77 micvA A HETI SZAKASZBAN
AZ ANYAMADÁR -ÉS A JÓ VISELKEDÉS
Micvákban különösen gazdag szidrát olvasunk a héten, hiszen nem kevesebb, mint
hetvennégy parancs (27 tevőleges, 47 tiltó) található a hetiszakaszban. Ezek közül
kiemelkedik az anyamadár elküldésének előírása, éspedig azért, mert az evilági jutalom
lehetősége merülhet fel az olvasóban:
"Ha madárfészek kerül eléd az úton, valamelyik fán vagy a földön, fiókák vagy tojások,
és az anya ül a fiókákon vagy a tojásokon, ne vedd el az anyát a fiókákkal együtt.
Bocsásd el az anyát, a fiókákat elveheted, hogy jó dolgod legyen és hosszú életű légy".
Vagyis – hihetnénk - a parancs végrehajtása jó és hosszú életet garantál. A Talmud
(Kiddusin 39b) ennek kapcsán ezt tanítja:
"Rabbi Jákov mondja: nincs egyetlen olyan micva sem írva a Tórában, amely mellé le
van írva a jutalma is, de nem a holtak feltámadásától függ. Az apa és anya tisztelete
kapcsán írva van: "hogy meghosszabbodjanak napjaid és jó legyen neked". Az
anyamadár elküldése kapcsán írva van: "hogy jó dolgod legyen és hosszú életű légy".
Mit jelent a "holtak feltámadásától függ" kitétel? Azt, hogy Rabbi Jákov nézete szerint a
micvák teljesítésének nincs evilági jutalma. Megindokolja:
"Ha valakinek az apja azt mondja: menj a tetőre és hozz nekem fiókát! A fiú felmegy a
tetőre, elküldi az anyamadarat, megfogja a fiókát, visszafelé jövet leesik és meghal, akkor
ugyan mitől jó és hosszú az élete?
Valójában így kell érteni: "hogy jó legyen neked" – abban a világban, ahol minden jó.
"Hosszú életű légy" – abban a világban, ahol az élet végtelen hosszú".
Ez természetesen az olám hábá, az eljövendő világ. A Gemárá nem nyugszik bele,
megkérdezi:
De talán nem így van? Esetleg csak Rabbi Jákov hipotéziséről van szó? Nem, Rabbi
Jákov látta megtörténni.
De talán a leeső fiúnak bűnös gondolata támadt ekkor, és ezért kapott büntetést? Nem,
mert a rossz gondolatot Isten nem számítja a cselekedetekhez.
De talán bálványimádáson, az egyetlen fejben elkövethető bűnön gondolkodott? Amint
írva van: "hogy megragadjam Izrael házát a szivükben".
Rabbi Jákov erre azt mondhatná: ha úgy véled, hogy a micváknak van evilági jutalma,
akkor miért nem védik meg az ilyen gondolatoktól?
A Gemárá máshogy próbálkozik:
"Azonban Rabbi Elázár azt mondta: aki micvával foglalkozik, nem éri sérelem.
Ott (Rabbi Elázár esetén) olyanról van szó, amikor mennek, hogy micvát végezzenek,
ezért különbözik esetünk, mert itt a micva végrehajtását követően érte végzetes sérelem".
Ennyivel nem intézhető el a kérdés, a Gemárá nem engedi:
"Rabbi Elázár azt mondta: aki micvával foglalkozik, nem éri sérelem, se mentében, sem
jöttében". A Gemárá erre is válaszol:
Rossz állapotban lévő létra volt, ahol a sérelem bekövetkezése valószínű volt. Ahol
valószínű a sérelem bekövetkezése, ott nem számíthatunk csodára, amint írva van: "Azt
mondta Smuel: hogy mehetnék? Meghallja Saul és megöl!"
A talmudi elbeszélés számos eleme jól használható Elul hónapban, amikor a tfilá (ima),
tsuvá (megtérés) és a cedáká gyakran említésre kerül.
1. Nem vagyunk és soha nem is leszünk kereskedelmi kapcsolatban az
Örökkévalóval. Ha bármilyen micvát végrehajtunk, akkor Istenért és magáért a
micváért tegyük, ne azzal a várakozással, hogy jobb lesz tőle az életünk! Bár
imádkozhatunk, megtérhetünk és adakozhatunk is ennek reményében, de
ügyeljünk rá, hogy a remény ne silányodjon elvárássá!
2. Noha fejben nem lehet - a bálványimádást leszámítva - bűnt elkövetni, mégis
próbáljunk meg Elulban a fejünkben is rendet tenni, mert a helytelen gondolatok
könnyen helytelen cselekedethez vezethetnek!
3. Isten szeretete nem jelenti azt, hogy próbára tehetjük türelmét. Ha előreláthatóan
veszélyes helyzetekbe megyünk bele, akkor várhatóan baj ér minket, ezért józan
eszünk használata nem opcionális, hanem kötelező!
Sábát sálom!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése