2009. szeptember 24., csütörtök

A CSALÓ GÓJ, AKI SZERETET JÓKAT FALNI...

    EZ LETT A VESZTE AZ ARAMEUSNAK,

   AKI ZSIDÓNAK ADTA KI MAGÁT

 

    Ez egy talmudi történet, egy babilóniai gójról, aki örömét lelte abban, hogy a naiv zsidókat becsapja. Évente felment (allijázott) a babilóniai Necivinből, Jeruzsálembe és ott jókat evett a Szentélyben bemutatott "Peszách" áldozatból, amiből – a Tóra előirása szerint – csak zsidó ehet.

 

    No de miért mondjam ezt a saját szavaimmal? Sokkal autentikusabb, ha szószerint idézem a Talmud Peszáchim traktátusából ( 3, b), az arameus nyelvü szöveget, itt-ott zárójelben, más betükkel, hozzáfűzve a szükséges magyarázatot.

 

   Tehát: "Volt egyszer egy arameus ( más olvasatban, kéziratban: gój)  a babilóniai Necivin városában, a második Szentély utolsó éveiben), aki évente ,felment' Izrael országába, ott is Jeruzsálembe és evett a Szentélyben bemutatott "Peszách" áldozat húsából (miután befizetett egy társas áldozat bemutatásához, ahogy az elő van irva – a zsidóknak). Mondá (az arameus, gúnyosan): A Tórában meg van irva, hogy "idegen ne egyen belőle"(2.Mózes, 12, 43 ) valamint  "a körülmetéletlen ne egyen belőle!" (uo. 48) én pedig ettem, mégpedig a javából!"

 

    "Mondá neki rabbi Jehuda ben Bötérá (a necivini zsidó közösség feje, tanaita, neves talmud bölcs) : A birkafarok kövérjéből adtak neked?

 " Mondá a gój: nem, nem adtak belőle! Mondá neki rabbi Jehuda: ha legközelebb mész Jeruzsálembe, követeld hogy adjanak neked a farok kövérjéből!(a gój nem tudta, hogy a birka farkát az oltárra teszik és nem eszik meg...).

 

   "Amikor a jövő évben ujra ment, követelte hogy adjanak neki a birkafarok (Áljá) kövérjébő l(azt mondta a társaságnak, akikkel együtt vett részt a közös  áldozatban, hogy ő is befizette a részét és ezért neki jár a kövérjéből! - Rási). Amazok megrökönyödve mondták neki, hogy a farok kövérje az oltárra megy (vagyis nem eszik meg), majd megkérdezték a gójt, ki mondta neki, hogy kérjen a kövérjéből?! Rabbi Jehuda ben Bötérá! (válaszolta a gój dühösen – Steinzalz).

 

   "Mi lehet a dolog mögött?" (kérdezték egymást a jeruzsálemi zsidók megrökönyödve. Hogy lehetséges az hogy rabbi Jehudá ne tudná, hogy a farok kövérje az oltárra megy?)  "Nyomoztak utána, kideritették, hogy egy arameus (gój) és megverték amibe belehalt" (bár a törvény szerint ezért nem jár halálbüntetés, nomeg a tilalom  - a zsiros farkot enni – zsidókra vonatkozik és nem gójokra, de úgylátszik ez egy ad hoc itélkezés volt (Horáát sáá), mivel Chilul Hásém volt a dologban, hogy egy gójnak sikerült becsapni a zsidókat, Szentélyükben, azáltal hogy zsidónak adta ki magát – Steinzalz).

 

"Utána üzenetet küldtek rabbi Jehudának Necivinbe, mondván: Béke veled rabbi Jehuda ben Betéra! Te aki Necivinben laksz, de hálód ki van feszitve Jeruzsálemben!"

 

                                                     ***

    Ebből a talmudi tanmeséből láthatja – aki nem vak – milyen sulyos elbirálás alá esik, ha egy gój kiadja magát zsidónak. Akkor is, a második Szentély utolsó periódusában, a babilóniai zsidók galutban éltek és Jeruzsálemben a római helytartó volt az  úr. A vegyülés, az asszimiláció, akkor is veszedelmet jelentett a zsidóság számára és nem türhették, hogy egy gój felültesse őket és kiröhögje a zsidókat – Szentélyükben. Ezért – jogos felháborodásukban – kiiktatták a csalót, mivel nem biztak a római "jog" igazságos itéletében.

 

     Napjainkban ez még sulyosabb elbirálás alá esik – főleg Magyarországon, ahol a zsidóság végnapjait éli . HOGY EGY GÓJ  MERÉSZELJEN BEJELENTKEZNI A ZSIDÓ EGYETEM RABBI FAKULTÁSÁRA – ÉS FELVEGYÉK – EZ A VILÁG VÉGE. (Amikor kiderült, pár évvel ezelőtt, hogy a dandárrabbi helyettese gój, úgy kirúgták fiát a zs. Egyetemről, hogy a lába sem érte a földet, pedig szegény sirt, könyörgött, esküvel állitotta, nem tudta hogy szülei gójok, őt is átverték, és ő "hajlandó betérni". Azt mondták neki, hogy köszönik szépen, nem kérnek belőle – és kirugták. De ez pár évvel ezelőtt volt...)

 

      Lett légyen a gój arrogáns mint egy piaci légy; lett légyen még szemtelenebb mint Jehuda Ben Betéra "arameusa" (a legtöbb Talmud kiadásban az idegen cenzura félelme miatt változtatták a "gój"t arameussá...) – tűrhetetlen hogy egy zsidó vallási intézménybe felvegyék és ott... "rabbi"nak tanuljon. A körömpörkölt és a "milánói" csak hab a disznótor(ta) tetején

                                                                             ***

 Sokak kérdésére: Ez az oka és magyarázata tiltakozásomnak. Az illetőt nem ismerem személyesen és semmi bajom vele. De a zsidóság nem kapcarongy, amibe mindenki beletörölheti a lábát.

 

       

9 megjegyzés:

  1. Tisztelt Naftali Kraus,

    Erev Shabbat elott irok.Melysegesen nagy tiszteloje vagyok Onnek, es halasan koszonom azt, amit a zsidosag erdekeben tesz. Ilyen emberekre van szukseg, ilyen emberek adjak vissza a zsidosag szigoruan hagyomanyokra epulo tradiciot,ahol tudasra,jamborsagra, Tora szeretetere epul.- Teljesen egyetertek azzal, hogy egy GOJ nem lehet rabbi! Meg a gondolat is bunos, hogy az evezredes hagyomanyainkat ezaltal megszakitsuk. Nem engedhetjuk meg,legalabbis az ortodox kozosseg!

    Kivanok Onnek es kedves Csaladjanak, Shana Tova gmar Hatima Tova & Jovore Jerusalemben!

    Shabbat Shalom!

    p.s.: egy eche zsido, bizony szavakkal nem eskudik. mar itt elbukott a GOJ.

    VálaszTörlés
  2. Szégyen ez........ezekben a napokban
    Szégyen a gyűlölködés, szégyen az ellenszenv szítása, mások rossz színben való láttatása, stégyen a gojozás...Bravo...Mi itt a diaszpórában másként gondolkodunk kicsit, mert mások a lehetőségeink, és másként élünk.....
    Van sajnos elég bajunk az egyre növő szélsőségesekkel.....mi nem gojozunk. Izraelből lehet.
    Volt az írónak egy könyvbemutatója évekkel ezelőtt...amikor (s erről fotóim vannak) biztonságiak vették körül az Írók Boltját, h. megakadályozzák a táblával, petíciókkal felvonuló -épp egyebek mellett az író gojozása miatti- jobboldaliak rendbontását. Mellszélességgel álltam én is ki mellette, mert idős-nem egészséges és védtelen...de sajnos, azt kell írnom, alaposan "megolgozik ma is" mindezért.
    Kívánok minden jót, békével gj.

    VálaszTörlés
  3. jaj...eche homo---de echte...azaz született, "igazi" zsidó

    VálaszTörlés
  4. Tisztelt és sokak által Nagyrabecsült Krausz Úr!
    Sorai és a hozzászólások elgondolkodtattak más irányban is.
    Százszázalékosan igazat adok magának a körömpörköltet és milánói szeletet dicsérő és fogyasztó, magát újságírónak nevező Szilágyival kapcsolatban. Én is elítélem sokadmagammal azt a zsidóságba betérni igyekvőt, aki nem tesz eleget Törvényeinknek, és úgy akar betérni vallásunkba, ahogy a kocsmába szokott.
    Még felháborítóbb, hogy akad zsidó, aki szerint Szilágyi viselkedése körül minden rendben van.
    Igaz, ez az idős hölgy –az Új Élet nyugdíjas munkatársa- azt írja magáról, hogy azelőtt mellszélességel kiállt Krausz úr mellett, akit sajnált mert öreg, beteg és védtelen. Ám azt indokoltnak látja, hogy eme védtelen öreg beteg embert szélsőjobboldaliak fenyegessék. Így ma már nem áll ki Krausz mellett mellszélességgel.
    Gondolom és remélem, ezt Ön erőben és egészségben túléli nemcsak azért, mert nem egy kebelsztárról van szó. Az élemedett korú matróna, aki szintén öreg, beteg és védtelen,.úgy hiszi, az ő védelmezője SzIP lesz. Hát, gönolom neki.




    Krausz Úr, aki több magas kitüntetés tulajdonosa, miért nem adja vissza a MORÉNU címet az ÖRZSE-nek, ahol nem zsidók tanulhatnak rabbinak és rabbihelyettesnek?
    Hogyan létezik, hogy egy Európa hírű zsidó intézmény ennyire lezülljön?
    Scheiber professzor forog a sírjában!
    Maga attól még a Morenunk, és lesz is, ha ennek a tradícióinkat semmibe vevő ORZSE nevezetű intézménynek a kitüntetését nem birtokolja a továbbiakban.
    Tán a Zsidó Egyetem vezetősége is szólhatna néhány szót magyarázatképpen e fórumon, hogy egy nem zsidóból hogyan lehet rabbi vagy helyettes rabbi?
    Vagy tán még megéljük, hogy plébánosokat szeretnének képezni a patinás falak között?-
    Erről természetesen az Új Életben azonnal tudósít majd a jól író SzIP, aki maga tájékoztatta az olvasót saját írói tehetségéről. De ha nem ő, hát fogadott nagymamája reszkető kezével ír majd a fontos pozitív eseményről!
    De javaslom, körömpörköltbiztos számítógépekkel felszerelni előbb az Új Élet szerkesztőségét, ahol e gyöngyszemek írásai megjelennek a zsidó olvasók örömére.
    Üdvözlettel
    Moshe

    VálaszTörlés
  5. Nincsen "Kinevet" smiley.....sajnos:))

    Jó egészséget Mojsének, v. bárkinek, ki e név alatt írkált:))

    VálaszTörlés
  6. Jaj...és még mindig nem vagyok hajlandó randevúzni "Moshe"-vel....írám ezt reszkető kezekkel ősz-öreg anyókaként, deres hajjal, ohh...és beírása után hirtelen makk egézségesen...:))

    VálaszTörlés
  7. Asszonyom!
    Én eddig sem éreztem micvakötelességemnek, hogy élemedett korú hölgyekkel találkozgassak üres óráimban.
    Elég nekem elaggott nagyénéimmel találkozgatni.
    Hogy maga sem akar velem találkozni nagyon dicséretes, mert én sem magával. Éppen elég riasztó már az is számomra, ha a hitközségi folyosókon néha összefutunk. Sosem viseltem el egy nőből áradva a másnapos szesz és cigaretta szagát melyek magának más híján hű kísérői. És gerontofil sem vagyok.
    Kicsiny kacsója pedig nem reszketne ha letenné a poharat. Ha távol tartaná magától az italt magányos estéin, talán még találhatna valakit, akivel megoszthatná öreg napjait vagy a piát.
    Új év, Új élet! Maradjon ez a jelszava. Kívánom, hogy annyi évi sikertelen erőlködése után végre találjon magának valakit. De ne reménykedjen, az nem én leszek!
    Moshe

    VálaszTörlés