"KI HALLOTT MÁR ILYET?"
|
"Mielőtt vajúdott, már szült is [Cion], Mielőtt rájött a fájdalom, fiút hozott a világra. Ki hallott már ilyet, ki látott ehhez foghatót? Vajon egy országért csak egy napig kell vajúdni? Születik-e nép csak úgy egyszerre? Hiszen alig vajúdott Cion, máris megszülte fiait ... Örüljetek Jeruzsálemmel! Vigadjatok vele mindnyájan, akik szeretitek! Szívből örüljetek vele mind, akik gyászoltátok!" (Jesájáhu 66:7-8.,) |
Jesájáhu, a magyar nyelvű Bibliában Ézsaiás próféta könyvének befejező, 66. fejezetét rendelték bölcseink a szombatra eső Ros Chodes - Újhold - háftárájául. A tartalmi párhuzamra a fejezet utolsó előtti verse szolgál rá: "Azután újholdról újholdra és szombatról szombatra eljön minden ember, és leborul előttem - mondja az Örökkévaló." (Uo. 23.)
Itt az idők végezetéről beszél a próféta, amikor a világ népei eljönnek Jeruzsálembe, elfogadják az egyistenhitet, és leborulnak a Szentélyben az Örökkévaló előtt. Ősi zsidó szokás szerint ezt az utolsó előtti verset a prófétai szakasz olvasásakor megismétlik, hogy a fejezet pozitívummal fejeződjék be, ne pedig az utolsó, 24. versben kilátásba helyezett súlyos büntetéssel, mely a rosszakat, az Istentől elpártolókat sújtja. |
A próféta ebben a fejezetben a Szentély körüli kultusz visszásságait ostorozza. Vannak emberek, akik azt hiszik, hogy kedvük szerint tehetnek, amit csak akarnak, aztán majd áldozatot hoznak, és minden rendben lesz. Ez a szemlélet Istent "bezárja" a Szentélybe, helyhez köti jelenlétét, leszűkíti a templomi szolgálat kultuszának négy fala közé. Ezeknek mon ja a próféta - akiről tudjuk, hogy előkelő jeruzsálemi családból származott -: "miféle házat építhettek nekem?" Ez összecseng Salamon kirá templom avató imájával, amelyben kifejti Isten egyetemes voltát és a, hogy dicsfényét még jelképesen sem lehet egy házba - bármily nag fényes és impozáns legyen is az - bezárni. Jesájáhu a mechanikusan áldozókat pellengérezi ki, akiknek az őkőr áldozata olyan, mintha embert ölnének vagy űtnének meg; lisztáldozatu olyan, mintha disznót vágnának - hiszen az őszinte, alázatos jámborság a fontos, nem pedig a bálványimádásba torkolló áldozatkultusz. Bö1cseink Menássé király uralkodásának idejére teszik Jesájáhunak ezt a próféciáját. Az elrugaszkodott király bálványt állított fel a Templomban , hogy ezzel is felzárkózzék kora és környezete "kultúrájához". Menássé bebizonyította, hogy a zsidóknak nem feltétlenűl szükséges szétszó ratásban élniük ahhoz, hogy a pogány kultúrákhoz hasonuljanak. Kis erőfeszítéssel elérhetik ezt saját hazájukban is, ha hajlandók az idegen környezetet majmolni. A próféta éles szavakkal ítélte el a király és az őt körülvevő korrupt szolgalelkü papság tevékenységét. Nem okozhat meglepetést bö1cseinknek az állítása, hogy Menássé kivégeztette a szókimondó prófétát, aki a [Midrás szerint Isten büntetését látta ebben, mert "rosszat beszélt Izraelről". |
* "* |
Százhúsz évet élt Jesájáhu ben Ámoc, a próféta. Menássé királya törvény elé citálta, és különböző bűncselekményekkel vádolta. Többek között azt kifogásolta, hogy próféciája ellentétben áll Mózeséval. Mózes mondta, hogy ember nem láthatja Istent "úgy, hogy életben marad" (2Mózes 33:20.), Jesájáhu pedig azt állítja: "Láttam az Örökkévalót, magasra emelt trónuson ülve." (Jesája 6:1.) Gondolta Jesájáhu: "Ismeremn én őt, semmiféle választ nem hajlandó elfogadni. Ha felelek neki, csak még jobban földühödik!"
Kiejtett tehát egy "szent nevet", elmenekült, majd elrejtőzött egy cédrusfában. Mivel azonban kilátszott a cicitje, Mena.sé kopói fölfedezték, és jelentették a királynak, hogy megtalálták. A kiríly elfűrészeltette a fát. A próféta akkor halt meg, amikor a fűrész a szájához ért, mert pályája elején azt mondta a zsidó népről: " ... tisztátaajkú nép között lakom." (Uo. 6:5., Jevámot 49., Szánhedrin 10.) |
Egy másik talmudi legenda szerint Menássé király Jesájáhu próféta unokája volt. Amikor Chizkijá, Júdea királya megbetegedett, Jesájáhu elment meglátogatni. Azt mondta neki: - Végrendelkezz, mert nem épülsz föl betegségedből! - Miért? Mit vétettem? - kérdezte a király. - Nem alapítottál családot, és nem teljesítetted a "Szaporodjatok és sokasodjatok!" parancsát. - Ennek az az oka, hogy lelki szemeimmel láttam, milyen rossz gyermekeim lennének - mondta Chizkijá. - Ne üsd az orrodat Isten dolgába! - dörrent rá a próféta. - Tedd a magadét, Isten majd teszi, ami rá tartozik! - Akkor add hozzám a lányodat! - kérte a király. - Talán a te érdemeid és az enyémek együtt kieszközlik, hogy mégis jó gyermekeim szülessenek ... - Az isteni határozaton nem változtathatsz: meg
kell halnod. - Vess véget a prófétálásnak, Ben Ámoc -
parancsolta a király -, és hordd el magad! Én azt tanultam szüleim házában, hogy az ember még akkor se veszítse el a reményt, ha éles kard feszül a nyakának!
Jesájáhu végül hozzáadta leányát, Chefcibát a királyhoz. Két gyermekük született: a renegát Rávsáke, aki később az asszír király szolgálatába állt, és Menássé, aki örökölte a trónt apjától, elárasztotta az országot bálványokkal, végül megölette saját nagyapját, Jesájáhu ben Ámoc prófétát. .. (Bráchot 10. és a Bách kiegészítései.)
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése