2010. szeptember 22., szerda

Közel ezren imádkoztak a Kol Nidrén – A PESTI CHÁBÁDBAN

NÖVEKVŐ TENDENCIA
 
A ZSINAGÓGÁK LÁTOGATOTTSÁGÁBAN
 
TELT HÁZ A "DOHÁNY"BAN ;TÖBB SZÁZAN A CSÁKIBAN; KÖZEL 300-AN AZ ÚJ "ÓBUDÁN"
 
G yenge jelenlét a Nagyfuvarosban, ahol egy ideje nincs rabbi * Stagnáció az ortodoxiánál*Becsinált csirke Kőrösön


 Tudósitóink jelentik Budapestről:

 

  Talán a külső fenyegetettségből eredő félelem, talán isteni sugallat, amely megtériti  a tévelygő bárányokat és talán mind a kettő: az idén Magyarországon sokkal többen imádkoztak  nagy ünnepeinken mint az elmult években és a legtöbb templom tele volt. A "meglepetés" Óbuda volt, ahol az előzetes, rosszmáju "előjelzések" ellenére közel 300 ájtatoskódó volt Jom Kippur beköszöntésekor, sokan köztük olyanok, akiket eddig zsinagógák közelében sem láttak.

 

  A "Dohány", mint rendesen, tele volt, több mint 5000 főt számolt aki számolt, sokan kint álltak és beszélgettek, megjelenésük mint mindig, egyfajta tüntetés volt. Nem érdekel bennünket és ennélfogva nem irjuk meg, kik voltak a gój celebritások, akik jelenlétükkel demonstráltak. A "drósek" fellengzős semmitmondó szövegei sem tartanak érdeklődésre számot. A lényeg ezuttal az ima volt. Sokak kezében lehetett a Chábád máchzort látni.

 

   A Hegedüs Gyulai (volt Csáki), a második legnagyobb körzet, is remekelt: Ros Hásáná este 250 –en voltak és Kol Nidrén még ennél is többen, bár a rabbijuk Amerikában van (vagy talán éppen azért), helyét Davidovits László töltötte  be – sikeresen. Ezzel szemben a Szeretet-kórházban alig volt minján. A Nagyfuvaros is gyengén szerepelt, ott már rég nincs rabbi, meghirdették de még nem találtak. Zúglóban a Kardos-duó müködött; Nagykőrösön becsinált csirkét evett az elnök Jom Kippur tiszteletére (lásd a Breuer interjut) és az ortodox sülök stagnáltak. Ilyenkor a túristák inkább otthon maradnak.

 

Az egyetlen zsidó tényező, amely részletes jelentést adott ki az ünnepi tevékenységről, az – mint mindig – a Chábád volt. Az alábbiakban ezt olvashatjuk, mikoris a forrás a zsido.com

 

 

                                                KÖZEL EZREN A CHÁBÁD TEMPLOMOKBAN

 

     Az alább jelentést a zsidó.com honlap alapján közöljük:

 
"A Chábád Mozgalom ünnepi szertartásain közel ezer ember vett részt négy különböző helyszínen. Oberlander Báruch rabbi a Vasvári Pál utcai Lubavicsi zsinagógában, Köves Slomó rabbi az Óbudai zsinagógában, Raskin Smuel rabbi és a Keren Or közösség a Corinthia Grand Royal Hotel dísztermében, míg Hurwitz Salom rabbi a Teleki téri zsinagógában vezette a szertartásokat.



"Bár a „szeuda mafszeketre” még nem volt telt ház a Lubávicsi Zsinagógában, mikor Menahem Neeman, a  netanjai főkántor éneke, a Kol Nidré felhangzott, addigra már zsúfolásig telt az imaterem.
Oberlander Báruch rabbi beszédében a Jom Kipur, az Engesztelés Ünnepének jelentőségét, és az egész évünkre való kihatását hangsúlyozta. A rabbi a dróséban a zsidósághoz való ragaszkodás és hűség fontosságát emelte ki. Másnap a Sachrisznál és a Minchánál Faith Asér rabbi-jelölt imádkozott el
ő, a Neilá záró imát Oberlander Báruch recitálta. A Neilát böjt utáni étkezés követte. Kérdésemre Asér kijelentette, hogy reméli, hogy a közösség Szukkot ünnepén is hasonlóan nagy létszámban képviselteti magát. Az ünnepi sátor ezúttal nem a zsinagóga udvarán, hanem az épülettel szembeni parkolóban lesz felállítva.


Óbudán közvetlenül a Kol Nidré előtt került sor a „Szeuda mafszeket”-re, a 25 órás böjt előtti utolsó étkezésre a nemrég felújított emeleti teremben. Mire az ima ideje elérkezett az imateremben közel 300 ember zsúfolódott össze. Köves Slomó rabbi a nagy terem közepén elhelyezett bima előtt arról beszélt, hogy a Kol Nidré dallam eredete Hispániába megy vissza, az inkvizíció időszakára, amikor a zsidókat választás elé állították: száműzetés, kitérés vagy halál között választhattak. Voltak, akik színleg tértek ki, hogy lakóhelyükön maradhassanak, ám titokban megtartották vallásukat és arra kérték az Örökkévalót, hogy hamis fogadalmaikat tekintse semmisnek. Az Imakönyv szerkesztői ezt olyan fontosnak tartották, hogy belekerült a Jom Kipur előestéjének imarendje legelejére és ezzel általános jelentőséget kapott. Köves rabbi arról is beszélt, hogy az Engesztelés Ünnepe az újév kezdetekor őszinte megbánásunkkal nyithat számunkra tiszta lapot.

Az izraeliek mára
- legalábbis a Főünnepekre  - kinőtték a Keren Or zsinagógát és így Jom Kipur idejére a Corinthia Grand Royal Hotel Dísztermébe költöztek át, hogy az több mint 200 embert fogadhasson. Átkerült a Tóraszekrény a Tóratekercsekkel együtt a Hotel dísztermébe, hogy az ünnep idejére zsinagógaként szolgálhasson. A Szeuda Mafszeket még a Keren Or-ban volt, a csapat onnan ment át a közelben levő hotelbe, hogy a Kol Nidré elmondhassák. Az ima kántora a nemrégiben Budapesten felavatott fiatal rabbi, Tzviki Fleischman volt. A böjt kimenetelekor a Neilá, záró imát követően könnyű estebéd várt a jelenlevőkre a Hotelben.

A Teleki-téren Hurwitz Salom rabbi, a Pesti Jesiva igazgatója vezette a szertartást közel harminc ember számára Szefárd-Hászid imarend szerint.
(Ezuttal nem volt "friss sólet" – a szerk. megjegyzése)



 

1 megjegyzés: