Jom Kippur a zsidóság legszentebb ünnepe, a Szombatok Szombatja.
Kizárólag erre az egyetlen napra ír elő a Tóra böjtöt (a többit mind a Bölcsek rendelték el). Magyarul még Engesztelőnapnak, valamint Hosszúnapnak – utalva a 25 órás böjtre – is szokták nevezni.
1. A böjtön kívül Bö1cseink még további négy megszorítást, azaz „sanyargatást” írnak elő erre a napra: nem szabad bőrből készült cipőt húzni (csak gumi vagy fából készült szandált); nem szabad tisztálkodni; nem szabad piperészkedni (illatos kenőcsöt használni), és tilos a házasélet.
Maga a böjt rendkívül szigorú, mert még a száj megnedvesítése is tilos.
Férfiaknál 13 év, nőknél 12 év felett kötelező a böjtölés, de csak és kizárólag egészséges emberek esetében. Ennél fiatalabbak is szoktak néhány órát böjtölni, hogy fokozatosan hozzá edződjenek a szokásokhoz, a nap hangulatához.
Amennyiben valakinek az orvosa megtiltja, hogy böjtöljön, akkor is köteles enni, ha maga úgy is érzi, hogy képes böjtölni.
2. Mindaz, ami szombaton tiltva van, még fokozottabban tilos ezen a napon.
3. Ezt a napot a hívő ember szinte teljes egészében a zsinagógában, imádkozással tölti. Maga az imarend is eltér a többi ünnepekétől.
A 24 órára kiterjedő imarend az alábbi:
a) Az ünnep előestéjén hangzik el a Kol Nidré ima, majd az esti ima következik (Árvit) a zsolozsmákkal (pijut), melyek legfőképp a bűnbánatról szólnak.
b) Az ünnep reggeli ima, a Sáchrit, meghatározott betoldásokkal. Ezt követi a Tóra felolvasása, majd a halottakért mondott ima, a Mázkir.
c) Muszáf ima, melyben foglaltatik az Ünötáne Tókef kezdetű ima, amelyet Ros Hásáná két napján is mondunk, majd az egykori szentélyszolgálat leírása, végül a rómaiak által megölt Tíz Mártír halálának költői elbeszélése.
d) Ezután következik a Mincha ima, melynek keretében Jónás könyvét olvassuk fel.
e) A Neilá (záró) imát kizárólag Jom Kippurkor mondják el. Ekkor van az utolsó alkalom arra, hogy megtérjen a bűnös és bűnbocsánatot nyerjen (Neilá = kapuzárás).
f) Árvit (esti) ima, mely a napot lezárja. Ezután már csak Újhold szentelés következik (Kiddus Leváná) és vége az ünnepnek. Megkezdődhet a Szukkotra való felkészülés.
4. A böjt végét – a Neilá ima végeztével – egy hosszú kürtfúvás jelzi, és közfelkiáltással kinyilvánítjuk, hogy „Jövőre – Jeruzsálemben”!
TÖRTÉNELEM: EGY RÓMAI POLGÁR TANÚSÁGA
Egy középkorból származó könyvben egyedülálló tanúságtétel olvasható.
Egy Marcus nevű római polgár, aki feltehetően hosszabb ideig élt Jeruzsálemben, hazatérte után „elmondta népének, amit a saját szemével látott, amint a főpap Jom Kíppurkor a Templomba ment, és onnan kijött az ünnep kimenetelekor”.
Íme a leírás, rövidítve:
„... hét nappal azelőtt a nap előtt, amit ők Kippurnak neveznek – ez egyébként legnagyobb ünnepük –, a főpap házában előkészítenek ülőhelyeket a Fejedelemnek (ez alatt a Szanhedrin elnökét kell érteni), a felsőbíróság elnökének, a főpapnak és helyettesének, valamint a királynak.
Ezenkívül még 70 ezüst széket a Szánhedrin hetven tagjának. A legöregebb kohanita (pap) pedig felállott, a főpaphoz fordult és figyelmeztető, feddő szavakat intézett hozzá:
Én, ez és ez a főpap, ez és ez a főpap fia... szent munkát végeztem mint főpap, ezen nagy és szent Házban, annak tiszteletére, aki nevét adta ennek a háznak, a világteremtésnek ennek és ennek évében… Az, aki érdemesített engem erre a feladatra, az érdemesítse fiamat, hogy utánam végezhesse ezt a szent munkát...” (Sévet Jehuda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése