...de most volt. És erről a Mazsihisz honlapon,
kb három hetes késéssel, ma a következőket olvashattuk:
"Örömteli nap virradt október 26-án a Nagykőrösi Zsidó Hitközségre, a nagykőrösi zsinagóga majd 100 éves falai még nem láttak ilyen ünnepséget. Ezen a napon a zsinagógai naptár szerint 5771. Chesván 18-án vették fel Ábrahám szövetségébe Róna Tamás rabbi és kedves neje, Ivett újszülött gyermekét Dávidot",
Már szóvátettük a brisz után, (ami október 26.án volt!!) hogy mivel Magyarországon ma naponta tucatszámra tartanak ilyen "szertartásokat" – főleg vidéken – ezért a hir nem hir, nem ujság, elcsépelt, mindennapos valami és ennélfogva nem érdekli a zsidó lapokat, honlapokat, és főleg a Mazsihisz honlapjának szerkesztő(nő)jét .
Most ne sikszézzünk (a sikszék ezt nem szeretik hallani), hanem találgassunk: miért nem jelent ez meg, sem az emlitett honlapon, sem pedig a kiválóan szerkesztett és példásan zsidó szellemiségü kéthetilapon – a mai napig. A lap szerkesztőségi macskája (amely Zsolt Béla Haladásából került át oda és matuzsálemi kort ért el ezidáig) megsúgta nekünk, hogy az ué-ben ez a gyakorlat: Vidéki hir csak akkor kerül a lapba ha azt "beküldik" (vagyis a póstás, aki a szerk. bizottság tagja, meghozza, megirva, korrigálva, tokkal vonóval,) ha nem – hát nem. Ha az "érdekelt fél" nincs érdekelve abban hogy a khile tagjai megtudják az örvendetes hirt – oda se neki.
A hölgyet a téma nem érdekli, esetleg viszolyog az egésztől, mint ma a felvilágosult emberek, nomeg vannak sokkal fontosabb és érdekesebb hirek (mint pl. piár a kalapgyárról, vagy az énekesnők a zsiniben) minthogy ezzel foglalkozzon, ami ugyebár kissé hogyismondjuk...
***
Most aztán hirtelen – "Örömteli nap" Kőrősön. Osztán kiderül, hogy ott volt mindenki aki számit, Csoknyak és a testvére, az egész elnöki osztály, meg az orzse vezérkar (a rabbik névsorából lehet látni ki van haragban kivel) és katólikus papok, akiknek prof.Sch.A. elmagyarázta a brisz jelentőségét és "bibliai gyökereit".
A honlap érzi, hogy valahol szorit a kapca és ezért sietve hozzáteszi, miért nem látott a körösi zsinagóga száz éve ilyen eseményt:
"A nagykőrösi zsidó közösségben eddig nem volt szokás ezt az aktust a zsinagógában tartani, azt az itteni hagyományoknak megfelelően mindig a szülői, vagy még inkább a nagyszülői háznál tartották".
Hát igen. A Rákosi terror idején, amikor a papa párttag elutazott és a bigott nagymama nagysietve és nagytitokban megcsinálta a briszt, otthon, a belső szobában, ahol a legtöbbször minján sem volt, nomeg a Kádár féle vidám barakkban - ez volt a helyzet. A zsinagóga, ha nem adták el, a párté volt, ott nem lehetett ilyen klerikális dolgokat csinálni, méghozzá fényes nappal.
Azelőtt, hetven évvel ezelőtt, - lehetett. De erre már Csoknyak nem emlékszik és az ifju rabbinak és nejének – egyébként mázál Tov! – erről nincs tudomása. A sikszének – nem is lehet.
***
Igy aztán a hir – három hetes késéssel - megérkezett Pestre. Állitólag az U.É.ben is megjelenik; még állitólagabban a zsidó honlap és kétheti lap, ezt egy helyi zsidó honlapból vették át, amit maga az ifju rabbi szerkeszt, valami "közép-zsidó.hu". A mohél, bizonyos "Ádler Úr", nem az volt akit a sipista rabbinátus importál Németországből, hogy kibeckkelje az "ellenséget" (Köves Slomót), - aki ellentétben másokkal valóban rabbi, - persze csak ha "van rá igény" (ami általában nincs).
Két szót nem értettünk a Mazsihisz portál lelkendező hirjéből: Mi az a "szandech" és mi az hogy "Micha ima"? Majd a hölgy megmagyarázza, ő biztos tudja. Vagy esetleg az u.é.ben ez helyesen lesz irva. Elvégre ott a szerkesztő (fő)rabbi és – zsidó.
***
Most komolyan. A téma nem vicc, hanem egy véresen(!) komoly dolog.
Ha a brisz időben volt tartva – vagyis a szülés után nyolc nappal – és a papa-mama nem kohaniták és nem leviták – akkor a napokban kell lenni a Pidjon Hábennek, az elsőszülött kiváltásának.
Várjuk a hirt, amit kiemelten fogunk közölni.
És ismét Mázál Tov. Az ifju rabbinak még jó hire van, kivánjuk, ne rontsa el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése