2012. április 2., hétfő

PESZÁCH - A SZABADSÁG ÜNNEPE (5)

 

PESZACHI HÁFTÁRÁ - 2012

 

   JÓSUA ELTÖRLI "EGYIPTOM SZÉGYENÉT"

 

       PESZÁCH  ünnep első napjának Háftárája visszavezet bennünket történelmünk ősi-hősi korszakára, a 40 esztendős pusztabeli vándorlás végére, a honfoglalás első napjaira. Ez egyben a Tóra befejezésének utolsó akkordjai után, a következő bibliai könyv – Jósuá – eleje is.

 

   Minden az elsőség jegyében zajlik itt. A négy évtizedes stagnáció után, most ünneplik először a Peszáchot, országukban, szabad földön, amit még el kell foglalni az őslakóktól. A Midrások, kiegészitik az Irás szűkszavu jelentéseit: Jósuá, mielőtt megkezdte a honfoglaló háborut, békefelhivást intézett az ország pogány lakósaihoz:

 

Ezt az országot, Kanaánt, az Örökkévaló Isten Izrael fiainak igérte és adja. Ezért hozta ki őket Egyiptomból, a rabszolgaságból. Nos, aki megadja magát az maradhat, egy feltétellel: Ha felhagy a bálványimádással.Nem kell hogy zsidóvá váljon, nem kötelező a betérés, de a pogánykodás törvényen kivüli. Aki akar – szabadon elvonulhat és aki akar – háborúzhat.

 

Ennek előtte azonban – mivel ez Niszán hó elején volt – itt volt a Peszách ünnepe amit illően, szabad néphez méltóan kell megünnepelni – azonban ez lehetetlen, mert a férfiak nem voltak körülmetélve. A Peszáchi bárányáldozatból pedig csak az ehetett aki körül volt metélve, ahogy Ábrahám ivadékaihoz illik.

 

      Ez pedig az elmult negyven évben, a pusztai vándorlás során – nem volt lehetséges. Az egyiptomi kivonulás előtt ugyan mindenkit körülmetéltek, de ez a nemzedék kihalt a pusztában és az ujszülöttek viselték "Egyiptom szégyenét", olyanok voltak mint az egyiptomiak, vagyis  gójok.

 

     Ekkor kapta Jósuá a magától értetődő parancsot:

 

    "Ebben az időben mondta az Örökkévaló Jósuának: készits kőkéseket és metéld körül Izrael fiait ujból. Jósuá tehát kőkéseket készitet(tett) és körülmetélte Izrael fiait az  Orálot halmon" (Jósuá, 5, 2-3). Ezután az Irás hosszasan és körülményesen elmagyarázza amit fentebb mondtunk: azért kellett itt és most ezt az össznemzeti akciót végrehajtani , mert a körülmetéltek kihaltak és a pusztában születettek nem mentek át a  zsidó lét ezen előfeltételén, mert a pusztai vándorlás során az egészségügyi és higiéniai elvárások nem volt biztositva.

 

 Ennekutána közölte Jósuával a Szövetség (Brit!) megujulását, mondván:

 

    "Az Örökkévaló pedig ezt mondta Jósuának (az akció végén): ma háritottam el rólatok Egyiptom szégyenét!" (uo).

 

                                                       * * *

        Ha elgondoljuk, a szégyen (vagy más forditás szerint: a gyalázat) nem egyiptomé volt, hanem a zsidóké. Ők kezdtek el asszimilálódni Egyiptomban, ők hagytak fel az ősi Brit-tel, azt a jelszót skandálva, hogy "legyünk olyanok mint az egyiptomiak" (midrás); őket kellett a kivonulás előtt villámgyorsan körülmetélni, hogy elkerüljék a hajcsáraikat érő csapást. Mégis "Egyiptom szégyenének" hivja ezt a Gondviselés, mivel az ottlét, a kényszerű ottartózkodás Egyiptom bálványoktól fertőzőtt földjén, okozta Jákob fiainak ezt a szellemi züllést, amely az asszimiláción keresztűl a tisztátalanság 49.ig kapujáig vezette őket. Ha nem szabadulnak ki az utolsó pillanatban, "erős kézzel és kinyujtott karral"  -  nem lenne zsidó nép.

 

    Az Örökkévaló azonban nem ezt akarta.  Az Ő végtelen könyörülete a zsidó népből egy minta népet akart kreálni,   עם סגולהamely a monoteizmus terjesztésével a világon példát statuál arra, hogy lehet ezt másképp is csinálni.

 

 Azóta és napjainkig a zsidó nép az istenség küldötte a világon és feladata a Tóra humanizmusának terjesztése és népszerüsitése. De ahhoz , hogy ezen feladatot teljesiteni tudjuk – zsidóknak kell lennünk. Nekünk és nem másoknak. Mi nem téritünk, se tüzzel-vassal, se mézzel-mázzal – mi azok vagyunk amiknek az Isten teremtett bennünket.

 

De ahhoz  hogy legyünk – kell a körülmetélés szövetsége. Enélkül a zsidó – nem zsidó.

 

Ez a heti haftara tanulsága. Nincs honfoglalás körülmetélés nélkül és nem lehet Peszách – Brit nélkül. Nincs zsidó – a brit nélkül-

   Enélkül - semmi . Ezzel – minden.

 

                                                       * * *

     Aki a fentiekben valami célzatos aktualizáló hajlandóságot lát – igaza van. Ahhoz hogy az isteni igéret teljesüljön – והיא שעמדה לאבותינו ולנו שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו . . . והקב"ה מצילנו מידם

 azoknak kell lennünk,akik vagyunk.

 

  Zsidóknak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése