2009. április 16., csütörtök

NŐK A BIBLIÁBAN (7)

   

RÁCHEL 
Egy tragikus sorsú õsanya

 

Vannak a zsidó történelemnek olyan alakjai, akik

jelentõségükben messze túlmutatnak korukon. Ilyen volt Mózes

mesterünk, aki a Tórát adta nekünk; ilyen volt Élijáhu

(Illés) próféta, aki a mai napig is „él" a nép száján, és ilyen

volt Ráchel, a tragikus sorsú õsanya.

 

 Szinte az egyetlen nõi alak a Bibliában, akit a próféták

 említenek, aki sorompóba

lépett a számûzetésbe vitt fiaiért, sírt és imádkozott – Ráchel

volt, Jákob szeretett elsõ felesége, házának ékessége.

 

   Ráchel élettörténete érthetõbbé válik, ha ezzel párhuzamosan

olvassuk testvére, Lea, biográfiáját. A két testvér

– egyesek szerint ikrek – távoli rokonai, unokatestvérei voltak

Jákobnak, aki testvére gyilkos haragja elõl menekült.

A két leány ugyanabban a családban született és élt, ahonnan

nagynénjük Rivka, Jákob édesanyja elszármazott.

Ugyanaz a logika, amely Ábrahámot vezette, hogy szolgáját

az arámi Betuél – aki szegrõl-végrõl rokona volt – házába

küldje, hogy onnan hozzon menyasszonyt fiának, Izsáknak

– vezette most Rivkát és az idõs, beteges, passzív Izsákot, erre

a lépésre.

 

   Ne gondoljuk egy percig sem, hogy Arám Náhárájimban

ortodox zsidók éltek, akikkel a két õsatyának nagy „kóved"

volt összeházasodni. Mégis, az nem Kánaán volt, a maga

romlott, erkölcstelen, dekadens népeivel. Ott még élt az

özönvíz utáni hagyomány, amelyhez a népek tartották magukat,

és elkerülték a frivol erkölcstelenség és nemi szabadosság

buktatóit. Mint a Tóra maga közli velünk, Lábán házában

bálványok voltak, de lányaiban volt hajlam és lelkierõ

az ábrahámi hagyományok szerint élni.

 

    Itt is, mint a legtöbb bibliai biográfiában, párhuzamosan

halad a szûkszavú, „hivatalos", lényegre törõ jelentés a talmudi

aggáda és a Midrások érdekfeszítõ, színes és amellett

nevelõ szándékú elbeszéléseivel. A kettõ együtt adja a teljes

történetet és annak tanulságait.

                                              * * *

Tehát: Ráchel Lábán egyik lánya. Az Írás szép arcúnak és jó

alakúnak mondja. Emellett pásztor, állattenyésztõ, tehát tehetõs,

apja nyáját õrzi. Az emigráns, Ézsau elõl menekülõ

Jákob, a város szélén lévõ kútnál találkozik vele.

Amikor meglátta Jákob a nyáj élén érkezõ Ráchelt, „anyja

testvérének, Lábánnak, lányát", elhengerítette a kutat záró

követ és megitatta „Lábánnak, anyja testvérének nyáját".

 

   Ezek után megcsókolta Jákob Ráchelt, majd hangosan sírt.

Érdekes módon csak ennek utána mutatkozott be. Elmondta,

hogy õ „rokona apjának, mert Rivkának a fia". A lány hazaszaladt

elmondani ezt az apjának.

 

     Hogy lehet az, hogy Ráchel csókolózott egy ismeretlen

férfival, aki csak utána mutatkozott be mint unokatestvére?

Ugyanezt lehetne kérdezni Jákobra vonatkozólag is. Azonban

Jákob tudta, kirõl van szó, hiszen a helyi pásztorok elmondták

neki, hogy „íme (Lábán) lánya jön a nyájjal" (1Móz

29,6), és ezért hengerítette el a követ is, egyfajta erõfitogtatásként.

A fiatal Ráchel pedig talán azért fogadta az idegen

csókját, mert megilletõdött segítségétõl (Kimchi).

Több exegéta foglalkozik a csókkal, és igyekeznek azt így

vagy úgy kimagyarázni. Náchmánidész véleménye,

 hogy "Ráchel kiskoru volt"

 és ennél fogva nincs a csóknak jelentõsége,

vagy pedig – ahogy Ibn Ezra mondja – ahol a csók héber

formája L betûvel jön (Vájisák ráchel) – ott baráti, rokoni

csókról van csak szó, és nem a fogalom nõ–férfi vonatkozásában.

 

   Arra nézve, hogy miért sírt Jákob, is eltérõek a

Midrásban a vélemények, de ez nem tartozik szorosan a

Ráchel portréhoz.

                                           * * *

Egy hónapi vendégeskedés után – miközben Jákob legeltette

Lábán nyáját („mivel beleszeretett Ráchelba, nem hagyta

Jákob, hogy továbbra is a törékeny nõ legyen a pásztor, hanem

magára vállalta ezt" – Náchmánidész) – azt mondta neki

Lábán, az nem lehet, hogy azért mert rokon, ingyen dolgozzon,

hanem mondja meg, mennyit kér. (Itt zárójelben az

Írás közli velünk, hogy Lábánnak két lánya volt – a nagyobbik

Lea és a kisebbik Ráchel. Leának gyenge, kisírt szeme

volt (Kimchi), míg Száádjá szerint szép szemei voltak).

 

„Jákob szerette Ráchelt és azt mondta, hogy hajlandó hét

évig dolgozni érte." Lábán beleegyezett. Hét év leteltével

Ráchel helyett Leát adta hozzá, majd azzal mentegette nyilvánvaló

csalását, hogy „nem szokás nálunk férjhez adni a fiatalabbat

az idõsebb elõtt" (1Móz 29,26),

 

 Lábánnak, akit a zsidó hagyomány mint egy mestercsalót

 tart nyilván – nem

volt problémája: biztos volt benne, hogy a szerelmes Jákob

ledolgoz további hét évet Ráchelért. (Ez a munka az ún.

mátkabér volt, vagyis egy fordított hozomány, amit a férfi

adott a nõ apjának, és nem fordítva, mint a késõbbi idõkben.

Ezt héberül Mohárnak hívták, ami nem más, mint jegyajándék,

vagyis móring). Így is történt: Jákob tiltakozott, mire a

nászhét elteltével magkapta Ráchelt is, a vállalt további hét

év fejében.

 

 

Amin az Írás nem akad fenn – az a Midrások kedvenc témája.

Hogyan lehetséges az, hogy Jákob a nászéjszakán nem

vette észre, hogy nem Ráchelt kapta, hanem Leát?

A Midrás válasza: Ráchel és Jákob sejtették, hogy Lábán

mire készül és ezért bizonyos kódokat (jeleket) beszéltek

meg erre az esetre. Azonban, amikor Ráchel látta mi történik,

merõ jóindulatból („ne szégyenüljön meg testvérem")

átadta ezeket a jeleket Leának, és így a turpisság csak reggel

derült ki. Ne kérdezzünk fölösleges kérdéseket, mivel nem

tudjuk magunkat beleélni õseink lelkivilágába. Elégedjünk

meg azzal, amit a Siralmakra írott Midrás Rábbá, nyitányában,

Ráchel szájába ad.

                                         * * *

Itt Ráchel, aki könyörög deportált fiaiért, odaáll az isteni trónus

elé és azt mondja (szabad fordításban): Édes, jó Istenem!

Könyörülj gyermekeiden, akik az én gyermekeim…, ahogy

én megkönyörültem testvéremen, átadtam neki a megbeszélt

jeleket, sõt bemásztam a nászágy alá, és amikor Jákob

Leát Ráchelként szólongatta – õ hallgatott és én válaszoltam

helyette, és ezzel elõsegítettem a csalást, uralkodtam magamon

és lemondtam szeretett férjemrõl, csakhogy meg ne

szégyenüljön Lea… én, aki egy egyszerû, hús-vér ember vagyok,

nem voltam féltékeny testvéremre, akkor te, a világ

ura, a könyörületes, Mindenható Isten, hogy lehetsz féltékeny

azokra az élettelen bálványokra, amelyeket fiaim a vád

szerint imádtak, hogy emiatt számûzd õket… (Ptichta, Échá

rábbá 24. fejezet).

 

    Ráchel és Lea viszonya a továbbiakban ambivalens. Az

elõbbi a szeretett asszony, míg Lea – Ráchelhez viszonyítva

– gyûlölt. A Midrás szerint Jákob az elején el is akart válni

tõle, annyira haragudott a csalás miatt, fõleg amiért Lea

hallgatásba burkolózott – de azután, amikor Lea gyors egy-másutánban
szülte neki a fiúgyermekeket, azt mondta: „ezeknek az anyjától váljak el?! "

                                                ***

Leának már hat fia van és Ráchel még mindig meddõ.

Férjének tesz keserû szemrehányást, utalván arra, hogy ez

miatta van, de Jákob türelmetlenül utasítja el a vádat: te

vagy meddõ, nem én, nekem vannak fiaim! Ráchel azt

mondta, hogy gyerek nélkül élete nem élet és öngyilkossággal

fenyegetõzött (Náchmánidész). Jákob nagyon éles hangon

reagált, és ezért a Midrás szerint súlyos megrovásban részesült.

Ráchel kínjában hozzáadja Jákobhoz szolgálóját, Bilhát,

(„hátha én is épülök általa" – vagyis lesz gyerekem, ahogy

ezt Sára tette annak idején, eredménytelenül). Itt is ez a helyzet:

Bilha szül Jákobnak két fiút (Dant és Naftalit), de

Ráchelnél semmi változás.

                                             * * *

Ha ez nem volna elég, kiélezõdik a rivalizálás a két testvér

között. Lea már elfelejtette, hogy õ volt a „nemszeretett feleség",

azt meg különösen, hogy annak idején milyen önfeláldozóan

segítette õt Ráchel. Most már négy fia van, de ez

nem elég neki. Ha Ráchel „épülni" akar szolgálója által – neki

is van szolgálója, Zilpa.  Jákobhoz adja, és az is szül

két fiút, Gádot és Ásért. És Ráchelnek, a szeretett asszonynak,

még egy fia sincs.

 

Ekkor következik a mandragóra epizód. Reuvén, Lea elsõszülött

fia, mandragórát talál a mezõn és hozza anyjához.

Errõl a növényrõl (mandragora officinalis) – melynek gyümölcsei

kisebbfajta almák és nagyon jó illatúak – azt tartotta

a néphit, hogy ajzószerként használható, és ily módón segít

a gyermekáldás elérésében. Nem csoda tehát, hogy a

meddõ Ráchel ebbe is belekapaszkodott és kért Leától fia

gyümölcsébõl. Erre Lea kifakadt és éles szavakat használt

sajnálatra méltó testvérével szemben: Hát nem elég, hogy elvetted

férjemet, most még a fiam mandragóráját is akarnád!?

(1Móz 30,15)

 

    Mi az, hogy „elvette a férjét"? Tipikus eset, amikor – a

többnejûség korában – az asszonyok a férj „kegyein" veszekszenek.

 

Az exegéták itt figyelemre méltó módon

Ráchelnek szurkolnak, és ennek folytán Lea-ellenesek. Többek

szerint Jákob elõnyben részesítette Ráchelt, vele többet

volt (mivel nem volt gyereke, Jákob többször volt Ráchel

sátrában, hogy kiengesztelje – Kimchi) és ez kiváltotta Lea

féltékeny irigységét, ami itt robbant ki. Chizkuni és Szfornó

szerint Lea kétségbe vonta, hogy Ráchelnek egyáltalán szabad

volt õutána férjhez menni Jákobhoz, vagyis vetélytársnõje

lenni.

 

     Ráchel sztoikus nyugalommal válaszolt, mint aki beletörõdött

sorsába: „Jó, akkor háljon veled ezen az éjjelen (pedig

az én sorom volt – Rási) fiad mandragórája ellenében" (uo.).

Valóban így is történt, és Lea állapotos lett azon az éjjelen, és

megszületett ötödik fia, Jiszachár (neve héberül azt jelenti,

hogy bérem, jutalmam). Egyhamar további fiat szült, a hatodikat,

akit Zvulunnak (Zebulonnak) nevezett el.

                                            * * *

Mindennek utána emlékezett meg az Örökkévaló Ráchelrõl,

megnyitotta méhét és õ fiat szült, mondván „Isten eltörölte

gyalázatomat". Fiát Józsefnek (Joszéf) nevezte el, és azt

mondta, adjon nekem az Isten még egy fiút. Még József születése

elõtt, Lea lányt szült, akit Dinának nevezett el.

  

Itt a Midrások Lea javára fordítják a szót, ugyanis Dinának is fiúnak

kellett volna lennie, de Lea imádkozott, hogy lány legyen,

mivel tudták, hogy Jákobnak 12 fia lesz. 12 törzs és ha

Leának további fia születik (hetediknek) és a két szolgáló

2–2 fia, az már összesen 11 fiú – „akkor Ráchel egy fiával

még annyit sem ér, mint a szolgálók" (Bráchot 60,a).

 

    „Jó az igaz embereknek, akik képesek az ítélet szigorát

könyörületre változtatni" – mondja a Midrás (Brésit rábbá

73,b), azzal kapcsolatban, hogy Ráchelnek sikerült kiimádkoznia

egy gyereket, miután az Isten „meggyógyította méhét"

(Száádjá). Mirõl emlékezett meg az Isten? Rási szerint

(a Midrás nyomán) arról, hogy átadta a megbeszélt jeleket

Leának, és hogy aggódott, nehogy Jákob elváljon tõle és

Ézsau „örökölje" õt. Kimchi szerint Isten meghallgatta

Ráchel imáit. Ovádja Szfornó az olasz orvos-exegéta gyakorlatiasabb

ennél: Isten azt látta, hogy Ráchel mennyire

igyekszik azáltal, hogy bevitte házába szolgálóját, Bilhát, illetve

a mandragóra ügyben.

 

Az Írás itt nem fedi fel, hogyan reagált Jákob arra a hírre,

hogy Ráchel végre szült. Csak késõbb tudjuk meg, hogy József

volt kedvenc fia, akiben Ráchelt látta megtestesülni idõ

elõtti halála után.

 

József születése után Jákob elhatározza, hogy hazamegy,

elég volt Lábánból. A mezõre hívatja két feleségét, Ráchelt és

Leát és tanácskozik velük. Azok most egyetértenek: menjünk

haza szüleidhez, Kánaánba, mondják. Mint Rivka egykoron.

Úton hazafelé – Jákob szökik, mert nem akar Lábántól engedélyt

kérni – egy mulatságos epizód: Ráchel ellopja apja

trófeáit, melyeket az istenként tisztel. Lábán utánuk iramodik,

eléri õket és elsõsorban „isteneit" kéri számon. Jákob tagad

és tiltakozik, majd megátkozza azt, aki ellopta…

                                            * * *

Bét Él és Efrát között – a tragikus kimenetelû schemi epizód

után – Ráchel belehal második fia, Benjámin, szülésébe.

   A haldokló Ráchel ben-Óninak – fájdalmam fiának, nevezte

el a legkisebbet, ma ismert nevét apja adta neki.

Jákob összeszorított foggal temeti el szeretett feleségét, ott

ahol meghalt, a betlehemi úton, Efrát elõtt. A hagyomány a

mai napig is ott tudja Ráchel síremlékét, ahová a XIX. században

Sir Moses Montefiore, a brit-zsidó nábob, emelt

mauzóleumot.

 

   A hagyomány szerint Jákob azzal mentegetõzött halála

elõtt Józsefnél, hogy isteni sugallatra temette el ott Ráchelt,

és nem vitte be a chevroni Machpéla barlangba, mivel majdan,

amikor a zsidókat számûzetésbe viszik, Ráchel kijön

sírjából és imádkozik fiaiért. Ennek költõi leírását Jeremiás

könyvében találjuk:

 

Így szólt az Örökkévaló Isten:

Hangos jajveszékelés Rámában, keserves sírás: Ráchel siratja

fiait, nem tud megvigasztalódni, hogy nincsenek többé.

Erre ezt mondja (Ráchelnek) az Örökkévaló: hagyj fel a hangos

sírással, és ne könnyezzenek szemeid! Meglesz cselekedeted

jutalma (vagy: van vigasz bánatodra) – mondja az

Örökkévaló –, és visszatérnek fiaid az ellenség földjérõl. Reménykedhetsz

a jövõben – mondja az Isten –, és fiaid visszatérnek

hazájukba!" (Jeremiás 31,15–17)

 

   Ráchel nemcsak egy tragikusan szép legendát hagyott

maga után, hanem egy harcias törzset – József törzsét, amely

két részre oszlott, Efrájim és Menasse törzsére; amely ellenlábasa

volt Jehudának, és amely Salamon király korszaka

után kettészakította a zsidó királyságot és hosszú idõn át

megosztotta a zsidó népet.

Ráchel 36 éves korában hunyt el, Chesván hónap 11-én.

Sírja a mai napig is a zsidó zarándokok tömegét vonzza,

akik ott imádkoznak, zsoltárokat mondanak és „Mame

Ráchel" közbenjárását kérik…

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése