2011. szeptember 25., vasárnap

HETI SZAKASZ – HÁÁZINU - 2011


 

"HO L   VAN A ZSIDÓK ISTENE?!"

 

      "Hol vannak isteneik – mondja-kérdi – a szirt amiben biztak? Akik ették áldozataik kövérjét és itták miseborukat?, Nosza hát, segitsenek rajtatok, legyenek ők oltalmatok! (5. Mózes, 32, 36-38).

 

Mózes búcsúdalát – búcsubeszédét – olvassuk a heti szidrában. Dal ez a javából, a műfaj legjobbja, nehéz, veretes, talányos a stilusa, de ugyanakkor a mózesi mondanivalót hordozza, egybecseng előző, számtalan figyelmeztetésével: ha elhagyjátok az Örökkévalót és Tóráját – Ő is elhagy benneteket.

 

 A kiragadott mondat figyelemre méltóan szarkasztikus. Eleink nem voltak  hitetlen ateisták, legfeljebb csak elhagyták a monoteizmus láthatatlan Istenét és behelyettesitették azt a környező népek "kézzelfogható" idoljaival. Innen a kihegyezett szarkazmus: hol vannak "isteneitek"? Rajta, segitsenek rajtatok! Ha córesz van, imádkozzatok a Báálhoz, az Astórethez, a mama és fia faragott képeihez – hát nem segitenek ki a bajban?

 

     A kiragadott héber szöveg homályos volta többféle magyarázatot elbir. Ki az akit Mózes itt idéz; ki mondja-mondta a zsidóknak, hogy forduljanak bizalommal választott bálványaikhoz?  Első látásra, a szövegkörnyezet és az intuició alapján, mondhatjuk hogy ez az Örökkéval kérdése-üzenete Mózes szájában: Engem elvetettek, oké, de hol van az, akiben hisztek-biztok? Akiknek áldoztok, étel és ital áldozatot, rajta segitsenek rajtatok! Segitsen a "szentelt viz", a keresztlevél, a gyászos megfutamodás  rekvizitumai, vagy a piros párttagkönyv,és/vagy esetleg a vadkapitalizmus vasatg bankbetétje!

 

   Eszerint értelmezi a verset legnagyobb exegétánk, Rási. Úgy tünik hogy ez az értelemszerü magyarázat (Psát), mivel az előző versekben az Örökkévalót idézi-beszélteti Mózes, igy logikus hogy itt is Ő az aki gúnyolja az idolok hiveit. Szfornó is ezen a csapáson halad.

 

Egyébként a nézetkülönbség jelen van a  Szifrében is (Dvárim, 327), egy vita formájában, rabbi Jehuda és rabbi Nechemja között. Az egyik Izraelre vonatkoztatja a verset, mig a másik a babilóniakra.

 

                                                 ***

    Azonban van egy másik értelmezés is, mely szerint ezzel Izrael ellenségei gúnyolják-froclizzák a zsidókat. Alapja ennek Jonatán ben Uziél forditása, amely igy szól: "És mondá az ellenség: hol van Izrael félelme(Istene)!?" Jonatán forditása ugyan nagyrészt aggádikus, de ő maga tanaita volt, Hillel egyik tanitványa.

 

Az un. jeruzsálemi arameus forditás behelyettesiti az "ellenség" szót a "népekkel": "majdan a jövőben a népek kérdezni fogják: hol van Izrael istene". Népek és ellenség – talán nem ugyanaz

 

   A Talmud és a Midrások Titusra applikálják ezt a verset, mintha ő idézte volna, nagy arroganciájával, amikor behatolt a Szentélybe, karján egy feslett nővel és megszentségtelenitette a zsidó legszentebb helyét, ahol az isteni Dicsfény nyugodott (Gittin, 56,b és Ádr"n, 7. fejezet).

 

     Több exegéta akik Jonatán nyomában az ellenség szájába adják ezt a mondatot – ezt más bibliai idézetekkel támasztják alá. Ezekből nyilvánvaló, hogy a motivum ismert volt. "Miért mondják a népek: hol az ő Istenük"? – kérdi Dávid király a Zsoltárokban (116, 2) és válasza: "Istenünk az égben, azt teszi amit akar", majd részletezi, mennyire impotensek a gójok bálványai (uo).

 

        Rásbám (Smuél ben Méir, Rási unokája), a "népeket" emliti mind a gúnyoros mondás alapját és Isten nevében igéri hogy az Örökkévaló megbosszulja a népeken Izrael gyalázatát, ami az Ő nevének gyalázása is.

 

Ibn Ezra szerint a népek azt hiszik hogy Izrael áldozatai "az Isten eledele" és ezt hánytorgatják fel: akinek áldoztatok étel és ital áldozatot – miért nem ment meg benneteket?!

 

A Sóá emléke kel életre Málbim eredeti magyarázatában. Ahogy a vészkorszakban kinevették a gójok a  gyenge jellemü zsidókat, akik sorba álltak a plébániák előtt , hogy kitérjenek és ezzel meneküljenek meg a zsidó sorstól – úgy , Málbim szerint, a népek kinevetik a zsidókat, mondván: Miután Istenetek elhagyott benneteket és ti választottatok magatoknak új "isteneket" – nos hol vannak ezek, miért nem segitenek nektek? Hiszen abban a reményben választottátok őket...?

 

         Az optimista Chizkuni a jövőre vetiti a verset: "a megváltás idején, amikor fordul a kocka és a zsidók lesznek felül – ők fogják mondani a népeknek: na hol vannak isteneitek, miért nem segitenek benneteket"?

 

                                                    ***

     Bölcseink szerint a Bibliában 10 dal található. Ebből az ötödik  Mózes itteni dala mig a nyolcadik Dávid Dala, ami az eheti haftara. Ezekről részletesebben – talán jövőre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése