POZITÍV SZÁMŰZETÉS
Nehoráj rabbi szokta mondani: "Száműzd magad [vagy is vándorolj] egy olyan helyre, ahol Tórát lehet tanulni [ahol jó jesíva van], és ne gondold, hogy a Tóra majd házhoz jön neked, vagy hogy majd a társaid által fogod tanulni és tartani. És főleg pedig ne bízd magad a saját eszedre... " (Atyák, 4, 14).
Nem tudni biztosan, ki is volt Nehoráj rabbi. Egyesek szerint ez egy kitalált elnevezés - Nehoráj, héberül: világító -, és Meir rabbit nevezték el így. Mások szerint Nechemjá rabbit, ilIetve Elázár ben Áráchot.
Erre az a tragikus esemény szolgáltatta az okot, hogy Ben Áráchot a felesége nem engedte Jávnéba menni, amikor Ben Zákkáj tanítványai Mesterük halála után odamentek, mivel akkor az volt a Tóra-tanulás központja, egyben a Synhedrion székhelye. Ehelyett Ben Árách egy gyógyfürdóhelyen telepedett le, ami egyben borvidék is volt. Itt végül Elázár minden tudományát elfelejtette...
Ezért mondta - ha ő Nehoráj rabbi -, hogy inkább légy "száműzött" egy olyan helyen, ahol Tórát tanulnak, mint élvhajhász ám-háárec ott, ahol a tan van száműzve...
- Egyesek szerint volt egy Nehoráj nevű tanaita, Jósua és Tarfon rabbik tanítványa. (Hyman: Toldot Tánáim) Ez a tanaita mondotta abban a vitában, hogy milyen szakmára tanítsa a zsidó ember a gyerekét, hogy: "Én elhagyom a világ összes szakmáját, és csak a Tórára tanítom a fiamat, mert ennek hasznát látja az ember ebben a világban, és a tőke megmarad a túlvilágra" (Kiddusin).
Nehoráj figyelmeztetése ma is nagyon aktuális. Ha nincs lakóhelyeden zsidó iskola, héder, talmud-Tóra, jesíva - vándorolj el onnan, "száműzd magad", és menj oda, ahol mindez megtalálható. Ne hidd azt, hogy a Tórát elsajátíthatod, betarthatod mások által, akik tanulnak.
A tanaita itt a "gólesz" (galut) kifejezést használja, amivel azt állítja, hogy ha nincs hol Tórát tanulni, az rosszabb, mint a galut, a száműzetés, ami a zsidóság létét alapjaiban veszélyezteti.
A zsidó tanítás azt vallja, hogy a zsidóság fennmaradásának záloga a Tóra-tanulás, amit a Tanházakban, a jesívákban folytatnak.
****
Ne bízd magad az eszedre - figyelmeztet Nehoráj rabbi. Ez annyit jelent, hogy a Tórát csak közösségben lehet igazán tanulni, amikor módja van a tanulónak a tanultakat másokkal megbeszélni, megvitatni. Ha valaki egyedül tanul, erre nem nyílik lehetősége.
Tiferet Jiszráél tovább folytatja a gondolatot, miszerint ha valakinek módja is van arra, hogy szülővárosában tanuljon, jobb, ha nem ott teszi, mert idegen városban a tanulással együtt önállóságot is tanul. De ebben az esetben nagyon kell magára vigyáznia, nem szabad mindig a saját feje után mennie, mert akkor nem biztos, hogy sikerrel jár.
****
A haszidizmus a "száműzetést" akként értelmezte, hogy mindenkinek legyen egy rebbéje, Mestere, akit látogat, és akinek elfogadja a tanítását.
Jichák Meir (Chidusé Rim), az egyik guri rebbe, már elismert szellemi vezető volt, a zsidó világ mint nagy tudású cádikot tartotta számon, amikor még mindig rendszeresen elutazott Mesteréhez, a kocki reb Mendeléhez. Tanítványai szemrehányást is tettek neki ezért, mondván, mi szüksége van neki egy másik rebbére, amikor ő maga a minden zsidók rebbéje?
- A Példabeszédekben írva van: "Igazságot végy és ne add eL" (23,23) - válaszolta. Ez azt jelenti, hogy amíg lehetőséged nyílik "venni", addig csak végy, és "ne adj el".
****
Nagy felzúdulás tört ki, amikor kitudódott, hogy a nikolsburgi reb Smelke Mezritsbe ment Tórát hallgatni reb Beertől, az ismert Mággidtól. Tőle is sokan kérdezték, mi szüksége van neki, a nagy tudósnak és cádiknak arra, hogy mástól tanuljon?
Hazatérte után az egyik köztiszteletben álló polgár nem állta meg, hogy meg ne kérdezze tőle: "Ugye, megbánta, hogy olyan messzire elment a Mággidhoz?"
- Persze hogy megbántam, hogy mentem - válaszolta reb Smelke-, mert nem mennem, hanem szaladnom kellett volna...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése