéses technikával teremtettek oázist a legkietlenebb területeken is.


A gyermeknevelés csődje

"A kibuclakók ugyanakkor sosem akartak elszigetelődni környezetüktől; ellenkezőleg: az egész társadalmat igyekeztek befolyásolni" - ezt már a Genezáreti-tó partján fekvő Ginosar kibucban mondja Jami Roth. Az egyetemista fiatalember közössége híven példázza a kibucok fejlődéstörténetét. A kezdetben kizárólag földműveléssel foglalkozó települést a harmincas években alapították; jelenleg több százan élnek a pálmaligetes környezetben, ám tevékenységük nagy része az idegenforgalomra épül. A kibuc múzeumában látható például az a Jézus korabeli fahajó, melyre 1986-ban bukkantak a Genezáreti-tó mélyén, a telep mediterrán jellegű villáiban pedig turisták kaphatnak szállást.

A Ginosar annak is ékes példája, hogy a zsidó állam megalakítása és védelme mennyire összefonódott a kibucokkal. A fogadóépületben fotókiállítás emlékezik az izraeli hadsereg elitalakulataként szolgáló Palmach légióra, melynek egyik vezetője, Jigal Allon a közösség tagjaként élt, a település pedig, sok más társához hasonlóan, az 1948-as arab-izraeli háborúban kifejezett tűzfészek volt. És bár a kibuclakók Izrael összlakosságának mindig is csak 2-5 százalékát tették ki, a fegyveres erők és az ország vezetésében, illetve a közéletben arányuk ennek mindmáig a többszöröse.

"A hőskorban a kibucokban megvalósult a "hardcore" szocializmus" - magyarázza immár Paul Manor, a turisztikai tárca munkatársa, aki Angliából alijázó, vagyis bevándorló zsidóként maga is élt három évet egy izraeli közösségben. Kezdetben a kibuctagok minden ügyes-bajos dolgukban a település közgyűlésén szavazással döntöttek, és képviseletükre legfeljebb egy titkárt választottak maguk közül. Egymás között nem használtak pénzt, valamennyi juttatásukat természetben kapták, sokszor még a ruhájuk is közös volt, és a hetvenes évekig magántelefonjuk sem igen volt. A szélsőséges egyenlőség ideológiáját olyannyira igyekeztek aprópénzre váltani, hogy komoly fejtörést okozott például annak eldöntése, a holokauszt-túlélőknek Németország által megítélt kárpótlást a tagok megtarthatják-e, avagy fel kell-e ajánlaniuk a közösségnek. (A legtöbb helyen megtarthatták.)

A kibucok leghírhedtebb vonása mindazonáltal a gyermeknevelés volt. Ha minden közös, akkor a gyermek is az - vallották, ezért az utódok nem a családjukban, hanem egy gyerekotthonban nőttek föl; részben abból a megfontolásból, hogy így "felszabadítják" a dolgozó anyákat hagyományos kötelezettségük alól. Nappal pedagógus foglalkozott a kicsikkel - mondván, ő jobban ért a gyerekekhez, mint az esetleg "burzsoá" szülő -, az éjszakát is közös hálóban töltötték, családjukkal naponta csak egy-két órára találkozhattak, sőt gyakran még a nevükről is a közösség határozott.

"Sokáig édesanyám is kibucban élt. Amikor azonban megházasodott, és megszülettem, kilépett a közösségből, mert nem akarta, hogy így nőjek fel" - meséli izraeli idegenvezetőnk, Ziv Cohen. Idővel aztán egyre több szülő lázadt fel e gyakorlat ellen, mígnem a hetvenes évektől kezdve mind több kibucban szakítottak ezzel az életidegen előírással. "E közösségekből intelligens, erős, vállalkozó szellemű, keményen dolgozó individuumok kerültek ki - de semmi esetre sem lettek szocialisták" - mondta egy, a témával foglalkozó közelmúltbeli dokumentumfilmben Daniel Gavron, A kibuc: Felébredni egy utópiából című alapmű szerzője.

Az átmenethez hozzájárultak azon pszichológiai vizsgálatok is, amelyek kimutatták, hogy mekkora öngól úgy próbálni közösségi létre nevelni gyermekeket, hogy annak eredménye csupa egoista felnőtt. A nagy hírű pszichológus, Bruno Bettelheim már a hatvanas évek végén arra jutott: az, akit így nevelnek, nagy valószínűséggel társasági lénnyé válik, sok, ám felszínes emberi kapcsolata lesz, nehezen fog érzelmi kötődést kialakítani, és képtelenné válik a tartós barátságra.

Privatizált közösségek

A nevelési gyakorlat megváltozása mellett más is közrejátszott a kibucok átalakulásában. "A kibuc sokáig az a hely volt, ahol a tagok nagy létbiztonságban tudhatták magukat, mindent megkaptak, amire az egyszerű élethez, kétkezi munkához szükségük volt. De a közösség senkinek sem mondta, hogy menj el filozófiát tanulni vagy egyéb értelmiségi munkát végezni" - magyarázza Ziv Cohen. Ezért ahogy kezdett kihunyni a pionírokra jellemző lelkesedés, és a korábbi közösen vállalt szegénység helyett mindinkább anyagi javakkal kezdtek rendelkezni, az újabb nemzedékeknek egyre nehezebb volt tartani magukat az alapeszméhez.

Aztán sorra kiderült, hogy a kibucokban a termelés nem tud lépést tartani a kapitalizálódó külvilág elvárásaival. A versenyképességet először úgy próbálták elérni, hogy a hetvenes évektől a tagok egyre több helyen fizetést kaptak a munkájukért, s ezzel megjelentek a jövedelmi különbségek is. Amikor ez sem segített, sok helyen átnyergeltek ipari tevékenységre, sőt ehhez - Thaiföldről, Kínából - fizetett vendégmunkásokat is alkalmaztak. Újabb szög volt a hamisítatlan kibucmozgalom koporsójában, hogy 1977-ben Menachem Begin - Izrael történelmében először - jobboldali kormányt alapított, és visszanyeste a baloldali háttérországnak tekintett kibucok állami támogatását.

A nagykaput végül a nyolcvanas években kitört izraeli hitelválság tette be. Az infláció 1984-re 400 százalék fölé szökött, a kibucok nem tudták visszafizetni kölcsöneiket, és állami mentőövet kellett nyújtani nekik. Ennek az volt az ára, hogy a legtöbb helyen teljesen szakítani kellett a szocialista modellel, és utat engedni a magánkezdeményezéseknek; el kellett adni a földek egy részét, és - a közösségi lét rovására - növelni a termelékenységet. "Ma már jól fizetett ügyvezető igazgatót alkalmazunk, akit kívülről szerződtetünk, hogy minél hatékonyabban szervezze a közösséget" - ecseteli a változást Jami Roth.

A Ginosarhoz hasonlóan a kibucok kétharmadát "privatizálták", minekutána ma már sokkal inkább a szociális piacgazdaság elvei szerint működnek, és csak kisebbségük tudott kitartani az eredeti eszmék mellett. Ennek eredményeképpen napjainkban a kibucok jövedelme az izraeli GDP öt százalékát teszi ki, s az ipari termelés közel 10 százaléka, a mezőgazdaság 35 százaléka innen kerül ki. Jó példa minderre az ország legnagyobb high-tech nyomdáját birtokló Be'eri kibuc a százmillió dolláros éves forgalmával, vagy éppen a New York-i tőzsdén jegyzett optikai vállalatát tulajdonló Shamir kibuc.

Miközben pedig sok alapító ellenezte a változásokat, a legtöbben belátták: a megújulás nélkül sehova sem jutottak volna. "Miközben a kibucokban a létbiztonságot megváltozott gazdasági háttér biztosítja, a lényeg, vagyis a közösségi életforma megmaradt" - lelkendezik búcsúzóul a hatvanas évei végén járó Aliza Paz. Az asszony nagymamája a Deganya első nemzedékéhez tartozott, apósa és anyósa pedig a Ginosar alapítója volt - meg is mutatja őket a kibuc fogadóépületében látható archív felvételeken. A fotókon lelkesedéstől, önbizalomtól duzzadó fiatalokat, férfiakat és asszonyokat látunk, akik évtizedeket tettek fel az élhető szocializmus felépítésére. Kísérletük egy emberöltőt sem élt meg.



SZÁMOKBAN

- A ma 7,5 milliós Izrael lakosságának az utóbbi száz évben 2-5 százaléka élt kibucban; jelenleg a 270 közösségnek valamivel több mint 100 ezer tagja van.

- Napjainkban a kibucok jövedelme az izraeli GDP 5 százalékát adja. Az ipari termelés 10 százaléka, a mezőgazdaság 35 százaléka innen kerül ki.

- A kibucok félmillió hektár földet birtokolnak: ez az összes izraeli földterület 10 százaléka.

- A kibucok tulajdonában 350 gyár és vállalat áll.

- A kibucokban 350 ezer önkéntes fordult meg; 1200-an végleg maradtak. Ma csak 25 közösség fogad önkénteseket.

- A legkisebb kibucnak 25, a legnagyobbnak 1200 tagja van.

- A kibucok kétharmada "privatizált", egyharmada igyekszik megőrizni a kommunisztikus eszmét.

 (Forrás:Heti Válasz)

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése