Archivumunkból
"HAGYJANAK BENNÜNKET BÉKÉN"!
A SZERZŐ BEVEZETŐJE az Ősi Forrás sorozat első kötetéhez (1990) . Most, hogy az Ősi Forrás sorozat 22. kötetét irom (Iránytüvel a Talmud tengerén), talán nem lesz fölösleges az első kötethez irott előszavamat a hüséges olvasó emlékezetébe idézni. Hadd lássa és érzékelje, mi változott az elmult 22 évben. N.K.
* * * |
|
,,Áldva legyen az Örökkévaló Isten, aki megengedte, hogy megéljük ezt a napot."
A zsidó ember mindent Istenének köszön meg. Azt is hogy él, hogy reggel képes felkelni; hogy van mit ennie és azt is hogy módjában áll gyermekeinek zsidó nevelést adni és így a zsidó lét kontinuitását biztosítani. Igy válik érthetővé, hogy a szerző megköszöni a Mindenható Istennek nemcsak azt, hogy életben maradt 1944/45. telén az aláaknázott pesti gettóban, nemcsak azt, hogy az isteni Gondviselés elvezérelte Izrael országába, ahol immár 41 éve él szabadon, emelt fövel, testvérei között, hanem azt is, hogy ez a könyv most megjelenhetett. A Tóra, a zsidó Tan, Mózes öt könyve, a zsidó Biblia, amit a hagyomány az Írott Tannak nevez - a zsidó nevelés alapját képezi. Ehhez csatlakozik a Szóbeli Tan, a Misna, a Talmud, a zsidó bölcsek élettapasztalatainak tárháza - mely, mint a víz a halnak, a zsidóság életeleme, életelixíre. Az olyan helyen. ahol nincs zsidó nevelés, ahol a zsidó Tan hangja - Jákob hangja - nem zeng a tanházban, ott a zsidóság kihalásra van ítélve. Ez volt a helyzet Magyarországon az elmúlt 40 évben. Se zsidó iskola, se zsidó könyvkiadás, se chéder, se jesiva. Az "eredmény": katasztrófális asszimiláció, nemzeti-vallási elkallódás - volt zsidó, nincs zsidó. |
|
* * * |
Az elmúlt két évben történt örvendetes változások, a diktatúra összeomlása és romjain egy szabad Magyarország színrelépése tette lehetövé e könyv megjelenését. Ebből a könyvből megismerheti a nemzsidó olvasó a zsidó nép alapjait képező Tórát, a zsidó morál alapjait képező "Atyák bölcs tanításait" és legalább dióhéjban a zsidó ünnepek szellemi hátterét, folklórját, édesbús hangulatát. - - - - - - - - - |
* * * |
A zsidó olvasó - aki a szerző szeme előtt volt, miközben a könyvet írta megtalálja itt szellemiségének gyökereit, léte alapjait és a zsidó nép fennmaradásának titkát. Megtudhatja hogy a ,,kiválasztott nép" fogalma, nem előjogokat tartalmaz, hanem kötelességeket: hogy zsidónak lenni egyfajta lelki-szellemi el- |
kötelezettséget jelent, egy szent terhet, amit azóta cipelünk vállainkon, mióta Ábrahám ősapánk felismerte az egy igaz Istent és hadatüzenvén a bálványimádó világnak, összetörte apja, Terách, faragott képeit és istenszobrait.
A zsidó és nemzsidó olvasó egy dolgot nem talál meg ebben a könyvben: az obligát, "szokásos" zsidó apologetikát, a mentegetőzés és kimagyarázás "tudományát", mellyel az üldözött zsidó az elmúlt 2000 esztendőben azért szokott bocsánatot kérni üldözőitől, hogy él. Nem kérünk bocsánatot. Nincs kitől és főleg nincs miért bocsánatot kérnünk.
Ugyancsak nem található a könyvben, az a ma dívó társasjáték, amit közkeletű szóval "párbeszédnek" hívnak. Mi nem térítünk, nem folytatunk misszionárius tevékenységet és azok után amik az elmúlt 2000 évben történtek, most már nagyon hálásak lennénk ha - békén hagynának bennünket. A "párbeszéd" ügyében álláspontunkat, a zsidóság álláspontját, az a prófétai vers fejezi ki, amit Micha (Mikeás) próféta így fogalmazott: "Ha minden nép a maga istenének nevében jár is, mi az Örökkévaló, a mi Istenünk nevében járunk mindörökké! ... " (Micha, 4, 5) |
* * * |
A könyv anyaga igyekszik sok tévhitet, előítéletet eloszlatni, évezredes hiedelmeket, mesterségesen szított gyülöletet és jó vagy rosszhiszeműen gyártott rágalmakat ártalmatlanná tenni. Kiderül belőle, hogy a zsidóság nem egy exkluzív ,,faj", nem egy zárt kaszt, egy kiváltságos csoport előjoga - hanem a legtisztább monoteizmus letéteményese, melyhez bárki csatlakozhat, ha magáévá teszi a zsidóság alapelveit.
Végezetül a szerző fohásszal fordul a Világ Urához, atyái Istenéhez, aki megóvta őt minden rossztól, adassék meg hogy ez a könyv elérje a célját, mely nem egyéb, mint a zsidó nép magyarul olvasó csoportjának megmentése az asszimilációval járó katasztrófális nemzethaláltól, elkallódástól, kihalástól, ahogy azt a pozsonyi rabbi Mose Szófer (Chátám Szófer) a magyar zsidóság egyik legnagyobb alakja írta fiainak végrendeletében: "Legyen az Örökkévaló akarata, hogya forrás ne száradjon ki és a fa ne vágassék ki ... " Adja az Isten, Ábrahám, Izsák és Jákob Istene, hogy beteljesedjen rajtunk és gyermekeinken utolsó prófétánk Máláchi (Malakiás) szava, amint mondotta:
"Gondoljatok szolgámnak, Mózesnak a tanítására, a rendelkezésekre, és a törvényekre, melyeket általa parancsoltam egész Izráelnek Chórévben. Én pedig elküldöm hozzátok Élijáhu (llIés) prófétát .•. és az atyák szívét a gyermekekhez téríti, a gyermekek szívét meg az atyákhoz ... " (Máláchi 3, 22).
Adja a Jóisten hogy a Tóra törvényei ne fogyjanak ki gyermekeim és unokáim szájából, és Izrael éljen biztonságban, abban az országban, amit az Örökkévaló neki adott. Ámen. |
Naftali ben Dvora Kraus, Tel-Aviv, Israel |
1990 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése